Är det osäkert?

26 maj 2020 20:47
Visningar: 844
Om nu det blir aktuellt med resor från Sverige i vinter är det Jamaica som gäller. Läser dock att det är hög kriminalitet och det finns risk för rån, överfall och våldtäkt. Mycket vapenrelaterade brott med dödsskjutningar ska vara vanligt med.

Är det verkligen den rätta bilden? Måste man hålla sig i grupp och på hotellområdet?

Planen är i så fall Kingston, Montego Bay och Negril. Vi flyger reguljärt och bokar eget boende.
Av Asdfgh
27 maj 2020 10:08
Nej det är inte osäkert, jag var ensam i Negril och ute på nätterna och strosa runt och åkte bil med 2 inhemska till hotellet.

Men är du en ung tjej så kanske man inte ska ränna ute på ghetton i Kingston.
Av Keja
27 maj 2020 10:10
Hej!
Bilden du beskriver stämmer när det gäller Kingston med omnejd men i övrigt är det inte så illa att du behöver gömma dig på hotellområdet.
Jag och min fru var där i fem veckor, för en massa år sen, landade i Montego bay, tog flygbussen till Negril (där vi bokat ett par nätter). Vidare i delad taxi till Black river, därifrån upp till någon stad i bergen jag inte minns namnet på, vidare till Ocho Rios och sen Port Antonio. Allt gick bra och gav mersmak. Vi valde att inte vara i närheten av Kingston, inte heller övernatta i Montego bay, undvek tveksamma områden i mörker och såg till att anlända när det var ljust.

28 maj 2020 13:37
Tänkte nog bara tillbringa de två första dagarna i Kingston, men det blir i så fall inga besök i ghetton och inte ute och ränner om nätterna. Är van resenär och 40+ och jag kommer resa med min väninna som stämmer in på samma beskrivning som mig. Så då kanske det blir grönt ljus ändå?
Av Anna_m
29 juli 2021 11:20
Hej. Jag bodde i Kingston några månader för ett par år sedan, det är ingen stad där du ska gå ensam, oavsett kön eller ålder. Det är hög risk för rån, våldtäkt och mord. Genom att vara turist drar du till dig stor uppmärksamhet. Om du ska vara där bör du ha kontakt med någon ur lokalbefolkningen som följer dig.