Antelope Canyon

26 feb. 2016 18:39
Visningar: 905
Hej!

Om några månader (juni) åker vi till Kalifornien på en "road trip". Vi har redan bestämt oss för att vi vill åka till Page för att besöka Antelope Canyon.

Jag inser att vi måste boka biljetter till en "tour" snarast annars riskerar vi att missa denna fantastiska sevärdhet. Nu hoppas jag på er hjälp att svara på ett par frågor/ge några tips.

Vad är skillnaden på Lower och Upper Canyon i Antelope Canyon?

Vi hinner bara se en av dem (tror jag), vilken av dem ska vi välja att se?

Någon tidpunkt på dygnet som man helst ska välja för att få häftigast upplevelse?

Någon som kan rekommendera ett bra "tour-företag" för Antelope Canyon?

/Pernilla
Av Marulk
26 feb. 2016 19:35
Upper Anthelope Canyon är den mest besökta. Hit åker man i jeep från guide kontoret i Page. Upper Canyon går man in i. Denna besökte vi 2013, bilder här på RG. Lower Canyon är mer svårtillgänglig, om jag inte minns fel så klättrar man ner i Canyon
Svårt säga vilken tid på dygnet som är bäst, ljuset faller ju olika under dagen. Det är hett utanför men god svalka inne i Canyon. Själv önskar jag att man gått en fotokurs innan, det är svår fotograferat men lyckad man blir det enormt häftiga bilder. Vi bokade med Antelope Canyon Navajo Tours' , tror inte det är ngn skillnad varken i pris eller service och tiderna är nog också snarlika.
Ett bra val att besöka Antelope, det ÄR häftigt 😀
27 feb. 2016 17:39
Hej hej!

Vi stannade till i Page i somras och gick en tur i Lower Antelope Canyon. Hade läst att Upper var bättre att besöka mitt på dagen om man vill fota och eftersom vi skulle vidare till Zion National Park och sen Las Vegas samma dag fick det bli Lower istället. Helt magiskt!

Vi hade bokat i förväg med Ken's Tours. Vi kan varmt rekommendera detta företag! Man parkerar och hämtar ut sin biljett i deras visitors center och får sedan följa med en guide på tur. Guiden rattade in kameran för oss innan vi kom ner i själva canyonen och pekade sedan ut bra fotomöjligheter under turen. Han berättade om hur det hade skapats, fotade alla som ville och var i allmänhet riktigt trevlig.

Stället är helt magiskt. Lower Antelope Canyon är kanske lite mer svårtillgängligt då det ligger under den omgivande marknivån och man tar sig ner och upp på stegar, men det var inga som helst problem. Vi skulle definitivt göra om det!

Om du vill kika in hur bilderna blev efter att guiden hade ställt in kameran så har vi lagt ut några här: https://acoupleofmiles.wordpress.com/2015/07/27/dag-26-lower-antelope-canyon-zion-national-park-las-vegas/

/Emma
Av Marulk
27 feb. 2016 21:02
@Emma, fantastiska bilder du fångat i Lower Canyon. Det är inte helt lätt med ljussättning inne i Canyon men lyckas man blir resultatet häftigt. Vi hade också en mycket trevlig o serviceminded guide som tipsade om inställning o häftiga motiv
För de som ännu inte besökt Antelope Canyon, gör det 😀
28 feb. 2016 09:25
Tack! Det är helt och hållet guidens förtjänst! ^_^ Turen tar förresten drygt en timme och det var precis lagom. Om ni bokar med Ken's Tours - glöm inte att det kostar $8 i avgift för att köra in i själva reservatet som börjar precis innan parkeringen, betalas enbart med kontanter. Vet inte hur det är med det i Upper Antelope Canyon.

Ett annat tips är att ta en kik på Horseshoe Bend när ni ändå är i Page. Är en liten bit att gå i värmen men ta med vatten så är det lugnt. Det gjorde inte vi... Var smått törstiga när vi kom tillbaka till bilen om man säger så! Vi kom dit sen eftermiddag, hade vi åkt dit igen så skulle vi nog försöka ta det tidigare under dagen eftersom det blev svårt att fota med solen rakt framför oss. Riktigt häftigt ställe oavsett!

Ett annat tips (dock inte för den höjdrädde!) är att parkera på bron vid Glen Canyon Dam och gå ut och titta på båtarna som flyter förbi långt där nere! Hade vi haft mer tid hade vi säkert tagit oss en båttur själva men vi hade bara 1 kväll och 1 förmiddag innan vi drog vidare till Zion och Vegas så det får bli nästa gång!
Av Marulk
28 feb. 2016 13:29
instämmer, Horshoe Bend är en häftig upplevelse (fick tips om denna plats här på RG, tack igen Rolf), men kräver som sagt vatten vid promenaden, speciellt när man ska tillbaka till parkeringen, brant uppförsbacke. Blev själv förvånad hur en del men minst sagt usel kondition vågade sig på denna vandring. Väl där lite scary, inga skyddsstaket så man får krypa fram för att få bild på hela 'hästskon'...det gjorde dessvärre inte jag. bilder i album '4delstater 3v'
Visitor center vid Glen Canyon Dam ska man inte missa. intressant att se utställningen. Denna damm inte lika stor som Hover men väl värt ett besök (mindre turister). Hela området kring Glen Canyon är vackert.

Antelope Canyon och reservats avgift, den guide tur vi åkte med så ingick denna avgift, vi betalade alltså på deras kontor hela den guidade turen.
Om jag minns rätt så är 'Lower' den som även är populärast för proffs fotografer, och 'Upper' den lite mer lättgillgänliga. Men samtliga 2 kan alltså bara besökas med förbokad guide

ni kommer få en härlig resa
Av Katrinl
28 feb. 2016 14:30
Hej!
Vi ska till Antelope canyon i sommar och vill gärna till Lower canyon. Lockas av att det är lite mer svårtillgängligt och att få klättra ner på stegar. Dina bilder är magiska Emma och tack för tipset om Ken tours. Vilken tid hade ni bokat? Vi tänker oss en förmiddagstur men vill ju ha bra ljus och lika fina bilder som du tagit! :)

Katrin
28 feb. 2016 15:26
Den utställningen missade vi! Bra tips Marulk, sparar det till nästa besök! :)

Tack, Katrin! :) Vi var där vid 8:30. Turen gick 9:00 och var klar 10:15. Riktigt bra start på dagen!
Av Nena69
3 jan. 2020 12:24
Hej,
En fråga då jag skall dit.
Hur svårt är det att gå i upper? Hur är det med höjderna? Vill gärna se men är otroligt höjdrädd och har redan förstått att lower inte är för mig 🤣
Av Mipec
3 jan. 2020 14:45 (redigerad)
Citerat från Nena69:
Hej,
En fråga då jag skall dit.
Hur svårt är det att gå i upper? Hur är det med höjderna? Vill gärna se men är otroligt höjdrädd och har redan förstått att lower inte är för mig 🤣
Helt platt sandgång som på en del ställen kan vara lite trång, framförallt när det är många som ska gå samtidigt. Men inget man tittar ner på utan bara uppåt. Precis i slutet finns det om jag inte minns fel några ställen där man KAN gå upp lite på stegar, men inte något för den som inte vill.

https://youtu.be/W5LqkHeuXHY