Åka kollektivt i nice?

Av Cia_bb
14 jan. 2018 21:28
Visningar: 9677
Hur fungerar det att åka kollektivtrafik i Nice?
Kommer vara i Nice 8 dagar (2 v och 2 tonåringar) och tänkte åka på lite dagsutflykter med bl.a. Cap3000, antibes, Monaco etc.
Av Bibby
14 jan. 2018 21:34
Skillnad på kollektivtrafik i Níce och regionresor, men allt funkar jättebra iaf.
Åkt mycket där, mycket välorganiserat.
En fantastisk region.
Av Sierra
14 jan. 2018 22:52 (redigerad)
Härligt med Nice!

Längs kuststräckan Côte d'Azur ligger många trevliga och mysiga orter som du lätt besöker från Nice med tåg eller buss.

Tågen går i båda riktningarna (tvåspårigt) många gånger dagligen från/till Nice. Snabbt och till ok pris som du löser vid tågstationen.

Buss #100 till/från Monaco från/till Nice avgår var 20:e min, tar 45 min och kostar 1,50€ enkel. Biljett köper du kontant av chauffören. Helst mynt.

Inom Nice finns naturligtvis buss men även spårvagn som också kostar 1.50€, samma biljett som till Monaco. Den biljetten köper du i en biljettmaskin vid hållplatsen. Kontant med mynt. Du kan även köpa ett 10-pack vilket innebär att du åker för 1€. Den köper du dock inte av chauffören utan i biljettmaskinen vid spårvagnen eller i Lignes d’Azur boutiques vid tågstationen eller, på Blvd Jean Jaures nära Place Garibaldi i norra kanten av Old Town.

Glöm inte att validera biljetten ombord på buss och spårvagn i en liten maskin ombord. Om du åker tåg skall biljetten valideras i en gul maskin på stationen innan du går ombord.

Vi är ofta i Nice och promenerar också gärna vilket rekommenderas :-)
Av Cia_bb
15 jan. 2018 22:23
Tack, låter toppen,
Gäller biljetten buss alt tåg en viss sträcka/zon eller viss tid?
Om man köper 10 häfte, kan man då använda två samtodigt?

Mvh CIA
Citerat från Sierra:
Härligt med Nice!

Längs kuststräckan Côte d'Azur ligger många trevliga och mysiga orter som du lätt besöker från Nice med tåg eller buss.

Tågen går i båda riktningarna (tvåspårigt) många gånger dagligen från/till Nice. Snabbt och till ok pris som du löser vid tågstationen.

Buss #100 till/från Monaco från/till Nice avgår var 20:e min, tar 45 min och kostar 1,50€ enkel. Biljett köper du kontant av chauffören. Helst mynt.

Inom Nice finns naturligtvis buss men även spårvagn som också kostar 1.50€, samma biljett som till Monaco. Den biljetten köper du i en biljettmaskin vid hållplatsen. Kontant med mynt. Du kan även köpa ett 10-pack vilket innebär att du åker för 1€. Den köper du dock inte av chauffören utan i biljettmaskinen vid spårvagnen eller i Lignes d’Azur boutiques vid tågstationen eller, på Blvd Jean Jaures nära Place Garibaldi i norra kanten av Old Town.

Glöm inte att validera biljetten ombord på buss och spårvagn i en liten maskin ombord. Om du åker tåg skall biljetten valideras i en gul maskin på stationen innan du går ombord.

Vi är ofta i Nice och promenerar också gärna vilket rekommenderas :-)
Av Sierra
16 jan. 2018 16:08 (redigerad)
BUSS:

Bussbiljetten (1.50€) gäller till Menton i öster, Cannes i väster och Grasse i norr. Du kan köpa ett Day Pass för 5€ som gäller 24 tim eller ett Week Pass för 15€ som gäller 7 dagar. Dock gäller dessa inte med Airport Express Bus som kostar 6€.

Du kan inte använda 10-häftet för bussresa till Monaco/Menton, Saint-Paul-de-Vence eller bortom Cagnes-sur-mer. Alltså inte för bussresa till t ex Antibes. I dessa fall får du lösa en vanlig biljett för 1.50€.

Bussbiljetten gäller i 74 min från du stiger på och validerar biljetten. Under den tiden kan du stiga av och på buss och spårvagn så mycket du hinner...:-)

Om du åker buss 100 till Monaco är det nice att sitta på bussens högra sida då du ser vattnet.

Day Pass kan du köpa av busschauffören och i biljettmaskinen vid spårvagnen. Week pass i Lignes d’Azur Boutiques vid tågstationen eller på Blvd Jean Jaures enl ovan.

Jag vet inte om du kan använda 10-häftet för två på samma resa...men det borde funka.

TÅG:

Du kan köpa ett Zou Day Pass för tåg. Det kostar 15€ och gäller mellan Ventimiglia i Italien och Saint Raphael i väster samt till Grasse. Det gäller från juni till sista september. Du kan använda det som Hop on/Hop off på tågen under dagen. Det köper du i SNCF Boutique vid Galeries Lafayette, i biljettluckan eller i biljettmaskinen på tågstationen (endast mynt eller kreditkort, ej AMEX).