Agadir!

26 jan. 2011 17:32
Visningar: 10998
Hej, vi funderar på att åka till Marocko, Agadir i två veckor i April. Så jag undrar om det är någon som kan dela med sig av erfarenhet därifrån? Finns det t.ex större mataffärer, hur är utelivet?

Jag är tacksam för all information! :)
Av Ziesta
26 jan. 2011 17:59
Hej,

Jag var i Agadir i mars 2008. Vi bodde på Residence Shems och det låg en mataffär precis över gatan där vi köpte lite frukost och sånt. Kan rekommendera stadsdelen Talbortj för lite mer prisvärda restauranger än de vid stranden.. och "souken" (marknaden) måste ni ju besöka!

Om ni ska vara borta två veckor kan jag verkligen rekommendera att åka på utflykt någonstans. Vi tog en taxi till Essaouira, visserligen tre timmar bort, men väl värt besöket. 800 dirham kostade taxin tur och retur. Har hört att även Taroudant ska vara fint. Följde även med på två utflykter med charterbolaget; Atlasbergen och Marrakech. Sevärt, men det krävs mer än en dagstur för att verkligen se Marrakech..

Kika gärna i mitt resalbum för lite fler tips: http://www.reseguiden.se/forum/resor/bland-kryddor-och-couscous-i-marocko-507
26 jan. 2011 18:30
Tack så mycket för informationen! :)

Vi hade tänkt boka lågprisflyg med norwegian och sen hotell på en annan sida, för att få det så billigt som möjligt. Du vet möjligtvis inte hur det är med taxi och sånt från flygplatsen, om det är tillgängligt och hur mycket det kostar?
Samma med mat och dryck, hur mycket kostar maten/alkohol ute på restauranger?
Vi är ju ganska unga och skulle väl vilja gå ut någon kväll, är det bra uteliv och finns det några nattklubbar t.ex?
Av Ziesta
26 jan. 2011 20:38
Ja det blir nog billigare kanske än en charterresa. Ser att hotellet vi bodde på finns med i Reseguidens hotellsök också: http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/acq_lodging.cgi?city_id_dest=2561668&event=details&site=reseguiden&adults=2&poi_id=&lodging_id=2845338&building_id=fake:2845338&company_id=4075

Mina reskamrater tog taxi från flygplatsen.. men jag har tyvärr dålig koll på vad det kostade. Men med tanke på att en hel dags resa bara kostade 800 dirham (kursen låg i ca 0,83 då) så borde det vara väldigt prisvärt!

Priset på restaurangerna var lägre än hemma i Sverige. Vi åt exempelvis på en hyfsat fin indisk restaurang vid havet för ca 100 dirham per person.. men fanns ju billigare restauranger där också.. I stadsdelen Talbortj var det ännu billigare.. Här ser du lite prisexempel från en meny: http://www.reseguiden.se/forum/bilder/127391

Utelivet och alkoholen har jag tyvärr ingen erfarenhet av..
Av Tj
27 jan. 2011 10:13
Var 2 veckor i Agadir 00....ganska trist ställe,inget att se mer än grus och sjaskiga vita hus.
Ta er vidare och se annat också....utelivet var inte billigt, dock maten billig och god.
27 jan. 2011 10:39
Haha, ja nu är det så att vi redan bokat resan.. Så det är väl bara till att hoppas att det förändrats på 11 år?
Av Tj
27 jan. 2011 14:03
Enligt en kollega som var med oss då var där nu innan jul sa att det var likadant tyvärr..
27 jan. 2011 16:52
Tråkigt att höra. Förhoppningsvis så tycker vi annorlunda, ska trots allt vara där i två veckor. Vi ska dra i mars, vilken årstid var ni där? Är lite orolig för att det inte ska vara varmt nog.
Av Hathor
27 jan. 2011 19:34
Marocco ett underbart land,ni kommer inte att ångra att ni valde de resmålet..
Ett kryddstarkt land med fantastisk mat..
I aprill varmt o skönt,verkligt härligt väder.
det bästa man kan göra e att hyra bil o ta er upp i bergen.
bese Essauria,en pärla vid kusten,Marrakech,så sagolikt,o spännande.
Handla skratta njut o pruta,bese socken o medinan,ät söta kakor o inbundiga te
En härlig strand väntar med härlig bad..
Den gamla stadskärnan,de är där man ska äta,billigt o gott,avnjut en Tagine...
Nattlivet känner jag inte till..men jag tror inte att de är så mkt av den varan,hotellen har ibland en del
fester...
Växla pengar får ni göra när ni kommer fram,de kan ni inte göra innan ni åker..
Man kan heller inte handla med dirham på flygplatsen,eller växla in de som blir kvar från resan på väg hem--
lycka till
Av Mandys
27 jan. 2011 20:36
Precis hemkommen därifrån, inget att se eller göra. Var väl 25 grader på dagen. Tråkigaste landet jag någonsin besökt. Var även i Marrakech, mycket finare och mer att göra, fortfarande tråkigt dock.
27 jan. 2011 20:44
Oj, okej.. det känns som att många är missnöjda. Vad tråkigt. Får väl se vad vi tycker helt enkelt.

När kom ni hem och hur länge var ni borta? Fanns det någon bar/nattklubb överhuvudtaget? Eller kanske större matvaruaffärer? (vi har lägenhet) :)
27 jan. 2011 21:28
Min spontana reaktion är att det finns andra ställen till att åka till om man vill har party och sprit och nattklubbar... Marocko är väl mer ett ställe för kulturturisten, backpackern eller möjligtvis den som vill ha litet sol och bad. Mataffärer finns det givetvis - folk behöver ju äta - men mycket handlar man utomhus på marknaderna även om det går att hitta västerländska butiker i vissa modernare stadsområden. Nu är det ju så att Marocko är ett muslimskt land, om än i betydligt mer moderat form än många andra närliggande länder, men det betyder att alkohol inte serveras lika öppet som i tex Sverige, utan man får söka litet. Jag har läst om en hel del ställen, googla på engelska sökningar så hittar ni mer eller sök direkt på Tripadvisor och Lonely Planets thorn tree travel forum eller köp LPs reseguide. Där hittar ni garanterat vad ni söker efter.

Och trevlig resa, lyssna inte på de som haft tråkigt - om ni läser i LPs reseguide innan ni åker har ni nog klart för er vad ni vill hitta på och resan kommer att vara fantastisk.

bon voyage!

BL
Av Hathor
27 jan. 2011 22:06
Citerat från mandys:
Precis hemkommen därifrån, inget att se eller göra. Var väl 25 grader på dagen. Tråkigaste landet jag någonsin besökt. Var även i Marrakech, mycket finare och mer att göra, fortfarande tråkigt dock.
synd att du känner så,jag älskar Marocco
13 feb. 2011 12:59
Vi ser verkligen framemot att få åka, men börjar bli lite skeptiska till om det kommer gå. Vad jag förstått så är det ganska stor chans att även Marocko kommer drabbas av uppror liknande Egypten och Tunisien? Omöjligt att veta i nuläget, så vi håller tummarna bäst vi kan!
Av Tj
14 feb. 2011 10:32
Vi var där Mars månad,lagom varmt i luften,pisskallt i havet....som sagt inget höjdarställe,inte Agadir iallafall.
Av Samir77
15 mars 2011 03:09
hej jag har tillbakat från agadir för3 dagar sen o varit där från februri till 12 mars o vi har haft bästa bästa resan det fins mycke mycke mycket o ser jätte jätte fina platser o vi har båda namn o bilder på platser tyvär jag o min fru inte hunit att åcka till annan stad som vi har planirat