Angående eget godis på flygplanet

6 nov. 2017 16:54
Visningar: 10581
Hej! Jag funderar över om man får ha med sig EGET godis i handbagaget på flyget och äta av? Jag ska flyga till gran canaria charter med tui, flygbolaget jet time. Har inte hittat info om det på nätet, därför jag frågar här.

Mvh Lena
Av Daytona
6 nov. 2017 17:01
Klart du får, så länge det inte är flytande ;)
6 nov. 2017 19:43
Ta inte med jordnötter bara, pga att det kan finnas personer på planet med kraftig allergi.
Av Erik777
7 nov. 2017 09:31
Utanför Sverige så är det hyggligt vanligt med jordnötter på flygplan. Luftburen jordnötsallergi verkar vara en åkomma som är hårt knuten till vissa regioner. Om den ens finns.
Medlemmen har tagit bort svaret
9 nov. 2017 21:58
Citerat från Erik777:
Utanför Sverige så är det hyggligt vanligt med jordnötter på flygplan. Luftburen jordnötsallergi verkar vara en åkomma som är hårt knuten till vissa regioner. Om den ens finns.
Om det finns luftburen måste passagerare meddela resebyrå/bolag först därefter är det Gourmet bolag som tar hand om (vet genom jobbet) så det kommer inte finnas några nötter alls. Dock vet inte passagerare.
Av Erik777
10 nov. 2017 11:10
Citerat från Asienexperten99:
Citerat från Erik777:
Utanför Sverige så är det hyggligt vanligt med jordnötter på flygplan. Luftburen jordnötsallergi verkar vara en åkomma som är hårt knuten till vissa regioner. Om den ens finns.
Om det finns luftburen måste passagerare meddela resebyrå/bolag först därefter är det Gourmet bolag som tar hand om (vet genom jobbet) så det kommer inte finnas några nötter alls. Dock vet inte passagerare.
Menar du att AirAsia cancellerar alla beställningar på Pak Nasser's Nasi Lemak om någon resenär säger att de har jornötsallergi?
10 nov. 2017 12:10
Citerat från Erik777:
Citerat från Asienexperten99:
Citerat från Erik777:
Utanför Sverige så är det hyggligt vanligt med jordnötter på flygplan. Luftburen jordnötsallergi verkar vara en åkomma som är hårt knuten till vissa regioner. Om den ens finns.
Om det finns luftburen måste passagerare meddela resebyrå/bolag först därefter är det Gourmet bolag som tar hand om (vet genom jobbet) så det kommer inte finnas några nötter alls. Dock vet inte passagerare.
Menar du att AirAsia cancellerar alla beställningar på Pak Nasser's Nasi Lemak om någon resenär säger att de har jornötsallergi?
Om det är luftburen, ja det kommer inte att förekomma någon jordnötter eller typ av nötter alls. Har haft några sådant inncidenter där vi meddelar alla stationer att ta bort nötter. Det finns väldigt många olika stationer på gourmet köket till flyget.

T.ex. om du flyger med asiatisk bolag och maträtten innehåller nötter så kommer maträtten att bytas dock inget jag har stött på förutom när det gäller snacks och nötter på CC och BC.