Alkohol på hotellrum Sharm el Sheikh?

Av Foppis
11 jan. 2011 18:36
Visningar: 4216
Finns säkert flera trådar om detta, men jag undrar lite ändå. Åker inte på semester för att "hinka" alkohol, men uppskattar efter en dag i solen och efter duschen något att smutta på, på balkongen (är nog inte ensam om det ;) . Men vad jag förstått så får man inte ta med egen alkohol till rummet? Då menar jag inte hotellets drinkar, utan om man köper med sig något eget, eller köper där. Skiljer sig detta mycket från olika hotell? Ser de "genom fingrarna" eller totalt förbud? Skall till Sharm el Sheikh och hotell Royal Grand Azure resort, Nabq bay (allinclusive). PÅ resebolagets sida står "det är ej tillåtet att medbringa köpt dryck in på hotellen" Kan någon berätta lite? Om någon varit på detta hotell vore det trevligt med lite info också! Tack /Helen
Av Hathor
11 jan. 2011 19:45
Det finns en del hotell som har dessa önskemål hos gästerna att avstå alkohol på hotellet, det brukar då vara muslimska ägare,de finns då heller ingen alkohol att köpa på hotellet...
om de är ett alkoholserverade hotell så är det ju märkligt...
För övrigt så är det alkoholförbud lite varstans i egypten

jag tror att du i lugn o ro kan ta med dej den alkohol du vill ha med dej på ditt rum,din väska kommer inte att öppnas o kontrolleras.
lycka till
Av Foppis
11 jan. 2011 19:54
Det är ett stort allinclusive och alkoholserverande hotell, så ja mycket märkligt om man inte får ta med köpt dryck in på rummet... På resebolaget Apollos, hemsida skall detta gälla alla deras hotell i Sharm?? Men som du säger, säkert ingen som rotar igenom väskan om jag har en flaska vin i den ;) Huvudsaken är ju att semestern blir skön med fint väder och mycket sol och bad =)
12 jan. 2011 22:49
Jag har då ALDRIG råkat ut för att inte kunna ta med varken alkohol eller vatten in på hotellrummen oavsett vilket hotell jag varit på under mina tio resor till Egypten
Av Hathor
13 jan. 2011 12:15
Citerat från kustaffe:
Jag har då ALDRIG råkat ut för att inte kunna ta med varken alkohol eller vatten in på hotellrummen oavsett vilket hotell jag varit på under mina tio resor till Egypten
De har jag gjort flera gånger,de förekommer överallt i Egypten...
Av Foppis
13 jan. 2011 18:14
Tack för svar! Jag antar att det som ni säger är lite olika. Men sunt förnuft får väl råda. Behöver ju inte skylta stort att man tar in någon flaska på rummet, så får jag väl de om det blir protester (från städaren??). Det värsta som kan hända är väl att de tar det, antar jag. :)
Av Carjoh
13 jan. 2011 19:03
Hej!
Vi var i Hurghada för ett år sedan, all inclusive med Solresor. Vet inte om jag missat något i deras resvillkor, men vi hade en bag inbox med eftersom vi visste att rödvin inte ingår mer än till maten och jag dricker inget annat. Maken hade maltwhiskey med sig eftersom han förstod att det inte sådan de serverar. Vi hämtade dock öl och maken tog någon drink med sig till rummet och ingen sa något om det. Men som sagt vi kanske har missat något.....
Av Foppis
13 jan. 2011 19:26
Citerat från carjoh:
Hej!
Vi var i Hurghada för ett år sedan, all inclusive med Solresor. Vet inte om jag missat något i deras resvillkor, men vi hade en bag inbox med eftersom vi visste att rödvin inte ingår mer än till maten och jag dricker inget annat. Maken hade maltwhiskey med sig eftersom han förstod att det inte sådan de serverar. Vi hämtade dock öl och maken tog någon drink med sig till rummet och ingen sa något om det. Men som sagt vi kanske har missat något.....
Det är nog jag som läser lite för mycket, he, he. Jag såg detta på Apollos info. om orten (ett liten informationsruta). Hade jag inte sett detta hade jag nog inte ens reflekterat över att man ej får ha med alkohol på rummet. Eftersom jag inte varit i Egypten innan så hade jag ingen aning om hur det egentligen låg till, och blev väldigt förvånad över detta. Slängde en fråga till Apollo själva och de svarar att det generellt sett är förbud i hela Egypten mot medhavd alkohol på rummen, men att om man hanterar det diskret så brukar det gå bra ;)
13 jan. 2011 19:41
generellt sett är förbud i hela Egypten mot medhavd alkohol på rummen, men att om man hanterar det diskret så brukar det gå bra ;)
Detta svar som du fick stämmer med det fungerar inte så det är bara att ta med sig. Det är ingen som säger något även om flaskorna står helt synliga och även om man siter på balkongerna och dricker så ta med er något gott att dricka och ha en trvlig semester
Av Hathor
13 jan. 2011 19:42
Citerat från foppis:
Citerat från carjoh:
Hej!
Vi var i Hurghada för ett år sedan, all inclusive med Solresor. Vet inte om jag missat något i deras resvillkor, men vi hade en bag inbox med eftersom vi visste att rödvin inte ingår mer än till maten och jag dricker inget annat. Maken hade maltwhiskey med sig eftersom han förstod att det inte sådan de serverar. Vi hämtade dock öl och maken tog någon drink med sig till rummet och ingen sa något om det. Men som sagt vi kanske har missat något.....
Det är nog jag som läser lite för mycket, he, he. Jag såg detta på Apollos info. om orten (ett liten informationsruta). Hade jag inte sett detta hade jag nog inte ens reflekterat över att man ej får ha med alkohol på rummet. Eftersom jag inte varit i Egypten innan så hade jag ingen aning om hur det egentligen låg till, och blev väldigt förvånad över detta. Slängde en fråga till Apollo själva och de svarar att det generellt sett är förbud i hela Egypten mot medhavd alkohol på rummen, men att om man hanterar det diskret så brukar det gå bra ;)
diskret är bra att vara.
generellt ogillar alla muslimer att turister dricker alkohol, men dom kan acceptera allt för att tjäna pengar...
i många småbyar finn de inte alkohol över huvudtaget,aldrig skulle jag jag ta med mej någon alkohol dit,då skulle jag inte bli accepterad,men på turistorter e de ju mer liberalt.....ha de så kul
m
Av Foppis
13 jan. 2011 19:50
Tack för alla svar! Ja jag skall verkigen NJUTA av min semester :D. Efter denna vinter så lockar ju sol och värme oerhört! Ha det gott alla!
13 jan. 2011 21:26
Bara en liten fråga?
Om det är all inclusive, brukar det ju (även om inte allt ingår) vara billiga priser på spritdrycker inom hotellet. Vill man ha sprit på rummet finns det ju ofta att ta med från hotellbarerna.
Vi brukar ju säga att våra invandrare SKA TA SEDEN DIT MAN KOMMER. Ett arabland har generellt en strikt syn på alkohol. Men son några säger: det finns alkohol i landet!
Trevlig resa.
Ingemar
13 jan. 2011 21:54
Citerat från ingemar_e:
Bara en liten fråga?
Om det är all inclusive, brukar det ju (även om inte allt ingår) vara billiga priser på spritdrycker inom hotellet. Vill man ha sprit på rummet finns det ju ofta att ta med från hotellbarerna.
Vi brukar ju säga att våra invandrare SKA TA SEDEN DIT MAN KOMMER. Ett arabland har generellt en strikt syn på alkohol. Men son några säger: det finns alkohol i landet!
Trevlig resa.
Ingemar
öDen sprit som ingår i all inclusive är inhemsk och inte alltid av bästa sort, skall man köpa importerad sprit är den ganska dyr på hotellen så den är bästatt ta med sig
Av Foppis
13 jan. 2011 22:02
Jo så var min tanke.... Har förstått att det inhemska vinet, drinkarna, inte smakar underbart precis, och att man dessutom inte får ta med sig barens drinkar till rummet heller. Om man vill njuta av det man tycker är gott så bäst att köpa en flaska av något man gillar och njuta av annat som allinclusive:n innebär, maten t.ex ;)
Av Ouzo_12
28 mars 2011 20:10
Inga problem i Sharm El Sheik att ha med några flaskor om man ville det. Som i tidigare inlägg håller jag med om att drickan inte är någon höjdare. Ölen brukar vara ok och vodka med cola men sen är det stopp! Du får väl göra som araberna själva, tända på lite röka och roa dig med kamelerna! 8=)
Av Foppis
28 mars 2011 20:27
Tyvärr blev min resa inställd, åker på Söndag till Fuerteventura istället. En besvikelse först, men nu känns det skönt att komma iväg. I Spanien inga problem med alkohol på hotellrummet i alla fall ;). Blir Sharm el Sheikh nästa år istället :D
Av Ouzo_12
28 mars 2011 20:49
Låter underbart! Man är väl bara liiiiiiiiiiite avis på att du åker på söndag... Ha en underbar resa! Holá! :-)
Av Annl
29 mars 2011 13:50
Foppis,

När du åker till Sharm nästa år tycker jag att du skall ta dig en funderare på om du verkligen skall boka all inclusive.

Vi hade halvpension - ej all inclusive - men det var så dålig mat att vi skippade den och åt ute varje kväll i stället. I Naapa bay finns dessutom många trevliga och bra restaurnanger med god mat (bla. en indisk restaurang som var väldigt bra).

Och vad gäller den dryck som ingår i all inclusive så är den som någon skrev inhemsk. Vi beställde varsin gin och tonic till hotellrummet (fungerade finfint) och av misstag hade de då hällt i lokal sprit. GT:n luktade gräsligt och vi testade inte ens att dricka och när vi klagade i baren framkom att de trodde att vi var all inclusive gäster och när vi fick en ny GT så framkom att de har ett skåp med lokal sprit för AI-gästerna och ett skåp med riktigt brittisk gin.

Att ha med sig egen alkohol hade vi inga som helst problem med.

ha det gott i Spanien!
29 mars 2011 15:02
Om du inte åker under Ramadan ska det inte vara några problem med alkoholen. Men under Ramadan kan man ju låta bli att dricka öppet. Dom vill väl också att man ska köpa vatten och annan dryck inom området om det är all-inclusive. Har varit med om att man inte får ta med eget vatten om man ska till en "private beach", d.v.s en strand där man får betala inträde.