Är det varmt på gran canaria i okt/nov?

9 aug. 2008 15:41
Visningar: 40197
Funderar på att åka med mamma till gran canaria i slutet på oktober, och min fråga är helt enkelt: är det varmt där då (alltså, blir man brun?)? Läser på b.la. Vings hemsida att det är 26 grader i oktober.. Men känns lite som en chansning vädermässigt att åka då, eller?
Alternativet är Egypten (där det ju är solsäkert) men där har jag redan varit, hade varit kul att prova något nytt.
9 aug. 2008 16:46
Vädret på Gran Canaria är som svajigast i dec och jan, så jag tycker det finns goda chanser för dej och din mamma att bli bruna och få värme! I synnerhet om ni väljer Puerto Rico som anses som solsäkrast av orterna på GC.
Men det här med väder är ju så svårt, inte ens meteorologerna går att lita på. Väljer ni Puerto Rico så finns det annat att slå ihjäl tiden med om vädret skulle paja ihop.
9 aug. 2008 17:22
Du kan aldrig lita på att det blir bra väder, men för det mesta så är det fint, soligt och varmt då. Var där i oktober/november 2005 och vi hade de första 5 dagarna +30, sedan blev det svalare, men det höll sig ändå runt +22 på dagarna, så visst blir du brun.
Av Sierra
9 aug. 2008 21:13
Åk du dit och ha det gott.
Medeltempen i Las Palmas är i oktober är ca +23, räknat över hela dygnet, och i princip ingen nederbörd
Av Klara2
9 aug. 2008 22:18
Självklart, ska ni åka till gran canaria i slutet av oktober. Jag och min make åker till Puerto rico den 18 oktober och ska stanna i 2 veckor. Puerto rico är helt klart den solsäkraste semesterorten på ön och så finns ju närheten till den vackra semesterorten Puerto Mogan.

Vi åker alltid till gran canaria vid den tiden på året. Visst kan det regna någon dag, men då finns det ju så mycket annat att göra, som tex. att åka till Las palmas och flanera. Vi har åkt till gran canaria 12 ggr. Några gånger har vi åkt på sommaren, men för det mesta har vi åkt i mitten eller i slutet av oktober.

Fördelen med att åka till Puerto rico är också, att det finns både Puerto ricostranden och Playa Amadores, som inte ligger mer än högst en halvtimmes prommenad från Puerto rico, lite beroende på var man bor. Vi åker med Apollo och ska bo på ett totalrenoverat lägenhetshotell, som heter Riosol. Anläggningen ligger allra högst upp i dalen, dessutom ligger det lilla köpcentrat europa bara ett stenkast därifrån.

Ha en riktigt skön semester.

Klara
11 aug. 2008 16:42
Tack för alla svar!!

Nu har vi preliminärbokat och det blev till Playa del Inglés, kändes mest lockande. Puerto Rico verkade så kuperat...
Kan det verkligen vara så stor skillnad i "solsäkerhet" på det och Puerto Rico? Ligger ju ändå så pass nära?
11 aug. 2008 20:27
Citerat från mariapaa:
Tack för alla svar!!

Nu har vi preliminärbokat och det blev till Playa del Inglés, kändes mest lockande. Puerto Rico verkade så kuperat...
Kan det verkligen vara så stor skillnad i "solsäkerhet" på det och Puerto Rico? Ligger ju ändå så pass nära?
Ja det är kuperat men det är en del av charmen med Puerto Rico. Dessutom är det utmärkt träning! Men i centrum, som ju ligger i dalen, är det inga nivåskillnader. Till många hotell på bergen finns shuttle, små minibussar för att ta turisterna upp/ner från/till stranden/centrum.
Playa del Ingles kan vara bra på många sätt men jag som blir hysterisk av vindar tål inte höra namnet då vinden ligger på hela tiden vid stranden. Och solmässigt kan det tidvis variera mycket från ort till ort, men jag tror ändå ni åker en tid på året då det inte spelar så stor roll.
Du kan ta lokalbuss en dag till Puerto Rico och känna på det så vet du till nästa resa.
Av Klara2
12 aug. 2008 09:45
Var i Playa del ingles ska ni bo? Ni kommer säkert att få det skönt. I fjol, när vi var nere i oktober och bodde i Maspalomas, hade vi inte en enda dålig dag på 2 veckor. Normalt, när vi har varit nere vid den tiden och bott i Playa del ingles, har det alltid varit någon dag som har varit lite mulen och ibland har det även förekommit en snabb övergående skur. Då har vi hittat på lite andra saker, som tex. åkt till Atlantico köpcenter.

Irene
Av Sommar1
21 okt. 2010 13:18
Vi har varit på Gran Canaria 2 gånger i följd (2008 och 2009) Vi ska åka tillbaka i år igen och det blir första veckan i november. Vi ska bo på Maspalomas och förra året så hade vi 1 vecka med toppen väder, inte en enda dag som solen gick i moln, men året innan så hade vi sol antingen på förmiddag eller eftermidag. Några dagar hade vi bara sol, men man kan aldrig vara riktigt säker iallafall. Hoppas att ni får det trevlig. Trevlig resa.