Är öarna Pemba / Mafia värt ett besök?

Av Marie_s
23 feb. 2007 16:11
Visningar: 1146
I sommar planerar jag att åka till Östafrika och bl.a. Zanzibar. Funderar på att åka till Pemba eller Mafia under ett par dagar eftersom snorklingen/dykningen anses vara bättre där. Är det någon som varit på öarna som kan tipsa om det är värt det extra besväret att åka dit eller om jag ska spendera lite extra tid på Zanzibar.

På Zanzibar har jag sneglat på hotellet/gästhuset Matemwe Beach. Är det nån som bott där eller i närområdet som kan lämna ett "utlåtande"?

Tackar :-)
Av Annans
23 feb. 2007 19:43
Hej!
Zanzibar är fantastiskt, vi snorklade på östsidan och var mycket nöjda med det.
Sålunda tyckte vi att vi inte behövde åka ut på öarna.
Boende på östsidan kan jag varmt rekommendera Kinazi Upepo, de har små enkla bungalows eller ännu enklare bandas, hyddor. De har östsidan absolut bästa mat. Hålligång ställen (barer) finns längre bort på samma strand, det här är ett lugnt ställe.
Hemsidan tror jag heter www.kinaziupepo.com
Anna
Av Ripley
7 mars 2007 14:35
Kul att du ska till Zanzibar - paradiset på jorden.

Jag har varit på Zanzibar tre gånger och är nöjd med dykningen där. Jag har inte åkt ut till Pemba eller Mafia. På Pemba har det varit oroligt och flera turister blivit rånade, så jag valde att inte åka dit. På Mafia ska reven vara mer blekta än utanför Unguja. Nu har situationen säkert ändrats på Pemba, så om du har möjlighet att åka ut dit gör det. (Och berätta gärna hur det var!) Jag tror dock att blekningen av korallerna är stor utanför Mafia, så det skulle jag skippa.

Kan bara varmt rekommendera Matemwe Beach. Relativt enkelt boende men med jättehärlig restaurang och underbar lounge att hänga i. De har även ett eget dykcenter som är knytet till en av de större dykfirmorna på Zanzibar, "One Ocean". Kan rekommendera dem för dykning.

Hör av dig om du vill veta mer om Zanzibar... :-)