Annat än khao lak?

Av Sara70
2 aug. 2017 12:11
Visningar: 540
Har varit till Thailand två gånger och då bott norr om Khao lak. Vi har trivts jättebra där men borde ju se något mer/annat - önskar därför tips om vart vi skulle kunna åka. För oss är det viktigt med en fin strand och ett strandnära boende men vi vill även ha gångavstånd till något litet centrum med restauranger och butiker. Vi gillar när det är lugn och ro, inga horder av turister, partyliv osv men inte heller helt öde...
Tacksam för förslag :)
Av M4sta86
2 aug. 2017 13:57
Har ni bott kring white sand beach eller? Har varit där själv 2 gng senaste 4 åren och det är charmigt men kan bli lite uttjatat och långtråkigt.. är egentligen bara stränder som gäller där...
Koh Samui gillade jag..rätt turistigt och en hel del fest.. Lamai är klart lugnare än Chaweng.. finns mysiga hotell nära stranden men ändå borta ifrån det värsta livet.. finns en huvudgatan i Lamai där det är en hel del restauranger, affärer och barer.. Fördelen med Koh Samui är att det finns en del att göra.. Finns Buddha statyn i norr med några tempel och liknande om man vill ta sig dit.. västra sidan av ön har jag inte sett mer än att det var typ där man kom med båten..
Det negativa med Koh Samui är att det kan vara rätt vågigt och strömt..
Skulle nog sammanfatta Koh Samui som ett ställe för en yngre generation dock.. var själv 28 när jag var där och vi festade ju en del också..
Av Erik777
3 aug. 2017 13:24
Thungwualen utanför Chumpon, eller Hua Hin kanske vore något.

Thungwualen är verkligen lungt skönt och strandnära när det är som mest. Dåligt med centrum.. men till skillnad från i Phuket och Khao lak så går en songethew regelbundet in till stan !

Hua Hin är en hyggligt stor stad, med strand. Se till att bo centralt. Inte alls lika lungt som ovanstående. Men å andra sidan bra utbud av butiker etc.
Av Sara70
12 aug. 2017 07:47
Tack för tipsen! Flera av dem ser lockande ut.. 😊