Åka från Koh Samui till Koh Lipe - februari 2013

5 jan. 2013 20:36
Visningar: 1270
Hej !

Vi funderar på att ta oss från Samui till Lipe och kollat taxi från Samui. Det verkar funka att åka dit, utan övernattning, till Pak Bara Pier för att ta sig med båt ut till Koh Lipe. Ta sig till Lipe med flyg via Krabi funkar inte på en dag har vi konstaterat.

Någon som gjort denna resa? Eller har tips på hur denna taxiresa med minivan bäst bör genomföras utan kris i famijen (vi har 2 barn, 9 och 11 år med).. Nån som vet hur lång minivan-resa från Samui (via färja över till fastlandet) till Pak Bara samt båten över till Lipe ?
Vi har bara bott på Pattaya Beach innan (Bundhaya Resort och Varin Resort). Ska man bo där och hellre bada på andra "lugnare" stränder, tips på andra boenden och stränder mottages tacksamt :-)
Av Sierra
5 jan. 2013 22:20
Färja från Lipa Noi Pier på Samui till Don Sak Pier tar 1,5 tim och den går varje tim från 05.00 till 18.00.
Minivan från Don Sak till Pak Barra Pier tar ca 5 tim.

Sista speedboat transfer från Pak Barra till Lipe avgår 15.00 och överfarten till Lipe tar 1,5 tim.

Ni bör alltså åka med färjan från Samui senast 07.00 för att hinna till Lipe samma dag.

När det gäller boendet så är det lite beroende på hur ni vill bo. Det finns inte många ställen med familjerum varför det kanske kräver att ni har två rum/bungalows.....
5 jan. 2013 22:28
Tack Sierra!
Har du tips på taxi företag som kör oss den sträckan? Vi har kollat med bla Pakbara Travel & Siam Taxi och den senare tar ca 17000 Baht tur/retur från Samui (pickup hotel) till Pakbara Pier inkl carcharge för färjan från Samui. Då är det för 4 vuxna och 2 barn (1 minivan). Sen kostar ju biljetterna över till Lipe från Pakbara Pier. Chans att få ner taxipriset verkar svårt...inte så många som verkar köra denna rutt...det är ju en lång resa. Vet du när man bör lämna LIpe på förmiddagen för att komma "hem" till Samui samma dag?
By the way har du varit på Koh Phangan? Funderar annars på att åka dit för det är en kortare resa emellan, men vi vill ju gärna ha Lipekänslan...
Av Sierra
5 jan. 2013 22:40
Nej, jag har ingen koll på taxi företag.
Enkelresa från Don Sak till Pak Barra bör kosta ca 5000 THB men eftersom det kan vara svårt för minivanen att få en körning tillbaks blir det säkert dyrare.

Minivan på färjan kostar 470 THB och vuxen kostar 150 THB. Barn under 110 cm 75 THB (enkel resa).
Då kan du se hur mycket du bör kunna pruta...

Speedboat till Lipe kostar 650 THB/vuxen och 350 THB/barn under 11 år (enkel resa).

När ni skall tillbaka måste ni hänga på första speedboat 09.00.
Sista färja från Don Sak till Samui avgår 19.00 (avgång varje tim).

Jag har inte varit på Phangan.
6 jan. 2013 00:05
Hej!

Jag har varit på Koh Phangan...en helt underbar liten ö.
Beacher som skulle passa er är nog Haad Yao eller Haad Yao
Bägge ställena finns på norra delen.

Mvh/Muangthai
Av Hille2
6 jan. 2013 09:15
Med erfarenhet av ett antal skräckfärder med taxi på thailändska vägar skulle jag personligen aldrig åka taxi en så lång sträcka, särskilt inte tillsammans med barnen. Då skulle jag hellre låta resan bli en del av semestern och ta den i etapper istället och tex utnyttja tåget.
Om ni är rädda om era semesterdagar och det viktigaste för er är att tillbringa så mycket som möjligt av dem på en strand så finns det många platser som ligger inom tre timmar från Samui som är lika bra eller bättre än Lipe.
6 jan. 2013 11:43
Citerat från hille2:

Om ni är rädda om era semesterdagar och det viktigaste för er är att tillbringa så mycket som möjligt av dem på en strand så finns det många platser som ligger inom tre timmar från Samui som är lika bra eller bättre än Lipe.
Lite nyfiken bara vilka ställen är det du tänker på då....Koh Tao och Koh Phangan vet jag är 2 härliga öar nära Samui...men sen! Lipe är en härlig ;-) ö dit inte alla charterturister har hittat. Det enda charterbolag som reser till Lipe är "Apollo" och dom har endast 4 hotell på hela ön, 3 på Pattaya och 1 hotell på Sunrise.

Mvh/Muangthai
Av Hille2
6 jan. 2013 12:30
Citerat från muangthai:
Citerat från hille2:

Om ni är rädda om era semesterdagar och det viktigaste för er är att tillbringa så mycket som möjligt av dem på en strand så finns det många platser som ligger inom tre timmar från Samui som är lika bra eller bättre än Lipe.
Lite nyfiken bara vilka ställen är det du tänker på då....Koh Tao och Koh Phangan vet jag är 2 härliga öar nära Samui...men sen! Lipe är en härlig ;-) ö dit inte alla charterturister har hittat. Det enda charterbolag som reser till Lipe är "Apollo" och dom har endast 4 hotell på hela ön, 3 på Pattaya och 1 hotell på Sunrise.

Mvh/Muangthai
Östkusten både norrut och söderut har många mindre ställen som fortfarande är väldigt oexploaterade och vackra. Tex runt Prachuap eller Bang Saphan. På västra sidan finns ju även Ranongprovinsen med flera fina öar och stränder.
Personligen tycker jag att Lipe förlorade sin charm och känsla för bra många år sedan och själv har jag inte varit dit sedan 2008 på grund av detta. Och när jag nu får höra att det finns fyra charterhotell på den pyttelilla ön är det svårt att föreställa sig hur det ska se ut idag. Men smaken är olika och baserad på vad man har för referensramar, i detta fall var det endast den långa resan med taxi som jag reagerade på.
6 jan. 2013 13:56
Citerat från hille2
Och när jag nu får höra att det finns fyra charterhotell på den pyttelilla ön är det svårt att föreställa sig hur det ska se ut idag.

Det är inga ny charterhotell som byggts, dessa har funnits flera år...nog om detta!
Trevlig resa alla vart ni än åker i Thailand.
Det är ju precis som du säger smaken är olika, och det är tur det ;-)
6 jan. 2013 14:53
Stort Tack för era svar!
Jo nackdelen är ju den långa resvägen man drar sig för - men den fina mjöliga sandstranden och klara vattnet och mysfaktorn på kvällen på Lipe är vad vi skulle vilja hitta så nära Samui som möjligt.

Muangthai: du nämner två ställen Haad Yao och ? Har du tips på bra OK boende. Verkar finnas så otroligt mycket boende att välja emellan så tips mottages tacksamt.

Hille2: Prachuap eller Bang Saphan. Vilket skulle du 'föredra' om du hade 2 barn med dig i 10-års åldern när man utgår från Samui? Självklart förstår jag att det är såååå olika vad man tycker är bra eller mindre bra men värdefull information att höra från de som varit på dessa ställen, dvs bra vs. mindre bra.
Av Hille2
6 jan. 2013 15:17
Citerat från sislabell:
Stort Tack för era svar!
Jo nackdelen är ju den långa resvägen man drar sig för - men den fina mjöliga sandstranden och klara vattnet och mysfaktorn på kvällen på Lipe är vad vi skulle vilja hitta så nära Samui som möjligt.

Muangthai: du nämner två ställen Haad Yao och ? Har du tips på bra OK boende. Verkar finnas så otroligt mycket boende att välja emellan så tips mottages tacksamt.

Hille2: Prachuap eller Bang Saphan. Vilket skulle du 'föredra' om du hade 2 barn med dig i 10-års åldern när man utgår från Samui? Självklart förstår jag att det är såååå olika vad man tycker är bra eller mindre bra men värdefull information att höra från de som varit på dessa ställen, dvs bra vs. mindre bra.
Många barnfamiljer åker ju till Ban Krud som ligger strax norr om Bang Saphan Yai. Det kan kanske passa om ni vill ha lite mer liv och rörelse och andra svenska barn? Bang Saphan Yai och även Noi är fina men har mestadels boende med lite lägre standard, det beror på vad ni är ute efter.
Inne i Prachuap finns det ingen badstrand (fiskehamn) men det är otroligt mysigt och genuint där. Vill man ta sig till en fin strand så hyr man cyklar och tar sig till Ao Manao. Man får cykla genom en kombinerad nationalpark/militärbas och det är inte så långt, trafiken är minimal (rekommenderas!). Detta är områden som många thailändare besöker på helgerna, priserna är låga och stämningen garanterat thailändsk. Men vill man bo i en bungalow på stranden så kanske det inte är så passande för er.
Men om jag själv skulle åka till fina stränder och mysig atmosfär på nära håll med utgångspunkt från Samui så skulle jag nog också välja Koh Phangan (om det inte är fullmåne just då förstås) om jag hade begränsat med tid.
6 jan. 2013 15:26
Hej Sislabell!

Här kommer 2 bra/mysiga boenden på Haad Yao Beach.

http://www.sawadee.nu/hotel/677780/Baan-Haad-Yao-Villas
http://www.sawadee.nu/hotel/677756/Haad-Yao-Bayview-Resort-and-Spa

Om ni känner för att shoppa lite och testa lite mera utbud på restauranger, så kan ni ta en "songthaew"
till Haad Rin Nok. Att ta sig till Haad Rin Nok tar ca 30-40 min från Haad Yao.
Om ni känner för att bada så finns det en härlig strand där också :-)
Haad Rin Nok är framför allt känt för Full Mon Partyn som anordnas på stranden i Haad Rin Nok, detta sker 1 gång per månad.
Det är lätt att undvika detta om man bara inte åker till Haad Rin Nok denna dag ;-)
http://fullmoonparty-thailand.com/schedules.html

Bra sida om Koh Phangan... http://www.kophanganguiden.se/

Hör av dig om det är nått mera du funderar över!
Mvh/Muangthai
6 jan. 2013 16:36
Hej!
vi gjorde motsatt tur, altså lipe-samui.
tror vi betalade ca 3000 bath med speedboat-minivan-färja. Dock hamnade vi i fel hamn så vi fick ta nån svarttaxi för 600bath för att ta oss till chaweng. tog en dag att ta sig mellan ställena.

På Lipe tyckte vi att gypsy resort(?) på sunrise beach funkade bra. vi hade provat några andra ställen först men det var bra för det priset (700bath/natt/bungalow). Det fanns många ställen att bo på så det är bara att gå runt o fråga..

Sunrise beach va lugn och inte så många longtail båtar som störde.
pattaya är det ju mer folk som är på, mer båtar och mer spring på kvällen.

kanske hjälpte nått..

MVH
6 jan. 2013 20:13
Citerat från littletangy:
Hej!
vi gjorde motsatt tur, altså lipe-samui.
tror vi betalade ca 3000 bath med speedboat-minivan-färja. Dock hamnade vi i fel hamn så vi fick ta nån svarttaxi för 600bath för att ta oss till chaweng. tog en dag att ta sig mellan ställena.
Var det 3000 bath totalt för hur många personer? Bokade du/ni denna trip från Koh Lipe eller fixade ni transporten innan och isåfall var? Det var ju bra pris.

Muangthai: Toppen! Super tack för svaren. Är inne och kikar där nu. Man sneglar ju även på Lipe då vädret troligen är mer solsäkert där i början av februari än vad det är på östra sidan (samui/phangan)...
Stranden på Haad Yao Beach: Vet du om det är snorklingsbart vatten där/fiskar att se?
Bör/måste man ha skor på sig för koraller när man badar (när man går ut i vattnet) eller är det sandbotten?

Hille2: Tack! Vi kollar upp detta också. Har du åkt söderut om Samui innan på fastlandet (östra sidan) som du kan tipsa om? Har hört att det ska vara fina ställen söder om Surat Thani där det finns "rosa" delfiner... :-)
6 jan. 2013 20:44
Pris per person.. letade efter något kvitto men jag hittade inget bara ett visitkort "boi's travel shop". inte helt 100% säker på priset men du kan ju altid maila och fråga "(Logga in för att se e-postadress)"
6 jan. 2013 21:45
Hej igen!

Haad Yao är en av dom bästa stränderna på Koh Phangan...om man ej har eget snorkel sett kan man hyra detta bla på Haad Yao Bayview Resort som var ett av boende alternativen som jag tipsade om.

Det går att gå ut i vattnet, inga koraller nära...men det kan vara lite små sten när man kommer lite längre ut.

Mvh/Muangthai
Av Hille2
6 jan. 2013 22:20
Citerat från sislabell:
Citerat från littletangy:
Hej!
vi gjorde motsatt tur, altså lipe-samui.
tror vi betalade ca 3000 bath med speedboat-minivan-färja. Dock hamnade vi i fel hamn så vi fick ta nån svarttaxi för 600bath för att ta oss till chaweng. tog en dag att ta sig mellan ställena.
Var det 3000 bath totalt för hur många personer? Bokade du/ni denna trip från Koh Lipe eller fixade ni transporten innan och isåfall var? Det var ju bra pris.

Muangthai: Toppen! Super tack för svaren. Är inne och kikar där nu. Man sneglar ju även på Lipe då vädret troligen är mer solsäkert där i början av februari än vad det är på östra sidan (samui/phangan)...
Stranden på Haad Yao Beach: Vet du om det är snorklingsbart vatten där/fiskar att se?
Bör/måste man ha skor på sig för koraller när man badar (när man går ut i vattnet) eller är det sandbotten?

Hille2: Tack! Vi kollar upp detta också. Har du åkt söderut om Samui innan på fastlandet (östra sidan) som du kan tipsa om? Har hört att det ska vara fina ställen söder om Surat Thani där det finns "rosa" delfiner... :-)
Det är nog Khanom du tänker på. Fina stränder (såg aldrig delfinerna) men jag gillade det inget vidare. Kändes alldeles för uppbyggt enbart för turister med flera stora hotellanläggningar. Stannade inte så länge så det kanhända att jag tar fel... Det fanns en hel del mindre strandremsor i närheten men det känns nog som att man bör ha något transportmedel om man ska bo där, tex moppe eller bil. Det finns säkert en hel del här på forumet som har varit där och kan berätta mer då det går svensk charter dit.
10 jan. 2013 09:32
Muangthai - vet du ngt om detta boende - Haad Yao Villa? En familj som åker med oss har 3 barn - lite svårt att hitta rum och ställen till dem. Kan var trevligt att bo på samma ställe kanske el iaf i närheten.