Att lämna allt bakom sig och bara ge sig av.

16 aug. 2019 15:44
Visningar: 1355
Hur många utav er tänker på detta? Ta sitt pick och pack och bara dra för att aldrig mer återvända? Köpa en bil eller en motorcykel och låta ödet avgöra ens öde. Starta ett nytt liv, ett nytt blad, i en annan miljö. Livet är så kort och vi stressar sönder oss i dagens sönderstressade vardag. Detta skuldsamhälle vi har skapat där vi måste låna oss till uppehälle och därefter slava för att betala tillbaka till banken. Vi jobbar 5 dagar i veckan, för att ligga med ångest på söndagskvällen för ännu en ny jobbvecka. Vi jobbar sönder oss för att njuta av 5 veckors semester. Vi skuldbelägger arbetslösa så himla mycket, trots att de är fria.

Om man skulle sälja allt man äger, ta en ryggsäck och ge sig iväg. Fri från allt.
Av Asdfgh
16 aug. 2019 16:07
Visst har man länge funderat i dem banorna. Att hyra ut huset och åka tillbaka till Nya Zeeland och köpa en skåpbil och bo i och några gånger i månaden ta in på Hostel för att tvätta kläder och göra mat.

Men det förblir nog en dröm
Av Daytona
16 aug. 2019 16:52
En dröm...att få spika igen brevlådan och bara dra.....
16 aug. 2019 21:24 (redigerad)
Det är nog rätt vanligt att känna så. Men de allra flesta gör inget mer än att drömma om det ena eller det andra. Eller går runt och tänker att ”om jag bara hade en riktigt bra ide, då skulle jag starta ett företag (osv)”, som om en idé skulle vara värt någonting och att själva jobbet skulle gå automatiskt.

Gör saker! Något. Vad som helst. Säg upp dig. Dra nån stans, träffa nya människor. Fixa ett nytt jobb senare, om du behöver. Vad som helst, men att sitta och drömma om något, utan att ha ambition att verkligen göra något som för en närmare det man drömmer om, är meningslöst och slöseri på tid.
Av Helen69
16 aug. 2019 22:12
Jag har gjort det. Slutade mitt kontorsjobb i Australien och sålde allt. Backpackade runt världen några år tills jag träffade min svensk man. Sedan flyttade jag till Sverige. Nytt liv, språk, utbildning, karriär, land. Jag var ung och dum😂😂nu längtar man tillbaks till Australien☀️19 år senare😉
17 aug. 2019 00:06 (redigerad)
Citerat från Helen69:
Jag har gjort det. Slutade mitt kontorsjobb i Australien och sålde allt. Backpackade runt världen några år tills jag träffade min svensk man. Sedan flyttade jag till Sverige. Nytt liv, språk, utbildning, karriär, land. Jag var ung och dum😂😂nu längtar man tillbaks till Australien☀️19 år senare😉
Det är lite av min dröm. Ge mig iväg, hitta min kvinna och flytta till ett nytt land. Lära mig en ny kultur och ett nytt språk.

Australien är ett grymt land. Vill maken inte flytta med dig?

Tack för alla svar! Planerar att dra i oktober. Köpa en bil och ge mig av. Vakna och somna till soluppgång och nedgång. Acceptera livet för den lilla tid man har på denna planet. Får se om jag fixar en hund också som får åka med mig.
17 aug. 2019 14:46
Jag träffade ett brittiskt par i Thailand 2011 som gjort precis det. De sålde allt de ägde, sa upp sig och åkte ut och reste jorden runt. Efter 4 länder och 2 månader hade de bränt halva sin budget. Det är nog många som lockas av tanken men det är nog också lätt att göra misstaget att inte tänka efter när man reser och helt plötsligt så står man vid något vägskäl i den mest avlägsna delen av världen och inser att man inte har ett öre kvar på kontot. :(
19 aug. 2019 17:50
Frånskild med två knoddar så... Näää...
Medlemmen har tagit bort svaret
22 aug. 2019 16:49 (redigerad)
Citerat från Apjordan:
Citerat från Helen69:
Jag har gjort det. Slutade mitt kontorsjobb i Australien och sålde allt. Backpackade runt världen några år tills jag träffade min svensk man. Sedan flyttade jag till Sverige. Nytt liv, språk, utbildning, karriär, land. Jag var ung och dum😂😂nu längtar man tillbaks till Australien☀️19 år senare😉
Det är lite av min dröm. Ge mig iväg, hitta min kvinna och flytta till ett nytt land. Lära mig en ny kultur och ett nytt språk.

Australien är ett grymt land. Vill maken inte flytta med dig?

Tack för alla svar! Planerar att dra i oktober. Köpa en bil och ge mig av. Vakna och somna till soluppgång och nedgång. Acceptera livet för den lilla tid man har på denna planet. Får se om jag fixar en hund också som får åka med mig.
På vilket sätt är Australien grymt? Där största delen av länder är otillgängligt, elelr i stort sett ovänligt att bo i...
22 aug. 2019 18:26 (redigerad)
Frågan var inte till mig, men ger ett svar ändå. Australien är mitt favoritland och jag hade mer än gärna också flyttat dit! Har spenderat ca 10 månader där totalt och känner mig som hemma där. Ja, stora delar är svårtillgängliga, men det är ju därför det inte bor så många där. De allra flesta bor ju längs kusterna och en bit in i landet. Där är det verkligen inte otillgängligt.
Härliga människor, skön livsstil, vackra stränder, magnifik natur och även storstäderna är både vackra och trevliga att vistas i!
22 aug. 2019 20:03
Vad som är skönt, magnifikt och vackert, det står ju beskrivet i betraktarens ögon. Utan att varit i Australien, så har jag svårt att tänka mig att det inte har de olikheter vi ser på andra dealr av vår jord. "Jag älskar Sverige" säger de som varit på kryssning, utan att se Sverige! Kan bara åka några mil härifrån där jag bor, så möter jag helt andra personligheter, kultur mm. Så vad mer har Australien att erbjuda förutom "Stora barriärrevet",? dess livsstil och människor, ser man säkert på
många andra platser!
Att bara packa väskan och sticka iväg! Ja har man ekonomin att göra de, så ok.. Men det kommer också en morgondag!
Har ni möjlighet.. ja så lev i nuet.. lev gott och väl
23 aug. 2019 14:13
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Apjordan:
Citerat från Helen69:
Jag har gjort det. Slutade mitt kontorsjobb i Australien och sålde allt. Backpackade runt världen några år tills jag träffade min svensk man. Sedan flyttade jag till Sverige. Nytt liv, språk, utbildning, karriär, land. Jag var ung och dum😂😂nu längtar man tillbaks till Australien☀️19 år senare😉
Det är lite av min dröm. Ge mig iväg, hitta min kvinna och flytta till ett nytt land. Lära mig en ny kultur och ett nytt språk.

Australien är ett grymt land. Vill maken inte flytta med dig?

Tack för alla svar! Planerar att dra i oktober. Köpa en bil och ge mig av. Vakna och somna till soluppgång och nedgång. Acceptera livet för den lilla tid man har på denna planet. Får se om jag fixar en hund också som får åka med mig.
På vilket sätt är Australien grymt? Där största delen av länder är otillgängligt, elelr i stort sett ovänligt att bo i...
Jag bodde fyra år i Oz och, som du skrev, så ligger det självklart i betraktarens ögon.

Jag bodde 6 månader på en ö i QLD, 2.5 år i avsides Blue Mountains och 1 år i Sydney.

Så på fyra år bodde jag i tropisk miljö, storstadsmiljö med strandliv, småstadsmiljö etc.

Med de intressen och det liv jag då hade (har nu också f ö) är landet optimalt.

En stor hospitalitysektor, fantastisk och varierande mat, utmärkta viner och vindistrikt, bra stränder och surf mm. Jag skulle kunna fortsätta...