Asien i 2mån

10 feb. 2017 19:04
Visningar: 112
Tja! Har en t/r Bangkok från mitten av april till mitten av juni och söker nu lite tips från er med bra koll på sydostasien.

Den enda destinationen som är spikad för tillfället är en månad på Filippinerna, men problemet är om jag ska dit först eller sist på resan. Jag vill egentligen ta sista månaden där men är lite osäker på hur ostadigt vädret är i början av juni. Kanske är bättre att åka direkt dit från Bangkok och sedan ta sista månaden på något nytt/nya ställen?
Och har ni några bra tips gällande Filippinerna, och även resten av resan? Har hela tiden varit inne på att resa vid thailändska västkusten (som alla andra) och sedan ner till Malaysia, men det ostadiga vädret omkring maj gör mig lite tveksam. Så funderar nu på att inte alls upptäcka Thailand, utan istället vara en månad i Indoneisen också.. Tankar?
11 feb. 2017 08:12
Lite trist att du har ToR till Bangkok, hade underlättat om du haft flyg till BKK och hem från annat land. Ni kommer du behöva flyga lite kors och tvärs om du vill uppleva flera länder, samtidigt som Bangkok bara har direktflyg med Manila. Bry dig inte så mycket om vädret, det kommer kanske några regnskurar.

Via Kuala Lumpur kan du flyga billigt och direkt till många platser, så satsa på att besöka västra Thailand om du redan tänkt och vidare till Malaysia och flyg vidare från KL till exempelvis Bali. Bra väder på Bali under perioden du tänkt resa. Från Bali kan du sedan flyga till Filippinerna, blir ju dock till Manila varifrån du tar dig vidare till exempelvis Cebu eller Tagbilaran.

Sedan behöver du ju som sagt ta dig tillbaka till BKK, och då finns väl bara direktflyg från Manila. Det kommer bli en del flygande. :-)
11 feb. 2017 09:19
Den planeringen jag hade tänkt mig var att ta mig ned via kusten till KL - därifrån flyg till Cebu. Sedan Cebu-Singapore för ett par dagar och sen tillbaka för sista dagarna i Bangkok. Allt detta är direktflyg med airasia, så blir ändå inte överdrivet mycket flygande.
Men tack för input, har som sagt ett par månader på mig att komma fram till hur jag ska göra.
11 feb. 2017 12:55
Citerat från M_olsson:
Det låter lite enklare att mest fokusera på Thailand och Filippinerna, men då blir det inget Indonesien. Du får nog räkna med att det kommer vara riktigt varmt i Thailand och Filippinerna denna tidpunkt på året.

https://weather-and-climate.com/average-monthly-Rainfall-Temperature-Sunshine,ka...
https://weather-and-climate.com/average-monthly-Rainfall-Temperature-Sunshine,ce...
Är ju så det var tänkt från början och blir nog så också. Indonesien var mer en plan B ifall regnperioden slår till under tiden jag är i Thailand. Med tanke på att inget visum krävs så är det ju bara att ändra resplanerna när jag väl är där om jag skulle vilja.