Alkohol i Bulgarien

Av Energi
8 maj 2008 12:56
Visningar: 11305
Ska man handla med sig alkohol och cigaretter från planet eller är det billigare på plats?
Av Abergh
8 maj 2008 17:14
Jag vet inte vad det är för priser på planet eller flygplatsen men man får komma ihåg att det inte är tax-free längre eftersom Bulgarien är med i EU. Å andra sida så är alkoholskatten löjligt låg i Bulgarien varför jag skulle gissa att det är billigare att köpa spriten på plats där.
Tänk på att inte ta dryckerna i handbagaget eftersom förbudet mot vätskor fortfarande finns kvar.
Det sägs att det ska tas bort men vem vet när det sker.
Av Bibby
8 maj 2008 17:31
Köp på plats!
Finns riktigt billig sprit där, kommer inte ihåg riktigt men tror en liter vodka (lokal) kostade runt 50-lappen.
Cig vet jag inte men tror de är billigare också.
Av Tom
10 maj 2008 10:38
köp på plats.
all alkohol är billigare där, lokala sorter är det absolut igen fel på men det finns även importerad alkohol så som Absolut Vodka & famous wiskey som då är lite dyrare men endå billigare än på "gröna skylten" här hemma.

ciggaretter är oxo billigt där nere, jag brukar köpa Viktory som är ett bulgariska märke och det kostar 2,6 Leva per paket 2007 (ca: 13 :- sek) finns även billigare sorter.

man kan även köpa alkohol i "taxfree" på flygplatsen när man anländer/åker (gäller Bourgas flygplats) där tar dom betalt i Euro, utbudert är inte speciellt stort där.

ska du till Sunny Beach så kan jag rekomendera en butik som heter "Smirnoff" som säljer endast Alkohol,den ligger en gata ovanför genomfartsleden och ett par hundra meter söderut (vänster) om du utgår från Blomstergatan

här har jag en billd upplagd på den (där du även kan få en kart plasering)

http://www.reseforum.se/bilder/butik-smirnof-bara-alkohol-i-massor-vb384.html

/Tom
Av Tiffany
10 maj 2008 12:43
Handla där,det är jättebilligt. men det skiljer sig på platser,i sunny beach är det billigare än golden sands och albena,men det är billigt ändå.
Av Tj
12 maj 2008 01:25
Var i Bulgarien 04 då var det betydligt billigare än tax free i allafall.....
Av Energi
12 maj 2008 15:10
Tack för svaren! Låter som vi handlar där!
Av Amarula
6 juli 2008 18:56
Tom- tyvärr så existerar inte smirnoff butiken längre. Den finns inte där den alltid har funnits-kanske flyttats- jag frågade inte.

men du Energi: leta en supermarket som heter Mladost- ligger innanför "storvägen" gå in där hotel Golden Dreams är och gå sedan ca 150 meter sedan tar du höger o du ser en supermarket på vänster sida. Mkt bra priser på mat , alkohol m m . ganska bra utbud oxå..
men cigaretter är lika pris överallt. Men köp inte dessa på gatan.. då kan kvaliteten varaavsevärt sämre.

Mvh tomas
24 aug. 2008 02:41
Självklart köpa på plats! Det är sjukt billigt ca 40-50kr/1liter inhemsk sprit. Samma med cigg, kostar ca 15 kr/pkt.
24 aug. 2008 11:56
Citerat från fanihelvete:
Självklart köpa på plats! Det är sjukt billigt ca 40-50kr/1liter inhemsk sprit. Samma med cigg, kostar ca 15 kr/pkt.
Varför köpa inhemsk sprit. Det är bara kopior. Vår svärson köpte sånt en gång. Han hällde allt i vasken, för det smakade apa. det medföljde att dottern frågade: Vem är det som har spytt i vasken? Köp inte!
Av Homman
24 aug. 2008 13:28
Det är märkligt! En svensk turist som inte har med sig en"påse" hem är ingen riktig (/svensk) turist.
Hej påse
B
24 aug. 2008 23:56
Citerat från gullsing:

Varför köpa inhemsk sprit. Det är bara kopior. Vår svärson köpte sånt en gång. Han hällde allt i vasken, för det smakade apa. det medföljde att dottern frågade: Vem är det som har spytt i vasken? Köp inte!
Varför? Det är billigt :) Jag tycker det var helt okej sprit o blanda med rebull så smakar det bra! Punkt.