Aruba, all-inclusive eller ej...?

18 aug. 2009 19:19
Visningar: 25904
Någon som känner till prisläget på Aruba när det gäller mat och dryck?
Är det prisvärt att köpa all-inclusive, eller mycket billigare att äta på olika restauranter, och, är det lätt att hitta olika restauranter? Eller, är det mest hotellkomplex där man "föräväntas" äta på hotellen?
Av Fdp
19 aug. 2009 00:03
Det beror lite på var du skall bo någonstans, d.v.s. hur mycket tid du är villig att avsätta för att ta dig till ett matställe.Förra året bodde jag i lägenhet och hade självhushåll, men eftersom bussen in till Oranjestad tog max 5 minuter åt jag en hel del inne i centrum. Aruba är en tummelplats för amerikanska turister och prisnivån därefter. Det finns restauranger i närheten av de flesta hotellkomplex så man behöver inte äta på samma ställe hela tiden. Eftersom även all inclusive varierar en del från ställe till ställe är det svårt att säga om det är prisvärt. Bor du på ett High rise hotell (långt från Oranjestad) och vill satsa lite tid på resor är AI givetvis ett alternativ, men maten är kanske inte så rolig i längden. Mycket bufféer blir det.
19 aug. 2009 06:50
Oh, oh, oh, oh... Får jag vara först?!

Det finns en tjej som heter Jenny Dielemans som skrivit en bok om... Just a matter of time, a matter of time...

:-D
19 aug. 2009 19:24
Tack för svaret! Då var det lite som jag tänkt. Jag vill gärna åka till Aruba, har suktat efter det i ett par år nu... men tycker att det är lite i dyraste laget.. Skall man ha all-inclusive så går det loss på nästan 50.000 om man åker två vuxna och ett barn, håller just nu på att fundera över om exempelvis Dominikanska republiken kan vara ett alternativ, dit man kommer för 35.000.... men... jag vill ju egentligen till Aruba.... *L*
19 aug. 2009 19:31
...Robban...jag vet inte riktigt om jag greppade ditt inlägg, men googlade på nämnda författare och förstår att du syftar till hennes bok "välkommen till paradiset" som handlar om nutidsturistens längtan efter paradiset (om jag förstod det hela rätt). Och ja, det gör nog jag också, och att jag gör det tillsammans med en och annan resenär finner jag inte ett dugg märkvärdigt, men däremot finner jag hennes titel spännande. Nutidsmänniskan behöver nog paradiset, frågan - och det mest spännande - är nog - varför?
19 aug. 2009 22:51
Vintervila... Sorry, det var en referens till hur diskussioner om All Inclusicve tenderar att utvecklas. Kanske bara internt skämt... För internt.

Aruba blir nog schysst i övrigt, det var ett av alternativen jag och damen hade men vi valde Tobago istället.
20 aug. 2009 07:36
Robban....och hur blev Tobago.....? Berätta gärna...
20 aug. 2009 22:15
Får bli i januari... Det är då vi sticker! :-D
Av Fdp
21 aug. 2009 21:34
Jenny Dielemans är det hon som slår in öppna dörrar (mera interna skämt)?
Tobago är mera som man tänker sig öarna i Västindien. Aruba är en flack sanddyn där man kan bada på ena sidan av ön. Tobago är en grönskande ö med regnskog och ett rikt djurliv (i varje fall när det gäller fåglar), ett flertal härliga badvikar runt hela ön, dyk- och snorklingsmöjligheter även för den som inte är så avancerad och en hel del intressant att titta pä. Steelband musik så att man blir trött på det och räcker inte det som ön erbjuder ligger Trinidad "runt hörnet".
21 aug. 2009 22:42
Citerat från fdp:
Jenny Dielemans är det hon som slår in öppna dörrar (mera interna skämt)?
Precis hon är det... :-D
Tobago är mera som man tänker sig öarna i Västindien. Aruba är en flack sanddyn där man kan bada på ena sidan av ön. Tobago är en grönskande ö med regnskog och ett rikt djurliv (i varje fall när det gäller fåglar), ett flertal härliga badvikar runt hela ön, dyk- och snorklingsmöjligheter även för den som inte är så avancerad och en hel del intressant att titta pä. Steelband musik så att man blir trött på det och räcker inte det som ön erbjuder ligger Trinidad "runt hörnet".
Jo, nu vart jag ännu mer sugen på att sticka. En anledning - kanske fånig - var att de alternativ jag såg till Aruba inkluderade transfer från Amsterdam med MartinAir och jag kommer aldrig att flyga med dem igen om jag kan undvika det.
Av Reh
21 aug. 2009 23:39
Jag och min sambo var till Aruba i juli 2007, vi bodde på Bucuti Beach dvs inte i Oranjestadt, och vi hade inte valt all inclusive utan i resan ingick endast frukost. Trevligt hotell förresten, om man reser utan barn - fantastiskt lugnt, egentligen ett honeymoonerställe, fast vi var inga honeymooners. I alla fall, så tycker jag att prisnivån då var väldigt bra på restaurangerna, i nivå eller strax under våra svenska priser. Vi hade förväntat oss att det skulle vara dyrare än hemma.

Restauranger var lätt att hitta, och på hotellet var dom hjälpsamma med att rekommendera mysiga restauranger samt att boka bord åt oss.

Jag gillade Aruba eftersom det är varmt och solsäkert, och inte FÖR varmt eftersom det alltid blåser och fläktar där. Ön är dock rätt liten, så våra 10 dgr där var absolut tillräckligt, vi hann se hela ön i stort sett. Min rastlösa sambo hade inte orkat stanna längre... :(
22 aug. 2009 11:14
Tack för era svar!
Det är spännande att höra om era olika upplevelser och tankar! Får nog kolla upp Trindidad/tobago också...
Vi reser med ett barn, och vill denna gången bara ha det bekvämt, utan att tänka på varken orkaner, magsjukor (som jag drabbades av på Kuba) eller farliga mosqitos. Däremot kan jag tänka mig en och annan mojito...
23 aug. 2009 04:49
Tja, Tobago är ju (rent teoretiskt) nedanför orkanbältet och har en stadig temperatur både vad gäller vatten och luft.
11 sep. 2009 19:24
Nu är det bokat, i december bär det av till Aruba. Det skall bli helt, helt underbart.
Av Phog
24 sep. 2009 14:52
Hej.
Kul att du bokat resan!
Vi funderar också på att åka till Aruba, får man fråga vilka du bokade med och hur mkt det kostade ungefär?

/P
26 sep. 2009 10:32
Hej!
Jo, jag kollade ganska länge, på olika alternativ, olika hotell, olika resbolag, samt att boka flyg och hotell själv. De olika alternativen slutade nästan alltid på samma summa, runt 70.000 för två vuxna och ett barn. Men, jag hade hittat ett "bra" alternativ via Vingresor, där notan slutade på 49.000 med all-inclusive. Det var bara det att när jag skulle boka var just de resorna slut, vilket jag förstår eftersom det var så "billigt" jämfört med alla andra alternativ. Jag blev jättebesviken. Men, efter en vecka fick jag för mig att kolla på vings sida igen, tänkte att någon kanske bokat av. Och, då fanns det ETT rum kvar på det hotellet! Så, jag har alltså köpt en paketresa med vingresor, två veckor, med bra flygtider (vilket är svårt att hitta om man bokar regujärt). Flyger ut kl. 09. Landar 16.30 lokal tid, och flyger hem på eftermiddagen och landar morgontid svensk tid. Hotell direkt vid stranden och allinclusive. Vi är två vuxna och ett barn, och det kostar ca 50.000. Det är mycket pengar, men, jag vill extremt gärna resa dit en gång.
28 sep. 2009 20:48
Tjena!

Kommer nyligen hem från en resa till Aruba, All-inclusive var helt rätt för oss, bodde på tamarijn där det fanns 6 resturanger att välja på så man behöver ej lessna på maten. Gå ut och äta är rätt kostsamt annars.
För övrigt så tycket jag i vart fall att Aruba var en höjdare speciellt Eagle beach, lite stökigare och trängre på Palm beach.

Vi bokade via Hilton Escapes och åkte med KLM först till Aruba och åkte sedan "inrikes" till Curacao, totalpris med inrikes flyget brev ca 50 000:- för 2 vuxna och 2 barn med 8 dar på Aruba och 6 på Curacao.

Billigast flyg är annars via USA och ex. Miami men då tar det ju lite längre tid.
Tycker dock att Curacao var lite överreklamerat, dock var dykningen kanon.
30 sep. 2009 21:14
Åh, vad roligt att höra att du var nöjd med Aruba!
Vi skall bo just på det hotellet!
Hur funkade det med snorkling? Testade ni det? Var det fin snorkling? Berätta gärna lite om det om det var så ni var ute på sådana turer.
6 okt. 2009 09:31
Tjena!

Snorklingen är fin eftersom vattnet är så klart, vi åkte med en båttur "Jolly pirates" som stannar till vid några ställen, denna kan jag rekomendera varmt.
Av Jojo05
12 okt. 2009 12:51
All-inclusive eller inte beror nog bara på hur man är som person och vad man vill få ut av sin resa. Är man inte så intresserad av mat och olika matkulturer utan bara vill ha käk på så enkelt sätt som möjligt så kan det nog vara ett alternativ. Vi reste runt i 6 veckor i Karibien förra vinterna. stannade en vecka på Aruba, Vi bodde i en lägenhet i en villa för 70 $ natten ink frukost. Prisläget är som i sverige eller något dyrare skulle jag säga. Vi vart ganska besvikna på Aruba, visst det är finns det några fina badstränder men annars så tyckte jag ön var ganska tråkig, speciellt High rise området. Oranjestad var tråkigt också, uppbyggt för massturism som kommer med färjor, massa lyxbutiker med juveler och dyra märkeskläder, opersonligt
28 nov. 2009 08:54
Bokade också till Tamarijn med Ving i mars. Vi reser med 2 barn, en treåring & en 7månaders så all inclusive passar oss denna gång...har aldrig testat detta innan men tror det var 10 restauranger (man får nyttja grannhotellets också) flera av restaurangerna var med ala carte 3 rätters meny & ett flertal barer ingick också. Någon som varit där nyligen & har några tips?
9 dec. 2009 18:02
Vi är en familj på 4 som åkte till Aruba för första gången i dec 2004. Nu återvänder vi för 6:e gången. Vi har alltid bott på Divi Aruba med all inclusive. Våra barn är nu vuxna men vill forfarande åka med oss dit. För oss har det varit perfekt med all incl. Det är ju så bra att det alltid finns tillgång till mat o dricka, även mjukglass om man är sugen. Då jag o min man alltid går upp tidigt så äter vi på lite olika tider än våra barn som gärna tar sig en sovmorgon. Det vi alltid gör är att vi äter middag på kvällen tillsammans. Det är ingen risk att man tröttnar på maten. Förra året var vi där i 19 dagar och hittade något nytt nästan varje dag. De har väldigt stort utbud i bufférestaurangerna där byter de tema varje dag. Det temat upprepar sig var 7:e dag. Men som det är har man ju också tillgång till Tamarinj o deras restauranger. Måste tillägga att om man åker över jul o nyår så välj Buffé på de dagarna då serveras det ypperlig mat, speciellt på nyår. Jag blev chockad över hur fin mat de serverade.

Stranden som tillhör hotellet är alldeles underbar. Bred o inte packat med folk.

Vi har kommit att älska denna lilla ö o Arubanerna under de år vi varit där. Det är som om vi är en del i deras familj. vi har fått vänner både bland andra återvändare som bofasta. Man kan lungt säga att den glädje o kärlek vi mötte första gången har fått oss att återvända om och om igen. Nu när vi kommer är det som om vi kommer hem efter varit borta på långresa. Kan säga att en hel del kramande blir det.

Hoppas ni kommer att njuta lika mycket som vi hittills gjort.

Längtar lika mycket nu som första gången.
9 dec. 2009 23:27
Visst kan det bli prisvärt att välja All inclusive om kan reser med stora barn.
Men kanske roligare att smaka på från lite olika kök.
Maten är ju en stor del av resan ( om man frågar mig ialla fall)
10 dec. 2009 06:43
Det gör vi också. Men då är det bara jag o min man som åker iväg.

Sen så ger mig all incl på detta hotell allt det vi behöver. Vi åker till Aruba för att koppla av o bara njuta av livet. Då vill vi inte behöva jaga runt efter restauranter som passar. Vi tycker det är skönt att ha allt klart när vi vaknar. Att vi sen återvänder till samma hotell är inte bara för all incl utan vänner o de som jobbar där som också kommit att bli våra vänner samt läget. Jag är lite partisk när jag säger att detta hotellet ligger vid den finaste av alla stränder på Aruba. I alla fall där det ligger hotell. Sen föll det mig i smaken med att ingen byggnad är över 3 våningar. Myskänslan är mycket hög på Divi Aruba.

Testa olika kök ser jag fram emot att få göra mer av när jag o min man reser själva. Tycker det är spännande att testa mat från olika kulturer. Finns otroligt mycket fin o god mat ute i världen.
Citerat från chimaruku:
Visst kan det bli prisvärt att välja All inclusive om kan reser med stora barn.
Men kanske roligare att smaka på från lite olika kök.
Maten är ju en stor del av resan ( om man frågar mig ialla fall)