Är Egypten något för oss?

21 jan. 2012 10:08
Visningar: 577
61 resp 67 år gamla. Älskar Turkiet och Thailand. Funderar nu på Hurgada i februari och tycker att Grand Resort ser fint ut. Gillar sol och bad.Vill inte ha det alldeles för stillsamt men inte heller hålligång. Vad tror ni om detta resmål/hotell för vår del?
Av Krezz
21 jan. 2012 12:25
Tror definitivt att ni skall fundera på Hurghada men lägg också till de andra Egyptiska destinationerna bland era alternativ. Själv föredrar jag numera Sharm el Sheikh med boende på Hadaba men jag har även trivts i Dahab, Hurghada och Marsa Alam. Alla orterna har ju olika typer av hotell allt från centralt belägna till mer avlägset liggande och allt från enkla typ vandrarhem till lyxiga AI komplex. Och alla platserna har ju olika typer av "stadsdelar" så det finns stora möjligheter att hitta rätt därnere.

Att vi fastnat just för Sharm, dit vi återigen reser i april, är nog till stor del de lättillgängliga korallreven och att det skandinavist ägda Colona har ett dykcenter där. Just nu har Apollo kanonerbjudanden på utvalda AI veckor till i stort sett hela Egypten vi bokade en sådan för nån vecka sen och jag är mycket lycklig för detta.

MVH Sören

PS. På http://www.krezz.se/degerfors/bilder.aspx finns mängder av bilder från våra resor till Egypten kanske finnas nåt där som kan locka er ner till Afrika och Egypten. DS.
Av Hathor
21 jan. 2012 16:13
som mkt van egyptien resenär, rekommenderar jag er det lugnaste alternativet ,Elgouna,en artificiell värld,men absolut de bästa .Rihana är ett förträffligt hotell..mkt god frukost buffe..
..vill ni kan ni ju ta bussen till Hurghada ,de går minibussar dit många gånger om dagen,där kan ni se basarerna o annat ..
Grand resort är väl helt ok,men annars är Hurghada inget att hurra för enl mej..
Hur länge ska ni stanna?
kolla gärna på min sida o albumen om egypten om ni har lust.
22 jan. 2012 00:06
Tack!
Ska genast läsa på lite om de orter ni rekommenderar.
Av Krezz
22 jan. 2012 11:21
Som också relativt van Egypenresenär, med dryga 15 resor till detta land, så vill jag bara tillägga att det är just det tillrättalagda med El Gouna som har gjort att jag inte rest dit. Gillar man dessutom livet under vattenytan så har, enligt vad jag förstått efter att ha pratat med de som bott där, reven blivit förstörda vid byggandet en av hotellen vilket innebär att djurlivet tagit mycket stryk. Man kan givetvis ta turer med snorklingsbåtar men vill man ha lite liv direkt vid stranden så är definitivt Sharm el Sheikh att föredra.

Skall man bara slappa, sola och ha de gôtt så kanske valet av ort inte har så stor betydelse men reser man till Egypten för första gången så bör man nog ta sig en titt under ytan för annars missar man en stor del av värdet av ett besök vid Röda Havet.
Av Annl
22 jan. 2012 11:52
Hej,

När vi skulle sy ihop vår resa till Egypten (en veckas sighseeing + Kairo + kryssning på Nilen och en veckas bad och sol) så diskuterade jag valet av badort med ett antal personer på mitt arbete som varit i Egypten på olika ställen och det som alla förmedlade var "Åk inte till Hurghada - Sharm el Sheijk är mycket bättre".

Vi valde att lyssna på de råden och åkte till Sharn och var väldigt nöjd med det och där är fantastiskt gott klimat och fint bad och fin snorkling. Hur är det är i Hurghada vet jag däremot inte.

Kanske kan detta vara till någon hjälp!
22 jan. 2012 13:47
Hej Kryddmix

Åk gärna till Hurghada - en bra plats för utflykter - flyg till Kairo för lågpris - båt till Sharm-el.Shejk går vissa dagar. Staden har både gammal och ny modern bebyggelse - bra restauranger mm. Baden är bra på de flesta ställena och det stillsamma kan man välja själv. Se upp med taxikillarna och gör upp om pris annars kan det kosta "skjortan" . Tyvärr vet jag ej något om Grand Resort men det valet blir säkert bra - trevlig resa!
30 jan. 2012 01:27
De hade bra mat och underhållning där, för vi åt där nästan jämt.
Mvh Eva