Åk aldrig med Solresor

Av Icyj
10 jan. 2012 16:31
Visningar: 7155
Solresor är tjuvar rent av sagt.

ville avboka min resa pga min syster va sjuk. de skulle kosta mig hela resan att avboka för de va för tidigt till flygets avgång. innan de tar de 50 resp. 25 % av resans koatnad.

de räcker inte ens med avbeställningsskydd, då måste ja ha läkarintyg på de för att få resan avboka, är de intre därf man lägger till avboknngsskydd? för att avboka utan extra kostander?

Maten som givetvis är gratis på flyget vill de att man ska boka för 190 kr på deras hemsida i samband med den bokade resan.

transfer 195 kr till o från flygplatsen, när den kostar ca 15 kr (dubai) ivanligtfall.

fyffan säger ja bara, ska aldrig åka mer med solresor
10 jan. 2012 17:05
Men vad är det de gjort fel då som gör att de är tjuvar (ganska hårda ord)?
Avbeställningsskyddet gäller just t.ex. om man blir sjuk och inte kan resa, självklart ska man styrka detta med sjukintyg. Alla har vad jag vet ungefär samma villkor, har ni läst dessa?
Tror säkert ni får ersättning om ni uppfyller kraven annars kan ni vända er till ARN. Öppet köp och liknande har inte med avbeställningsskyddet att göra.
Mat och transfer får man ju välja om man vill betala för, förr fick man betala antingen man ville ha det eller inte, själv tycker jag det är bättre att få välja, sen kan man ju naturligtvis diskutera om de tar för mycket betalt för detta.
Av Icyj
10 jan. 2012 19:16
Ja kommer vända mig till ARN. Vad ja menar med tjuvar är ju att de tar betalt för något som egentligen är gratis. T ex. Reservation av säte går inte om man inte har bokat mat för 190 kr. Jag går in på flygets hemsida, de står tydligt och klart att mat ingår och man kan göra en sätes reservation utan att behöva beställa någon mat.

Ja mejlade dem nu om de som jag skrev här. Skulle vara lite roligt om ja inte fick mat nu på planet, och mina kompisar får de som inte heller har beställt mat...

så ja de är tjuvar, de ska göras pengar av allt.
10 jan. 2012 19:22
Citerat från icyj:
Ja kommer vända mig till ARN. Vad ja menar med tjuvar är ju att de tar betalt för något som egentligen är gratis. T ex. Reservation av säte går inte om man inte har bokat mat för 190 kr. Jag går in på flygets hemsida, de står tydligt och klart att mat ingår och man kan göra en sätes reservation utan att behöva beställa någon mat.

Ja mejlade dem nu om de som jag skrev här. Skulle vara lite roligt om ja inte fick mat nu på planet, och mina kompisar får de som inte heller har beställt mat...

så ja de är tjuvar, de ska göras pengar av allt.
Ja tar de betalt för något som egentligen ingår så är det ju inte rätt.
10 jan. 2012 22:11
Vet inte vilket flygbolag ni skulle/ska resa med, men det kan skilja sig på reguljärflyg och charterflyg även om det är samma bolag.
Saker som ingår när man flyger reguljärt behöver inte ingå när man flyger charter,

Sen tycker jag att man före man bokar en charterresa kan kolla runt och se vad det kostar om man skulle boka allt själv.
Tycker inte att man ska skylla på researrangören om man tycker en sak är dyr, de sätter väl de priser de behöver för att allt ska gå runt. Och det är allmänt känt att det de tjänar bäst på är avbeställningsskydd, reseförsäkringar och dylikt.
Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa ett avbeställningsskydd, totalt onödiga pengar. Man har andra skydd genom hemförsäkring, kreditkort etc. Det hade varit en sak om man bara kunde avboka lätt för att man ångrar resan.
10 jan. 2012 22:25
Citerat från marie78:
Vet inte vilket flygbolag ni skulle/ska resa med, men det kan skilja sig på reguljärflyg och charterflyg även om det är samma bolag.
Saker som ingår när man flyger reguljärt behöver inte ingå när man flyger charter,

Sen tycker jag att man före man bokar en charterresa kan kolla runt och se vad det kostar om man skulle boka allt själv.
Tycker inte att man ska skylla på researrangören om man tycker en sak är dyr, de sätter väl de priser de behöver för att allt ska gå runt. Och det är allmänt känt att det de tjänar bäst på är avbeställningsskydd, reseförsäkringar och dylikt.
Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa ett avbeställningsskydd, totalt onödiga pengar. Man har andra skydd genom hemförsäkring, kreditkort etc. Det hade varit en sak om man bara kunde avboka lätt för att man ångrar resan.
Precis, avbeställningsskydd är eventuellt motiverat om man INTE redan har det på annat sätt, många tänker nog inte på det och många tar nog inte heller reda på vad det egentligen innebär utan tror just att man ska ha det som någon sorts ångerrätt.

Själv har vi slutat med charter (om det finns alternativ) då det inte ger något mervärde för oss att betala för charterbolagens så kallade service som de ofta tar ganska bra betalt för. Nedåt halva priset när man bokar själv gör att man kan lägga mer på själva vistelsen istället, unna sig lite bättre hotell eller en extra resa t.o.m. :-)
11 jan. 2012 12:49
Jag kan bara instämma i det du skriver då jag hade en liknande rent ut sagt kränkande upplevelse. Jag har aldrig känt mig så utelämnad, liten och ledsen. Inte nog med att man har drabbats av en helvetisk diagnos som man vi dbokningstillfället omöjligt kunnat förutsäga och på läkares inrådan avråder från resa. De borde skämmas att behandla sina kunder på ett sånt förnedrande sätt!!! Jag sprider också detta till alla: RES ALDRIG MED SOLRESOR!!!!! Konstigt att de kan existera med dessa metoder....
Av Capri_
24 apr. 2018 16:17
An awful service.

Me and my girlfriend booked a trip to Gran Canaria with Solresor. At the apartment we rented (El Sol Apartments) we wanted to cook dinner..but after we opened the kitchen drawer and found what looked like mouse shit, we completely lost our appetite.
Sadly that's not all. After have had a closer look in the apartment we discovered more feces in the closet and on the bed sheets...and we saw a little mouse sneaking its way out of the apartment. Yes, a mouse.
The morning after I immediately went to the reception to talk about it and the person there offered us a scooter for 3 days + a new room as a compensation.

We've been moved to another room that same day. This time there was no mice feces: there were cockroaches. A lot of them. What a great upgrade.
The morning after, as usual, we wanted to have a shower. There was no warm water. Now, I understand the Canaries are a warm place, but if I pay for a room the least I expect is warm water. No mouse shit, no cockroaches: simply warm water. We called the reception and they told us someone was coming immediately to fix it for us. Apparently their concept of "immediately" equals "one and a half hour until the customer had to go himself to the reception and ask how long more that would take".
Warm water got fixed during the day and we are finally able to have a shower. But unfortunately this is not the end of our adventure: on our last day the toilette's pipes got stuck, resulting in shit coming out of the floor after flushing. It was disgusting.

Furthermore, I send an email to Solresor’s Customer Service to ask for a compensation, in English (I understand they are based in Sweden, but since I do not speak Swedish the only alternative to my native Italian is English) and I receive a reply in Swedish. Not being able to understand, I asked them to write in English. Their reply is amazing: they literally told me (...in English this time) they only reply in Swedish, therefore I "need to get help for the translation". This is almost worse than the mouse shit I found in the apartment they gave me.

Now, I have studied Tourism Management, I come from a touristic place and I've been in this industry my whole life: never I have never experienced something like this.

And no one out there should experience the same.
Av Sati
31 okt. 2018 11:10
Sämsta resebolag som aldrig ta ansvar åt sina kunder, följt av konkurs företaget Primers Air..dröm att du får nån ersättning om flyget är försenad som det gjorde alltid. Vi hade rest flera gånger med familjpaket resa, varje gång händer något: du hittar inte samma rum på bilderna som du har bokat, flyget försenad just innan 4 timmar så att du får inte ersättning, största var i juni till Grekland/Zakynthos där vi blev försenade 12 timmar men ingen ersättning pga. att de hänvisar dig till flygbolaget..sen flyg bolaget svarar varje mejl efter en månad där de lovade ersättning på 400 EUR/resenär och sen de slutade svara tills de gick i konkurs..Vi hade reklamera resan men företaget struntar i reklamationen och vill inte heller betala ett öre trots att det är paketresa som köpt..utflykter blir avbeställda pga. Att så lite som åker med utflykten eller att planet är försenade...dessvärre lita aldrig på väder som står på deras hemsida..där står 30 dagars fria regn..men 3 dagar blev ösregn med åska!All inklusive blir samma som helpension i vissa länder...Sämsta av alla..res med nån annan och låt inte familjen har tråkigheter och dåliga upplevelser där du hade väntat och längtat till ditt semester under ett år!
31 okt. 2018 11:54
Citerat från Sati:
Sämsta resebolag som aldrig ta ansvar åt sina kunder, följt av konkurs företaget Primers Air..dröm att du får nån ersättning om flyget är försenad som det gjorde alltid. Vi hade rest flera gånger med familjpaket resa, varje gång händer något: du hittar inte samma rum på bilderna som du har bokat, flyget försenad just innan 4 timmar så att du får inte ersättning, största var i juni till Grekland/Zakynthos där vi blev försenade 12 timmar men ingen ersättning pga. att de hänvisar dig till flygbolaget..sen flyg bolaget svarar varje mejl efter en månad där de lovade ersättning på 400 EUR/resenär och sen de slutade svara tills de gick i konkurs..Vi hade reklamera resan men företaget struntar i reklamationen och vill inte heller betala ett öre trots att det är paketresa som köpt..utflykter blir avbeställda pga. Att så lite som åker med utflykten eller att planet är försenade...dessvärre lita aldrig på väder som står på deras hemsida..där står 30 dagars fria regn..men 3 dagar blev ösregn med åska!All inklusive blir samma som helpension i vissa länder...Sämsta av alla..res med nån annan och låt inte familjen har tråkigheter och dåliga upplevelser där du hade väntat och längtat till ditt semester under ett år!
Skojar du? Ett resebolag kan ju aldrig lastas för att vädret varit dåligt! Det som visas på hemsida är statistik som baseras på föregående år. Det är ju inget som säger att det blir så varje år!
Men om du vet hur man beställer sol i förväg så får du gärna berätta det för oss andra!
Av Birgere
31 okt. 2018 12:57
Citerat från Sati:
Sämsta resebolag som aldrig ta ansvar åt sina kunder, följt av konkurs företaget Primers Air..dröm att du får nån ersättning om flyget är försenad som det gjorde alltid. Vi hade rest flera gånger med familjpaket resa, varje gång händer något: du hittar inte samma rum på bilderna som du har bokat, flyget försenad just innan 4 timmar så att du får inte ersättning, största var i juni till Grekland/Zakynthos där vi blev försenade 12 timmar men ingen ersättning pga. att de hänvisar dig till flygbolaget..sen flyg bolaget svarar varje mejl efter en månad där de lovade ersättning på 400 EUR/resenär och sen de slutade svara tills de gick i konkurs..Vi hade reklamera resan men företaget struntar i reklamationen och vill inte heller betala ett öre trots att det är paketresa som köpt..utflykter blir avbeställda pga. Att så lite som åker med utflykten eller att planet är försenade...dessvärre lita aldrig på väder som står på deras hemsida..där står 30 dagars fria regn..men 3 dagar blev ösregn med åska!All inklusive blir samma som helpension i vissa länder...Sämsta av alla..res med nån annan och låt inte familjen har tråkigheter och dåliga upplevelser där du hade väntat och längtat till ditt semester under ett år!
😂😂 Jo vädret hade väl blivit bättre om du bokat med en annan resebyrå😂😂

Skämt åsido så är det alltid tråkigt när man drabbas av problem och att ni verkar haft otur med ett flygbolag som var påväg att kursa. Men det är bara att gå vidare och kanske nästa gång avstå charter och boka allt själv istället.
Det här med avbokade utflykter mm brukar alltid stå i villkoren att de kan avbokas om kundunderlaget är för litet.
Att i efterhand klaga på villkoren som man godkänner när man bokar resan brukar inte leda någonstans.