App/hemsida för bussar/tåg?

4 jan. 2019 19:39
Visningar: 129
Tjena, nu åker vi om 10 dagar. Undrar som sagt om det finns någon app eller något för kollektivtrafiken som är bra, kom gärna med alla tips ni har! Sen om någon har info angående färjan/båt mellan Iquitos-Manaus. :)
4 jan. 2019 23:27 (redigerad)
Hej!

Jag besökte Peru förra året. Tanken var att resa från Iquitos till Manaus men mitt resesällskap hade inte möjlighet att resa den tid som krävdes. Men vi gjorde en annan tur i Amazonas från Iquitos med destination Tarapoto.
Det går i alla fall flera olika båtar per vecka från Iquitos och du måste byta båt i Tabatinga som ligger vid gränsen. Observera att båtarna från Tabatinga till Manaus går bara tre gånger i veckan tisdag, onsdag och lördag. Så det gäller att passa in med båten från Iquitos. Annars blir det övernattning. Turen från Iquitos ska visst ta 4 dagar. Det är inte färjor i den bemärkelse som vi tänker oss här utan lastfartyg som tar passagerare. Egen hängmatta är bra att ha med samt egen tallrik och bestick. Man kan också bo i enkla hytter.

Om du googlar Slow boat from Iquitos to Manaus så får du fram information. Själv kollade jag bland annat på den här länken.

https://www.slowspirit.com/en/2016/05/tabatinga-to-manaus-boat/

Någon app känner jag inte till så där generellt. Du får nog googla. Annars är Lonley Planets guidebok Southamerica on a shoestring en bra bok att ha med sig. Särskilt när det kanske inte alltid finns möjlighet att använda mobilen. I Amazonas var det nästan aldrig täckning. Hade lokalt simkort men det gick inte att ringa heller.

Detta ämne eller liknande frågor har varit uppe tidigare i forumet. Försökte hitta trådarna men lyckades inte riktigt. Om du ändrar din rubrik för tråden så att folk ser att det gäller Sydamerika hinner du nog få fler svar. Annars kan du prova att kontakta medlem Jonas73 tror jag att han heter. Han kan mycket om Sydamerika.

Här är ett fotoalbum som jag gjorde från Peru
https://www.reseguiden.se/bilder/album/peru-9524

Lycka till!

Mvh
M
Av Friwwi
6 jan. 2019 21:32
Använder mig alltid av google maps, om man vet vart man ska så sätter man bara in sök vägbeskrivning från positionen man är på och sen väljer man "med buss" ikonen och så ser man exakt på minuterna när nästa buss, metro etc. åker, vilket nmr, varifrån osv. Super enkelt och smidigt. Laddar också alltid ner kartona över området eller landet jag är i så har man alltid tillgång till kartan och gps funkar ju också utan nät. Alla tidtabeller och bussnumror har alltid varit uppdaterade på maps sålänge jag använt det.
Av Jonas73
7 jan. 2019 21:30 (redigerad)
Tack Marywood,

Det är svårt att hitta bra uppdaterad information om båtarna på Amazonas. Uppgifterna i den länkade artikeln om avgång från Tabatinga till Manaus på tisdag, onsdag och lördag stämmer överens med min minnesbild. Jag åkte med ”Itapuranga” som avgick på tisdag.

Samuel, bra information om båtarna mellan Iquitos och Santa Rosa/Leticia/Tabatinga finns på:
https://travel.stackexchange.com/questions/120580/how-to-take-a-boat-from-iquitos-to-santa-rosa-laticia-tabatinga

Hälsningar

Jonas