American Airlines

Av Emigan
16 okt. 2019 22:42
Visningar: 742
Hej
Funderar på att åka till Dominikanska Republiken i decemeber och flyger från Göteborg via Miami.
Nu till problemet. Jag kan inte boka bagage mellan Miami och Dominikanska Republiken som fylgs av American Airlines. Resan som jag hittar via Flygresor.se finns inte tillgänlig om jag klickar i att jag vill inkludera bagage. Väljer jag utan bagage så dyker det upp. Samma problem är det om jag försöker att boka direkt via deras sidan (American Airlines).
Väljer jag dock att flyga med en mellanlandning funkar det men det tar 15 timmar extra. Den resa trafikeras inte av American Airlines.
Någon som vet varför går det inte att boka bagage online?
17 okt. 2019 00:00
Låter konstigt, men kan du inte boka hela resan på flygbolagets hemsida?
Annars kan du alltid betala bagage i samband med att du checkar in.
Av Emigan
17 okt. 2019 00:21
Jag testar att boka via svensk resebyrå som en resa och då ingår inte bagage mellan miami och DR, och det går inte att betala i förväg för det. Resebyrån säger också att jag kan testa att betala på plats men vill helst ha allt klart från början om det går. I miami har jag 3,5 timmar mellan byten och känner att jag inte har tid med någon strul. Dessutom säger resebyrån att en väska kostar ca 100 enkel väg vilket låter orimligt.
17 okt. 2019 00:33
Är det två separata bokningar? Vilket flygbolag åker du med till Miami?
Om det är samma bokning checkar du ju bara in en gång, du ska inte strula med detta i Miami.
Tycker fortfarande att du ska boka direkt med flygbolaget för att undvika bekymmer.
Av Erik777
17 okt. 2019 00:43
Skulle ju hjälpa lite om du anger datum och flightnummer.
Av Emigan
17 okt. 2019 00:43
Flyger med Lufthansa. Bokar jag via dem får jag inte alternativ att flyga direkt mellan miami och SD utan måste mellanlanda i Panama. Jag har pusslat ihop en resa som passar oss bäst då vi tänker stanna en vecka i miami på vägen tillbaka. Men allt bokas som en bokning. Pratade med resebyrån om detta och tycker också att det är jättekonstigt och kan inte hellre boka det manuellt utan hänvisar mig att kontakta American Airlines. Tyvärr hittar jag inte någonstans någon mailadress till dem
Av Emigan
17 okt. 2019 00:52
Citerat från Erik777:
Skulle ju hjälpa lite om du anger datum och flightnummer.
Tänkte flyga från Göteborg den 12/12 via miami till Santo Domingo, 4 personer. Retur från Santo Domingo 30/12 till miami, sedan från miami till Göteborg den 8/1. Via resebyrå flygcity kostar den ca 32000. Exkl bagage. Går att hitta för ca 35000 där bagage ingår på streckan Göteborg miami och tvärtom. Men ingenstans går det att lägga till bagage mellan Miami och Santo Domingo. Det måste Inte vara exakt dessa datum.
17 okt. 2019 07:08 (redigerad)
AA och LH är ju i olika allianser, så det är alltså en resebyrå som sätter ihop resan? Normalt kan man ju inte boka genomgående biljetter med olika allianser. Kolla därför NOGA så att någon (som inte är du, alltså!) täcker ombokning om du missar AA-flyget. Vet inte om LH känner att de har något ansvar för det.

Om du bokar resan via AA.com så kan man köpa till bagage. (Men då bör du inte kombinera med en separat bokning med LH, för då får du stå för risken att köpa nya biljetter själv om du missar anslutningen i Miami.) Alla AA:s ekonomi-biljetter säljs utan incheckat bagage, även de vanliga "standard"-ekonomibiljetterna. Förmodligen är det därför det inte dyker upp någon träff på den här resan när du söker på biljetter där bagage ingår, eftersom det inte ingår på någon av AA:s ekonomibiljetter (förutom i Premium Economy) - alltså inga träffar på Flygresor.se. Väskor kostar 30 USD per väska och flygning direkt via AA. Man kan lägga till det på webben eller i automaten på flygplatsen. Jämfört 100 USD via resebyrån (233% påslag!) Boka aldrig något extra via en resebyrå, någonsin.
Av Emigan
17 okt. 2019 13:15
Citerat från Jensohlsson:
AA och LH är ju i olika allianser, så det är alltså en resebyrå som sätter ihop resan? Normalt kan man ju inte boka genomgående biljetter med olika allianser. Kolla därför NOGA så att någon (som inte är du, alltså!) täcker ombokning om du missar AA-flyget. Vet inte om LH känner att de har något ansvar för det.

Om du bokar resan via AA.com så kan man köpa till bagage. (Men då bör du inte kombinera med en separat bokning med LH, för då får du stå för risken att köpa nya biljetter själv om du missar anslutningen i Miami.) Alla AA:s ekonomi-biljetter säljs utan incheckat bagage, även de vanliga "standard"-ekonomibiljetterna. Förmodligen är det därför det inte dyker upp någon träff på den här resan när du söker på biljetter där bagage ingår, eftersom det inte ingår på någon av AA:s ekonomibiljetter (förutom i Premium Economy) - alltså inga träffar på Flygresor.se. Väskor kostar 30 USD per väska och flygning direkt via AA. Man kan lägga till det på webben eller i automaten på flygplatsen. Jämfört 100 USD via resebyrån (233% påslag!) Boka aldrig något extra via en resebyrå, någonsin.
Tack för ditt svar.
Vad skulle du råda mig att göra här. Har flugit över hela världen och aldrig råkat ut för något liknande!
Det finns massor med biljetter som ligger i 30000 kr nivå men så fort man lägger till bagage hamnar priset på ca 50000 kr !!!
17 okt. 2019 13:27
Ditt bagage skickas inte hela vägen eftersom Lufthansa inte samarbetar med AA. Så om du vill ha det alternativet måste du ändå checka in igen i Miami och då kan du betala för väskan där.
Av Birgere
17 okt. 2019 13:34
Citerat från Emigan:
Citerat från Jensohlsson:
AA och LH är ju i olika allianser, så det är alltså en resebyrå som sätter ihop resan? Normalt kan man ju inte boka genomgående biljetter med olika allianser. Kolla därför NOGA så att någon (som inte är du, alltså!) täcker ombokning om du missar AA-flyget. Vet inte om LH känner att de har något ansvar för det.

Om du bokar resan via AA.com så kan man köpa till bagage. (Men då bör du inte kombinera med en separat bokning med LH, för då får du stå för risken att köpa nya biljetter själv om du missar anslutningen i Miami.) Alla AA:s ekonomi-biljetter säljs utan incheckat bagage, även de vanliga "standard"-ekonomibiljetterna. Förmodligen är det därför det inte dyker upp någon träff på den här resan när du söker på biljetter där bagage ingår, eftersom det inte ingår på någon av AA:s ekonomibiljetter (förutom i Premium Economy) - alltså inga träffar på Flygresor.se. Väskor kostar 30 USD per väska och flygning direkt via AA. Man kan lägga till det på webben eller i automaten på flygplatsen. Jämfört 100 USD via resebyrån (233% påslag!) Boka aldrig något extra via en resebyrå, någonsin.
Tack för ditt svar.
Vad skulle du råda mig att göra här. Har flugit över hela världen och aldrig råkat ut för något liknande!
Det finns massor med biljetter som ligger i 30000 kr nivå men så fort man lägger till bagage hamnar priset på ca 50000 kr !!!
Gör såhär istället, boka en separat ToR GOT-MIA och en separat MIA-SDQ och ta första natten på hotell i Miami.
Du bör kunna hitta mycket billigare flyg även med bagage samt att med natten emellan så bör du inte behöva oroa dig för missat fly som du själv får stå för.
17 okt. 2019 18:22
Citerat från Emigan:
Tack för ditt svar.
Vad skulle du råda mig att göra här. Har flugit över hela världen och aldrig råkat ut för något liknande!
Det finns massor med biljetter som ligger i 30000 kr nivå men så fort man lägger till bagage hamnar priset på ca 50000 kr !!!
Jag tycker att du ska boka bagage direkt med flygbolaget och inte via någon resebyrå. Som du själv påpekar så är de bagageavgifterna vansinniga. Din resebyrå ville skinna dig på 100 USD per väska, när AA bara tar 30 USD. Det är nästan 700 kronor rakt ned i fickan till resebyrån per väska och flygning - nästan 5600 kronor i bortkastade pengar om ni alla fyra checkar in en väska mellan Miami och Santo Domingo. Det är rent ocker och borde vara olagligt. Så undvik det. Om du väljer AA-flyget så lägger du bara till väskorna separat på AA.com eller i automaten på flygplatsen.

Dessutom skulle jag vara MYCKET försiktig med att boka en resa där du är beroende av att hinna med ett anslutande flyg, som är medlem i en annan flygbolagsallians. Lufthansa är med i Star Alliance och American Airlines är med i One World. De samarbetar inte (utan konkurrerar), och även om du har en svensk resebyrå och paketreselagen att luta dig emot, så kommer varken Lufthansa eller Amerikan Airlines lyfta ett finger åt dig på plats i Miami, om du missar flyget till Santo Domingo på grund av att Lufthansa-flyget är försenat. Är det mitt i natten (iSverige) och resebyrån är stängd så får du klara dig själv. Känns som stor risk för problem. Jag skulle antingen bokat en sammanhängande resa med samma allians, eller följa Birgeres råd att övernatta i Miami, om du vill boka via olika allianser.

I det här fallet är det ju ett problem att United inte flyger direkt mellan Miami och Santo Domingo, så det alternativet fungerar inte, om du vill boka hela vägen med samma allians. Andra alternativ som du kan överväga är att flyga via en annan amerikansk stad, där United har en hub, som Newark, NJ. Mellan Newark och Santo Domingo går det direktflyg med United. Sedan bokar du hemresan från Miami (sk. multicity eller open jaw-bokning). (Alltså GOT-SDQ, via NEW och hem MIA-GOT) Sen kompletterar du med en enkelbiljett mellan Santo Domingo och Miami med valfritt flygbolag, t.ex. AA. I det fallet är det inget problem att slänga in ett flygbolag från en annan allians, eftersom du har flera dagar i Miami.

Alternativ två är att titta på om det finns någon vettig rutt med endast One World-flygbolag. Närmast är väl American Airlines, British Airlines och Iberia, så att hela resan går med den alliansen.
Av Emigan
17 okt. 2019 22:19
Citerat från Jensohlsson:
Citerat från Emigan:
Tack för ditt svar.
Vad skulle du råda mig att göra här. Har flugit över hela världen och aldrig råkat ut för något liknande!
Det finns massor med biljetter som ligger i 30000 kr nivå men så fort man lägger till bagage hamnar priset på ca 50000 kr !!!
Jag tycker att du ska boka bagage direkt med flygbolaget och inte via någon resebyrå. Som du själv påpekar så är de bagageavgifterna vansinniga. Din resebyrå ville skinna dig på 100 USD per väska, när AA bara tar 30 USD. Det är nästan 700 kronor rakt ned i fickan till resebyrån per väska och flygning - nästan 5600 kronor i bortkastade pengar om ni alla fyra checkar in en väska mellan Miami och Santo Domingo. Det är rent ocker och borde vara olagligt. Så undvik det. Om du väljer AA-flyget så lägger du bara till väskorna separat på AA.com eller i automaten på flygplatsen.

Dessutom skulle jag vara MYCKET försiktig med att boka en resa där du är beroende av att hinna med ett anslutande flyg, som är medlem i en annan flygbolagsallians. Lufthansa är med i Star Alliance och American Airlines är med i One World. De samarbetar inte (utan konkurrerar), och även om du har en svensk resebyrå och paketreselagen att luta dig emot, så kommer varken Lufthansa eller Amerikan Airlines lyfta ett finger åt dig på plats i Miami, om du missar flyget till Santo Domingo på grund av att Lufthansa-flyget är försenat. Är det mitt i natten (iSverige) och resebyrån är stängd så får du klara dig själv. Känns som stor risk för problem. Jag skulle antingen bokat en sammanhängande resa med samma allians, eller följa Birgeres råd att övernatta i Miami, om du vill boka via olika allianser.

I det här fallet är det ju ett problem att United inte flyger direkt mellan Miami och Santo Domingo, så det alternativet fungerar inte, om du vill boka hela vägen med samma allians. Andra alternativ som du kan överväga är att flyga via en annan amerikansk stad, där United har en hub, som Newark, NJ. Mellan Newark och Santo Domingo går det direktflyg med United. Sedan bokar du hemresan från Miami (sk. multicity eller open jaw-bokning). (Alltså GOT-SDQ, via NEW och hem MIA-GOT) Sen kompletterar du med en enkelbiljett mellan Santo Domingo och Miami med valfritt flygbolag, t.ex. AA. I det fallet är det inget problem att slänga in ett flygbolag från en annan allians, eftersom du har flera dagar i Miami.

Alternativ två är att titta på om det finns någon vettig rutt med endast One World-flygbolag. Närmast är väl American Airlines, British Airlines och Iberia, så att hela resan går med den alliansen.
Tusen tack för ditt råd.
Jag har 3:50 mellan flyget i Miami och jag vet, det är kasnek precis på gränsen att man ska hinna. Pratade med mitt försäkringsbolag gällande vad som händer om jag missar anslutningsplan. Dem säger att jag har 20000/person som ersättnign om vi skulle missa planet pga väder, haveri eller något annat, dock ej köer i tullen,
Ska fundera hur jag gör.
Tack
17 okt. 2019 23:13
Citerat från Birgere:
Citerat från Emigan:
Citerat från Jensohlsson:
AA och LH är ju i olika allianser, så det är alltså en resebyrå som sätter ihop resan? Normalt kan man ju inte boka genomgående biljetter med olika allianser. Kolla därför NOGA så att någon (som inte är du, alltså!) täcker ombokning om du missar AA-flyget. Vet inte om LH känner att de har något ansvar för det.

Om du bokar resan via AA.com så kan man köpa till bagage. (Men då bör du inte kombinera med en separat bokning med LH, för då får du stå för risken att köpa nya biljetter själv om du missar anslutningen i Miami.) Alla AA:s ekonomi-biljetter säljs utan incheckat bagage, även de vanliga "standard"-ekonomibiljetterna. Förmodligen är det därför det inte dyker upp någon träff på den här resan när du söker på biljetter där bagage ingår, eftersom det inte ingår på någon av AA:s ekonomibiljetter (förutom i Premium Economy) - alltså inga träffar på Flygresor.se. Väskor kostar 30 USD per väska och flygning direkt via AA. Man kan lägga till det på webben eller i automaten på flygplatsen. Jämfört 100 USD via resebyrån (233% påslag!) Boka aldrig något extra via en resebyrå, någonsin.
Tack för ditt svar.
Vad skulle du råda mig att göra här. Har flugit över hela världen och aldrig råkat ut för något liknande!
Det finns massor med biljetter som ligger i 30000 kr nivå men så fort man lägger till bagage hamnar priset på ca 50000 kr !!!
Gör såhär istället, boka en separat ToR GOT-MIA och en separat MIA-SDQ och ta första natten på hotell i Miami.
Du bör kunna hitta mycket billigare flyg även med bagage samt att med natten emellan så bör du inte behöva oroa dig för missat fly som du själv får stå för.
Precis tänk som Birgere då detta är en sk Multicuty resa. eller stopover som en del kallar det.
Fann pris med Lufthansa ToR Got -Miami 12/12-8/1 för ca 6000:- inkl 1 bagage upp till 23kg.
På Skyscanner fann jag ToR Mia-SDQ 13/12 (övernattning i Miami) tillbaka 30/12 för ca 5.000:- Totalt ca 10-11tusen i Economy. Kollade dock inte ev bagage Mia-SDQ
17 okt. 2019 23:21
Såg nyss att AA hade flyg från ca 3800:- ToR inkl bagage MIA-SDQ
Så en natt i Miami betalar sig gott för både sömnen och plånboken :)
Av Emigan
17 okt. 2019 23:39
Citerat från Valpolicella:
Såg nyss att AA hade flyg från ca 3800:- ToR inkl bagage MIA-SDQ
Så en natt i Miami betalar sig gott för både sömnen och plånboken :)
Vilken datum? Vilken resebyrå?
17 okt. 2019 23:42
Citerat från Emigan:
Citerat från Valpolicella:
Såg nyss att AA hade flyg från ca 3800:- ToR inkl bagage MIA-SDQ
Så en natt i Miami betalar sig gott för både sömnen och plånboken :)
Vilken datum? Vilken resebyrå?
De datum du nämnde. Med LH Got -MIA AA Mia-SDQ kollade flygbolagens hemsidor
Av Emigan
17 okt. 2019 23:55
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Emigan:
Citerat från Valpolicella:
Såg nyss att AA hade flyg från ca 3800:- ToR inkl bagage MIA-SDQ
Så en natt i Miami betalar sig gott för både sömnen och plånboken :)
Vilken datum? Vilken resebyrå?
De datum du nämnde. Med LH Got -MIA AA Mia-SDQ kollade flygbolagens hemsidor
Hittar också det mellan Gbg_Miami men jag får ingen resa mellan Mia_Sdq med AA där bagage ingår
18 okt. 2019 00:01
Citerat från Emigan:
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Emigan:
Citerat från Valpolicella:
Såg nyss att AA hade flyg från ca 3800:- ToR inkl bagage MIA-SDQ
Så en natt i Miami betalar sig gott för både sömnen och plånboken :)
Vilken datum? Vilken resebyrå?
De datum du nämnde. Med LH Got -MIA AA Mia-SDQ kollade flygbolagens hemsidor
Hittar också det mellan Gbg_Miami men jag får ingen resa mellan Mia_Sdq med AA där bagage ingår
Välj på AA Main Cabin där ingår 2 checked bagage, har dock inte kollat ev vikt
18 okt. 2019 00:04
Citerat från Emigan:
Ja, handbagage 😁
Är du säker på de? då det tom ingår priority Boarding.. men tyvärr har inte hunnit kolla deras regler..
Av Emigan
18 okt. 2019 00:08
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Emigan:
Ja, handbagage 😁
Är du säker på de? då det tom ingår priority Boarding.. men tyvärr har inte hunnit kolla deras regler..
Ska kolla igen.
Tusen tack
18 okt. 2019 00:12
Kollade och det står ju upp till 23kg för checked bagage, vilket ingår i Main Cabin.
/Jens
Av Emigan
18 okt. 2019 08:18
Citerat från Valpolicella:
Kollade och det står ju upp till 23kg för checked bagage, vilket ingår i Main Cabin.
/Jens
Tyvärr såg du fel. Väskan ingå om man väljer business
18 okt. 2019 09:38
Citerat från Emigan:
Citerat från Valpolicella:
Kollade och det står ju upp till 23kg för checked bagage, vilket ingår i Main Cabin.
/Jens
Tyvärr såg du fel. Väskan ingå om man väljer business
Förlåt.. John Blund kom visst på besök.. såg missen nu. Men kolla vidare, måste finnas flyg där totalpriset blir billigare än med en sk multicity-resa.