Andalusien nästa!

Av Tua
15 feb. 2009 21:29
Visningar: 7044
Hej! Vi ska åka till södra Spanien över påsk för att titta på de maffiga påskprocessionerna i Sevilla på långfredagen. Missade en bra och billig biljett med flyg till Sevilla tyvärr. Nu åker vi i stället till Malaga två dagar innan för 3000 kr/person, inte illa det heller. Jag vill gärna passa på att se Alhambra, den mäktiga fästningen i Granada, men maken vill ta kustvägen upp via Gibraltar och floddeltat strax ovanför Jerez och kolla in fåglar. Där i närheten lär väl också sherrydistriktet vara, så det passar mig bra, så vi får väl ta Granada på väg tillbaka. Nu undrar jag: det är väl klokt att hyra bil med en gång vid flygplatsen i Malaga när man ska kuska omkring så som vi har tänkt? Är det någon skillnad på de stora biluthyrningsfirmorna, och om man hyr från Sverige eller när man kommer ner?
Någon som har andra tips om Andalusien i allmänhet? Eller Sevilla i synnerhet?
Av Babbo
15 feb. 2009 22:40
Då håller jag med maken :-) , en tur längs kustvägen är helt rätt. Väldigt vackert. Annorlunda. Stanna gärna till i Conil och dess fantastiska stränder. En vecka räcker inte för att uppleva allt som finns att se och uppleva.
Nationalparken Coto Donana och den lilla orten El Rocio är väldigt speciella och måste besökas.

Enda nackdelen är blåsten - ta med ordentliga kläder.
Av Fdp
15 feb. 2009 23:33
Jag tycker att ni skall hyra bil hemifrån. Prova Holiday autos, som är ett förmedlingsföretag. I Malaga heter uthyrningsföretaget record go och när jag var nere en vecka före jul kostade en liten bil 815 SEK inklusive självriskeliminering och avbrottsskydd för hela veckan. Fördelen är att ni har alla hyresvillkor i förväg och på svenska och skulle det mot förmodan bli krångel med uthyraren tar Holiday Autos hand om alltsammans. Alla uthyrningar genom Holiday Autos är dessutom försedda med alla försäkringar som ni kan behöva och ni riskerar därför inte att köpa en försäkring på plats som ni inte behöver,
Om ni nu absolut skall åka ner till Gibraltar håll er till Ctra. de Cadiz så att ni inte hamnar på den avgiftsbelagda motorvägen. Strax före Fuengirola delar sig vägen och håll då till höger mot Fuengirola!Algeciras. Den vänstra mot Marbella leder in på tullvägen, Sedan är det bara raka spåret ner mot Cadiz. Försök gärna se lite av Pueblos Blancos uppe i bergen annars kan ni knappast påstå att ni sett Andalusien.
16 feb. 2009 10:44
Processionerna i Sevilla är verkligen en sevärdhet, men även i andra städer som Conil har man fina processioner till påsk. De börjar redan på måndagen i påskveckan och är varje kväll t.o.m långfredagen. Ta vägen från Malaga via Algeciras till Conil och följ några processioner där på er väg till Sevilla. Turistbyrån i Conil ligger på huvudgatan alldeles innan stora rondellen. Conils stora sevärdhet är det gamla tornet och kyrkan samt den gamla stadskärnan med sina trånga gränder samt den underbara stranden. Ta er också en tur till pinjeskogen förbi Fuente del Gallo och på vägen till Conils hamn. På vägen till Conil passerar ni nedanför den gamla staden Vejer som ligger högt uppe på ett berg. Kör dit upp och promendera runt i staden. Här finns många gamla byggnader och trånga gator samt en underbar utsikt. Chiclana är också värt ett besök. Titta på storkarna som bor på den gamla kyrkans tak. Överhuvudtaget så är vägen mellan Conil och Chiclana (den gamla vägen-ej motorvägen) full av storkbon i olika stolpar och vid påsk är de oftast i sina bon. Har ni tid, så åk till Trafalgar/Canos de Mecca , där slogs Nelson vid slagen om Trafalgar. Finns fyr där och vacker utsikt. Jerez är också värt ett besök, med alla sherryfabriker. Ett besök i Cadiz är också att rekommendera. Där finns en underbar gammal stadskärna. Med tanke på påsk, så kanske ni får bo strax utanför dessa städer, men något boende bör man alltid hitta.
Vi hyr alltid bil från Sverige. Vi har hyrt med Europcar, Allamo, Helle Autos och prismässigt ligger de väldigt lika.
Ha en underbar Semana Santa i Andalucien!
Av Tua
16 feb. 2009 21:05
Tack för alla tips, som vi verkligen tar till oss! Ja, jag inser att vi har för lite tid på oss för att verkligen "uppleva Andalusien", men det får väl bli flera gånger!

Tua
Av Mmea
16 feb. 2009 22:34
Glöm inte att boka biljetter på nätet så slipper ni mycket köande. Vi käkade lunch på ett underbart ställe som i princip låg tvärs över gatan från ingången. Vi hade väntat oss världens turistfälla och hittade i stället en liten oas i form av en restaurang med flera fantastiska små terasser där man kunde sitta ute i vårsolen. Maten var god.Det visade sig att den trevliga ägaren pratade svenska efter många år i Sverige. Minns inte vad stället hetta men man gick in genom en port och uppför en trappa.

Ungefär halvvägs mellan Sevilla och Granada finns El Torcal, en nationalpark med fantastiska stenformationer.
17 feb. 2009 09:51
Hej!

Innan ni åker upp till Alhambra, ring och kolla att det finns
biljetter kvar, annars kommer ni inte in. Det har hänt oss när
vi var där för 3-4 år sedan; det är alltså oerhört mycket turister
som söker sig dit.

Hyr en bra bil för att motorvägen är bättre än i Sverige och,
i.o.m att landskapet blir ibland monoton, ni kan utan problem
köra i 150-160 Km/h och hinna se mer av Andalusien.

Zahara och Ronda har fascinerat oss, förutom de andra kända
sevärdheter. Kolla in lite bilder och video via You Tube och Google,
så får ni en liten känsla av vad jag menar.
Av Fdp
18 feb. 2009 21:07
Jag vet inte hur det var för 3-4 år sedan, men hyr ingen större bil för att köra fort på motorvägen. Några 150-160 km/tim är inte tillåtet där. Gör man det ändå är risken stor för en tråkig semester. Trafikböterna är höga i Spanien!
Av Tua
19 feb. 2009 22:26
Tack allihop för era initierade tips och kommentarer! Nu har man blivit om möjligt ännu mera sugen på att åka! Önskar er allihop en lagom vintrig vinter och ganska snart en skön vår!
Av Mmea
20 feb. 2009 07:27
En liten kommentar om biljetterna till Alhambra. Man bokar biljetter till ett visst klockslag. Klockslaget är de sedan stehårda på så missa inte det! När vi bokade var vi fem personer. Vi lyckades boka fyra biljetter till en viss tid och den femte först fem minuter senare. Alla försök att försöka få vakterna att släppa in alla fem samtidgt var lönlösa.
Av Amrita
20 feb. 2009 11:23
När jag var i Malaga med omnejd så jag bil i två veckor, hyrde i Sverige i förväg, minns dock inte med vilket företag men allt var ju ok med pris osv. Men tänk på att försäkring inte täcker ditt slarv, ex om du parkerar illa så blir du bortbogserad.... och du får betala en del för att hämta ut bilen. Visst tänker man att - vadå jag kör bra och parkerar minst lika bra, men problemet är många gånger att det finns ganska dåligt med parkeringsplatser! Och vill man parkera säkert över natten - vilket många gånger är ett måste pga inbrottsrisk - då får du parkera i parkeringshus som är dyrt!. Betalade nog över 2000 i parkeringsavgift för dessa två veckor!! Allt för att slippa böter och inbrott. Kolla så försäkring täcker för inbrott, gör inte ofta det då det ses som en egen förseelse....
Nästa gång jag åkte dit tog jag buss överallt och det var billigt och hur bra som helst! Bussarna gick ofta och överallt!
Vill inte vara negativ eller så, men se över försäkringen ordentligt! Och inte för att man råkar ut för en massa busar alltid i Spanien, men man kan ha otur....