Akumal

Av Grylpan
24 jan. 2013 09:08
Visningar: 2531
Hejsan,
Ska åka till Akumal på lördag, ska bli så underbart skönt.
Har några olika frågor:
När det gäller adapter, behöver man en som omvandlar spänningen?
Om man vill ta sig runt på egen hand, exempelvis till Tulum eller Playa del Carmen, vad har ni för råd då? Hur fungerar det med lokalbussarna, går den ofta? eller rekommenderar ni taxi?
Vi ska sola och bada (föhoppningsvis med tanke på vädret just nu...) största delen, men jag har ju en shopping tarm som måste behandlas ;) Är Playa del Carmen bra då?
Vi ska bo på Grand Palladium Colonial White Sand Resort & Spa, är det någon som varit där? såg att de hade marknad där några gånger i veckan och även lite butiker på hotellområdet, är de bra?
Har ni några andra bra tips?
Kram Cina
Av Bibby
24 jan. 2013 09:11
Nej, du behöver inte omvandla spänningen.
Nu kommer jag inte ihåg om de hade 110 V men även om så är fallet så behöver du inte omvandla spänningen från 220 V, det tar bara lite längre tid. Åt andra hållet så är det en annan sak.
29 jan. 2013 16:29
När det gäller bärbar data kolla laddaren på datan oftast står det 100-240V så det är inga problem samma gäller batteriladdare.Bussarna håller bra standard och kostar inte så mycket.
Plya del carmen är rätt trevlig shopping plats och är man där åk över till ön Conzumel tar ca en timme
Vi bodde några dagar vid Tulum fantastisk strand.
Man kan betala antigen med dollar el pesos och växlar man till Pesos så blir det billigare
Av Jimrick
29 jan. 2013 20:42
Hej!
Jag och min man bodde i Tulum två veckor i feb-2012 och tycker absolut att ni ska ta en tur dit. Det är lätt att åka buss i Mexico, antingen väljer ni ADO-bussarna som är stora, fina bussar med AC och som går rätt ofta, vi köpte biljetter på buss-stationen i Tulum och i Playa del Carmen men jag tror att man även kan hoppa på vid olika hållplatser efter vägen och betala på bussen, prisvärt i alla fall. Man kan också åka med minibussar mellan de mindre platserna, de heter coloctivos och de åker när bussen blir full, det är ännu billigare. I Tulum finns lite shopping men i Playa del carmen fans det en hel del affärer så det är nog lämpligare om man är väldigt shoppingsugen. Jag kan varmt rekommendera att åka till Tulum, ta en taxi från centrum till den vackra stranden där hotellen ligger, tar ca 10 min från "stan" och även till ruinerna i Tulum som ligger vid havet och har en fantastisk strand. Det finns även gott om cenotes att bada eller dyka i runt om Tulum, vi åkte till en som hete Grand Cenotes och va en lagom äventyrlig cenotes i min smak. Jag vill inte simma in i någon grotta men det behövde man inte här men det va fantastisk vackert med klart vatten, ja en häftig upplevelse.
Vi hade med oss en "apparat" som omvandlar spänningen, men det hade nog funkat med bara adapter men tar lite längre tid, är inte så bra på det där men vi pratade med andra svenskar på hotellet och dom hade inte någon omvandlare med sig men kunde ladda mobilen och så i alla fall. En annan utflykt jag kan rekommendera är en dagsutflykt till Isla Mujeres, det är en fantastisk vacker ö med den absolut vackraste strand jag sett. Vi åkte med ADO-bussen tidigt på morgonen till Cancun och sedan färjan över till Mujeres. Där solade och badade vi vid den härliga stranden med helt klart vatten, som i paradiset, och så hyrde vi en golfbil och åkte runt nästan hela ön, en härlig utflykt som är enkel att göra på egen hand.
Jag och min man åker till Mexico i Mars och den här gången ska vi bo på Isla del Holbox, vi längtar!!
Ha en härlig resa!! Mvh Gunsan