Åka till europeisk storstad över påskhelgen?

25 juli 2017 19:52
Visningar: 1962
Funderar på att utnyttja nästa års påskhelg till att åka till någon europeisk (stor-)stad. Har dock inte alls bestämt vilken än.
Jag har egentligen inte rest så mycket just över påsken inser jag nu.
Det jag funderar över är om risken är att mycket är stängt över påsk?
Minns att en kompis åkte till New York över påsk för några är sedan och kom tillbaka och var lite chockad över att det kunde vara så påskstängt i en så stor stad som N.Y.

Vad säger ni som provat?
Av Dryden
26 juli 2017 15:16
Vi anlände Nerja sent på påskafton för ett par år sedan och på påskdagen (söndagen) var det mesta igenbommat. Till och med ett jättestort köpcenter några mil bort. Vi var ganska förvånade över det faktiskt.
Av Birgere
26 juli 2017 15:34
Undvik katolska länder, påsken ofta lika stor som julen här hemma.
Av Bibby
26 juli 2017 18:48
Jag funderar på Yalta, hört att det ska vara fint där, samt mycket historia också, där är det nog inte stängt på påsk :)

Kombo av stad och strand. Säkert en massa shopping också.

Eller så nöjer du dig med Moskva. 1.200 med AY dit, svårt att slå.
26 juli 2017 19:15
Ante mig... får se om jag får hitta på något annat.
Någon som har koll på påsken i London?

Bildgooglar Yalta. Ser charmerande ut. :-)
Tänkte eventuellt åka med barnen. Moskva är nog för tungt för dem, kanske?
Av Emolis
27 juli 2017 19:52
Edinburgh! Vi var där i påskas, allt öppet :) Inledde med en natt på slott med afternon-tea, sen in till Edinburgh. Vi hann med en tur till högländerna också med sin fantastiska natur. Edinburgh slår definitivt London som vi också provat en påsk, allt öppet även där! h
27 juli 2017 20:36
Ja!!
Fast vågar man så tidigt på året?
Alltid tänkt att man ska göra Skottland maj, juni eller september.
27 juli 2017 23:14
Jag åkte till Rotterdam och Amsterdam förra året vid påsk (åkte i början och veckan och kom tillbaka på påskafton) och då var inget stängt vad jag kunde se. Men däremot var det otroligt mycket folk i Amsterdam, så man knappt kom fram på trottoarerna kändes det som, så jag skulle kanske rekommendera dig att åka till en lite mindre "turistig" stad om du vill slippa att trängas med jättemkt folk.
Av Emolis
28 juli 2017 19:44
Citerat från Gunillad:
Ja!!
Fast vågar man så tidigt på året?
Alltid tänkt att man ska göra Skottland maj, juni eller september.
Tänkte inte på att påsken ligger sämre i tid nästa år. Påsken i år låg ju i mitten av april och det var perfekt väder. Vi hade tur och fick strålande sol och massor av blommande körsbärsträd och vårblommor merparten av tiden. Lite regn sista dagen, men då besökte vi the World of Whisky så det kvittade :) Vi har även provat Budapest under påsken, dock är det stängt vissa dagar under påsken, men då tar man en tur på Gellertberget eller badar termalbad istället :) Budapest är en fantastisk stad!
Av Lena47
28 juli 2017 22:22
Om du inte vill undvika de katolska ländena säger jag Palermo eller annan fin stad på Sicilien.
Överväger själv att spendera påsken där!
29 juli 2017 07:41
Citerat från Angie_sthlm:
Jag åkte till Rotterdam och Amsterdam förra året vid påsk (åkte i början och veckan och kom tillbaka på påskafton) och då var inget stängt vad jag kunde se. Men däremot var det otroligt mycket folk i Amsterdam, så man knappt kom fram på trottoarerna kändes det som, så jag skulle kanske rekommendera dig att åka till en lite mindre "turistig" stad om du vill slippa att trängas med jättemkt folk.
Aha. Annars hade ju Amsterdam kunnat vara ett ganska mysigt alternativ.
29 juli 2017 07:42
Citerat från Lena47:
Om du inte vill undvika de katolska ländena säger jag Palermo eller annan fin stad på Sicilien.
Överväger själv att spendera påsken där!
Sicilien har ju så mcyket mer än stad, så det kanske inte gör något om det är lite stängt...
Kan vara något.
29 juli 2017 07:42
Citerat från Emolis:
Citerat från Gunillad:
Ja!!
Fast vågar man så tidigt på året?
Alltid tänkt att man ska göra Skottland maj, juni eller september.
Tänkte inte på att påsken ligger sämre i tid nästa år. Påsken i år låg ju i mitten av april och det var perfekt väder. Vi hade tur och fick strålande sol och massor av blommande körsbärsträd och vårblommor merparten av tiden. Lite regn sista dagen, men då besökte vi the World of Whisky så det kvittade :) Vi har även provat Budapest under påsken, dock är det stängt vissa dagar under påsken, men då tar man en tur på Gellertberget eller badar termalbad istället :) Budapest är en fantastisk stad!
Budapest var jag till 1993, så det har nog hänt lite sedan dess. :-)
Kan vara ett alternativ.
Av Lena47
29 juli 2017 13:56
Citerat från Gunillad:
Citerat från Lena47:
Om du inte vill undvika de katolska ländena säger jag Palermo eller annan fin stad på Sicilien.
Överväger själv att spendera påsken där!
Sicilien har ju så mcyket mer än stad, så det kanske inte gör något om det är lite stängt...
Kan vara något.
Ja eller hur! Naturen är fantastisk och under påsken inte så mycket turister än.
Av Sierra
29 juli 2017 13:58 (redigerad)
Jag ser att du inte besökt Nice som är en trevlig stad att besöka på vårkanten.....också :-)
30 juli 2017 20:50
Citerat från Sierra:
Jag ser att du inte besökt Nice som är en trevlig stad att besöka på vårkanten.....också :-)
Nej, har nog bara bytt tåg i Nice, faktiskt...
Låter absolut som en trevlig plats att möta våren på.
31 juli 2017 14:10
Var i Barcelona den här påsken. Allt var öppet! Superhärlig tid att åka dit. Men boka i god tid. det är en populär tid att åka, så priserna stiger.