Ansvarsfördelning resebyrå/ flygbolag vid ombokat flyg?

26 jan. 2016 20:13
Visningar: 829
Behöver råd av någon som varit i min situation tidigare. Vi är två familjer som bokat resa från Arlanda till Krabi med internetresebyrån Supersavertravel. Vi flyger med Finnair via Helsingfors och Bangkok. På hemresan har vårt flyg från Krabi till Bangkok (som är med Bangkok Airways) nu blivit inställt. Vi har då blivit ombokade till en senare flight, men om vi åker med den så missar vi anslutningsflighten från Bangkok till Helsingfors.
Försöker komma i kontakt med Supersavertravel, men det är jättesvårt. När man väljer det tonval som motsvarar mitt ärende så får man information att det nu kommer att bli engelskspråkig personal som sköter fortsatt handläggning. Det är dock ingen som svarar, man hamnar inte ens i telefonkö, det är bara vanliga uppringningssignaler i all oändlighet. Via sin Facebook-sida så svarar de att de känner till ärendet med den inställda flighten och jobbar med frågan. Men de har ingen prognos om när de beräknas återkomma.
Jag blir jättestressad och orolig av detta och funderar på vad det här kan få för konsekvenser. Om vi exempelvis skulle bli tvungna att åka från Krabi en dag tidigare, har vi då rätt att få hotellrum betalt i Bangkok? Och vem ansvarar i så fall för det, resebyrån eller något av flygbolagen? Eller ingen? Om resebyrån bokar om oss till ett annat flygbolag för sträckan från Krabi till Bangkok och denna flight skulle bli försenad, vem tar då ansvar om vi skulle missa anslutningsflyget, resebyrån eller något av flygbolagen? Eller ingen? Det är min stora skräck, att missa flyget från Bangkok till Helsingfors och bli tvungen att betala nya biljetter själv.
Kan jag lita på att resebyrån ordnar detta för oss, eller bör jag agera själv? Och i så fall, hur?
Är det någon som lyckats komma i kontakt med Supersavertravel telefonledes, och i så fall hur hjälpsamma är de i sådana här situationer?
Av Mipec
26 jan. 2016 21:52
Det låter som du bokat en hel biljett med Finnair som huvudansvarigt bolag. Är det så borde det vara bäst att prova en kontakt med dom.
26 jan. 2016 22:14
Ok! Så under förutsättning att jag har en "hel" biljett med Finnair kan de alltså inte hävda att de inte har något ansvar? Även om jag bokat via en resebyrå och det är Bangkok Airways flight som är inställd?
Av Hawaii
26 jan. 2016 22:25
Rent gissningsvis, om du har en genomgående biljett som bokats via Finnair tror jag att deras enda ansvar blir att se till att du har flyg som passar ihop. D.v.s. anslutningar som funkar. I detta fallet blir det tydligen ett flyg Krabi till Bangkok dagen innan Finnair flyget till HEL och med nattstopp i Bangkok, men det blir ju inte deras fel. Tror definitivt inte att den hotell kostnaden kan betraktas som flygbolagets ansvar. Du kommer ju att ha en hotell natt oavsett vilket. Antingen i Krabi eller Bangkok (tror jag blir flygbolagets svar).
26 jan. 2016 22:39
Ok! Om det blir som du tro så kan man ju leva med det. En hotellnatt i Bangkok får vi väl helt enkelt ta i så fall, även om det blir en extra kostnad (hotellnatten i Krabi är redan förbetald).
Av Hawaii
26 jan. 2016 22:46
Citerat från Svennesofia:
Ok! Om det blir som du tro så kan man ju leva med det. En hotellnatt i Bangkok får vi väl helt enkelt ta i så fall, även om det blir en extra kostnad (hotellnatten i Krabi är redan förbetald).
Ja, jag misstänkte det, men sådant här är inte ovanligt. Själv planerar jag alltid in en natt mellan 2 flyg typ de du har (Krabi-Bangkok-Helsingfors) för att gardera mig och undvika den här typen av otrevliga överraskningar. Var i ett afrikanskt land i oktober 2015 och vid 2 tillfällen blev vi informerade om att flyget hade ställts in och vi blev ombokade till flyg 24 timmar tidigare. Gäller att vara flexibel och om möjligt planera in lite "buffert tid" om man kan.
Av Mipec
26 jan. 2016 23:10
Minimum connection mellan domestic->international är 75 minuter för Bangkok airways om man har bagaget incheckat. Men ni har kortare tid?
26 jan. 2016 23:31
Värre än så faktiskt. Vi hade över 2 timmar för bytet i Bangkok med den ursprungliga resplanen. Men när vi blev ombokade till en senare flight mellan Krabi och Bangkok så har anslutningsflyget till Helsingfors redan hunnit gå innan vi ens har landat.
27 jan. 2016 00:02
Citerat från Svennesofia:
Värre än så faktiskt. Vi hade över 2 timmar för bytet i Bangkok med den ursprungliga resplanen. Men när vi blev ombokade till en senare flight mellan Krabi och Bangkok så har anslutningsflyget till Helsingfors redan hunnit gå innan vi ens har landat.
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/

Har ni köpt resan som en Finnairbiljett så ska de erbjuda er att få ombokad resa så ni kommer hem eller pengarna tillbaka. De ska ge er mat och om det behövs stå för övernattning..

Vänd er direkt till flygbolaget så får ni antagligen bättre hjälp, just sådana här situationer är en anledning att undvika att köpa biljetter annat än direkt av flygbolagen :-(