Afrika, tips och råd

Av Gabjac
2 apr. 2014 16:23
Visningar: 1414
Hejsan alla världsvana och ressugna.

Gabbe här, jo det är så här, våren 2015 Är jag klar med mina studier
Och planerar då att ta mig ut på ett längre äventyr. Med början i Afrika under sommaren, (Då jag har hört/läst att afrika inte Har sin regnperiod då, rätta mig om jag har fel) Nu Är jag inte den bästa på just det här med afrika därför vänder jag mig mot er som Har lite mer erfarenhet av just Afrika. Tänker som så att det är nog bäst att börja resan i kenya/uganda där nånstans, åka in lite i Rwanda kanske. Och då via Tanzania börja ta sig neråt, Zambia, zimbabwe Och Allt sånt innan man avslutar allt i Sydafrika För en längre vistelse där. Detta Är just Afrika delen,

Har inge frågor angående min egen budget men det jag huvudsakligen undrar Är om det blir biligare med att åka med t ex röda bussarna än att om man skulle ta sig på egen hand? Någon som vet? En resa med dom från kenya ner till Sydafrika ligger på typ 30-40 lax. Blir det inte då biligare om man tar sig på egen hand genom Afrika? Sure kan tänka mig att det underlättar att åka med en organisationen som dom, Då dom fixar allt plus att man får gemenskap med andra resenärer. Men Vad tycker folket här att man borde satsa på? Kort Och gott vill jag uppleva afrika på riktigt, Vad är det i Afrika som man absolut inte får missa? All form av tips och råd är mer än välkommen... :) ha det bra / Gabbe
6 apr. 2014 08:28
Inte många svar, ser jag. Tycker det låter som en fantastisk idé som jag verkligen rekommenderar. Har själv åkt i dessa områden både organsiserat och på egen hand. Organsiserat är bra speciellt om man gillar att campa ute i buschen och vill träffa likasinnade. På egen hand är bäst om man vill träffa lokalbefolkningen och vill ha lite mer kultur. Om du åker på egen hand rekommenderar jag att läsa en bra reseguide om Afrika. Jag använder mest Lonely Planets guider men det finns andra. Eftersom det behövs visum till vissa länder är det bra att planera lite. Transport i denna del av Afrika är inget problem. Det finns många tåg och där det inte finns tåg går det bussar. Självklart blir det billigast på egen hand om man inte bor på dyra hotell, förstås. En flygbiljett Stockholm - Nairobi // Johannesburg - Stockholm kostar ca 5000 kr. Det finns hur mycket som helst att se. Massor av nationalparker med djur, Victoriafallen, Kilimanjaro...Planera och åk!
6 apr. 2014 10:52
Afrika är en väldigt stor kontinent med 55 länder och klimat och regnperioder skiljer väldigt mycket på det mesta.
Här har du en smidig sida där du enkelt kan få en uppfattning om klimatet och regnperioder i många av världens länder: http://www.travelmarket.se/klimat-vaeder.htm
Det är enklast är att resa i de södra eller östra delarna av Afrika och där finns också mest djur. Västra och centrala är betydligt mer oexploaterat. Det beror helt på vad man är ute efter.

Se gärna vår blogg från när vi rundade hela Afrika med bil för lite tips och idéer.

/Ronnie
http://www.4x4expedition.se
6 apr. 2014 11:06
Nu har jag inte rest runt i Afrika som du har tänkt, men jag har varit i Kenya och det var i december månad. Det absolut häftigaste och det jag egentligen kommer ihåg bäst var självklart safarin. Vi bokade på plats med en man på stranden, priset blev snuskigt mycket billigare än om vi bokat från Sverige. Detta inkluderade Amboseli, där man sov i tält ute i buschen. Det var där vi såg mest djur och även Kilimanjaro. Sedan fortsatte vi genom Tsavo East och West, där vi bland annat såg de röda elefanterna och sov på ett lodge känt för att det brukade komma leoparder på kvällarna.
Det finns ju en klar fördel om du kommer till parkerna direkt efter regnperioden och det är att du har chans att se alla djuren som äntligen kan dra sej till de vattenrika områdena igen. Hoppas detta gav nåt, och ha framförallt en fantastisk resa!
Av Gabjac
6 apr. 2014 13:08
Tackar Så mycket För svaren. Intressant läsning som får mig mer taggad. Tack för blogglänken Ronnie. Ska kolla in det.
Av Hkn
7 apr. 2014 14:11
Alla borde uppleva Afrika.

I princip är allt söder om Uganda och öster om Congo (DRC) resbart utan större problem.

Det kan vara värt att kolla Mo Ibrahim Foundations index över hur regeringarna i Afrika sköter sig:
http://www.moibrahimfoundation.org/iiag/
Safety & Rule of Law är ett kriterium. Human Development och Participation & Human Rights två andra. Det är inte en entydig sanning och elände och kriminalitet bor inte sällan granne med de mest välordnade delarna av stan.

Det är sällan klokt att bunta ihop en hel kontinent och försöka att komprimera den i en mening, men... min erfarenhet av Subsaharan Africa är att människor är mycket, mycket vänliga, glada och tillmötesgående.

- - - -

Har aldrig åkt med någon rosa buss. Har åkt på private safaris, åkt en del kommunala färdmedel men mest kört själv. Att åka buss med locals kan vara underhållande. Det kan också vara trångt och obekvämt. Bara i undantagsfall trafikfarligt. Däremot får du vara beredd på att tidtabeller och Afrika inte alltid är bästa kompisar – och att det kan ta oförklarligt lång tid att passera en landsgräns.

Reser du själv med lokala färdmedel och har gott om tid, så kommer du att komma Afrika inpå skinnet på ett helt annat sätt än om du reser med 30 turister. Men det har förstås sina sidor. Några av dem åskådliggörs i den här korta texten på Huffington Post: http://www.huffingtonpost.com/caroline-henshaw/the-comedy-and-tragedy-of_b_3967983.html

- - - -

Not to miss in Africa:
- Djurlivet. Såklart. Masai Mara, Samburu, Lake Nakuru, Ambosei, Tsavo, Serengeti, Ngorongoro, Tarangire, Kafue, South Luangwa, Chobe... Alla nationalparker har något speciellt. Men... det får du knappast uppleva via lokalbuss. Räkna med att behöva boka separata safaris (brett utbud – allt från overland trucks som du delar med 20 pers i till privata jeepar med bara dig och en guide).

- Naturen. Ngorongoro-kratern. Kilimanjaro. Mzima Springs. Victoria Falls. Zambezi River... ofta i kombination med djurlivet. Och Cape Peninsula för att det ligger där det ligger.
Sossusvlei, Kalahari-öknen och Okavango är fortfarande på min lista.

- Människorna. Att stå och köpslå på en marknad i Lusaka är underhållande. Att sitta på en sandbank i Zambezi-floden och prata politik med en båtförare ger dig klart nya insikter. Att förstå att vakterna i nationalparken inte vill ställa till besvär, utan bara titta på din kamera och diskutera foto... Prata med lärare, poliser, bönder, byäldste, barn som säljer frukt, dina porters på Kilimanjaro... Alla kommer att vilja prata och än så länge har 98% av människorna jag mött varit vänligt nyfikna.

Lämnar man bara komfortzonen och de gängse turiststråken så kan det bli riktigt intressant. Själv smittades jag på 90-talet och har återvänt år efter år... Och det ska sägas; Afrikas största attraktion som inte får missas är... Afrika!

Åk. Är det din första Afrika-resa så är det en tur som kommer att påverka dig. Garanterat.

hälsar

:: hkn ::

PS. Skulle lägga mer tid i Zambia, Namibia och Tanzania än i Botswana och Sydafrika (de senare är lite mer... tillrättalagda och välordnade och därmed inte lika mycket Afrika, om du frågar mig).
Av Gabjac
7 apr. 2014 17:58
Daniel, jag tackar Så mycket För inspirtaions länkarna:) Hkn, det där var för mig en MYCKET intressant läsning. Låter ju så sjukt nice. Men säg mig på ett ungefär Vad du la ut för all transport visum och sånt? Mat och boende Är ju ganska individuellt Vad man lägger.. men dom övriga kostnaderna. Vad ligger det på ca? Mvh gabbe
Av Hkn
7 apr. 2014 21:23
Citerat från Gabjac:
Daniel, jag tackar Så mycket För inspirtaions länkarna:) Hkn, det där var för mig en MYCKET intressant läsning. Låter ju så sjukt nice. Men säg mig på ett ungefär Vad du la ut för all transport visum och sånt? Mat och boende Är ju ganska individuellt Vad man lägger.. men dom övriga kostnaderna. Vad ligger det på ca? Mvh gabbe
Tja Gabbe, lite svårt att svara på din fråga, dessvärre – men jag ska försöka leverera lite nuggets från mina Afrikaresor:

- först och främst – jag har ju aldrig gjort den långa resa du vill göra. Jag har mest åkt på en-tvåveckas resor med olika sorters safari. En grej i din planering som kan göra stor skillnad för budgeten är flyget ner. Vart du åker och framför allt NÄR. Flygpriserna far upp och ner som bekant och det gäller väldigt mycket Afrika (antalet flighter är begränsat).
Tipset är att inte åka när amerikanska turister vill åka på safari. Flyg till t ex Nairobi eller Arusha (Kilimanjaro Int.) blir ofta rejält mycket dyrare runt 4th of July (gäller storhelger som Thanksgiving och nyår också).

- jag är van vid att viseringar och sådant kostar ca 50 USD (Tanzania). Det är ibland en stämpelavgift som man löser på flygplatsen; ibland något du måste lösa på någon ambassad.
Alla länder har olika regler. Sydafrika, Zimbabwe, Namibia och Botswana kräver t ex inget visum av resenärer med svenskt pass. Inga sådana regler är enkla. Kolla med ambassader etc. Den här listan är en bra början (länder i Afrika som kräver visum): http://sv.wikipedia.org/wiki/Visum#Afrika

- jag har hyrt och lånat bilar i Afrika. Det är ingen självklarhet utan kräver ofta personliga kontakter. Länder som jag känner till som har en mer utbyggd hyrbilsbusiness är Namibia, Sydafrika och Botswana.
Det vanligaste tankefelet är att köra en alltför modern bil som inte kan få service ute i tassemarken.
Körde hundratals mil i Zambia med en gammal LandCruiser där man kunde ställa sig grensle över motorn och banka med en hammare. Så bör en afrikansk bil vara konstruerad (vägarna är ibland fina men oftast värre än du någonsin kan föreställa dig).

- att åka med mellanstor buss mellan Arusha (Kili Int. Airport) och Nairobi kostar runt 40 USD. Har kamrater som åkt den vägen. Det stod 5 timmar i tidtabellen. Han klockade in på exakt det dubbla. Att åka buss från Dar es Salaam (TZ) till Lusaka (Zambia) kostar runt 100 USD beroende på var du bokar.
Inte direkt ruinerande, men det är inte alltid enkelt att lappa ihop en fungerande transportkedja från A till B till C i de här länderna. Du kan behöva vänta ett par dagar på nästa avgång. Ibland lönar det sig att flyga. Tåg är sällan en option (fungerar dock hyggligt mellan Dar es Salaam och Lusaka enligt mina vänner i Zambia).

Det är nog lappandet och pusslandet som är det knivigaste med din resplan. I sådana lägen kanske man önskar sig en rosa buss. Det beror mest på vilken typ av resenär du är. Men har du inte bråttom, så är ju varje försening en chans att skaffa nya vänner...

All the best,

:: hkn ::
Av Gabjac
9 apr. 2014 08:28
Citerat från Hkn:
Citerat från Gabjac:
Daniel, jag tackar Så mycket För inspirtaions länkarna:) Hkn, det där var för mig en MYCKET intressant läsning. Låter ju så sjukt nice. Men säg mig på ett ungefär Vad du la ut för all transport visum och sånt? Mat och boende Är ju ganska individuellt Vad man lägger.. men dom övriga kostnaderna. Vad ligger det på ca? Mvh gabbe
Tja Gabbe, lite svårt att svara på din fråga, dessvärre – men jag ska försöka leverera lite nuggets från mina Afrikaresor:

- först och främst – jag har ju aldrig gjort den långa resa du vill göra. Jag har mest åkt på en-tvåveckas resor med olika sorters safari. En grej i din planering som kan göra stor skillnad för budgeten är flyget ner. Vart du åker och framför allt NÄR. Flygpriserna far upp och ner som bekant och det gäller väldigt mycket Afrika (antalet flighter är begränsat).
Tipset är att inte åka när amerikanska turister vill åka på safari. Flyg till t ex Nairobi eller Arusha (Kilimanjaro Int.) blir ofta rejält mycket dyrare runt 4th of July (gäller storhelger som Thanksgiving och nyår också).

- jag är van vid att viseringar och sådant kostar ca 50 USD (Tanzania). Det är ibland en stämpelavgift som man löser på flygplatsen; ibland något du måste lösa på någon ambassad.
Alla länder har olika regler. Sydafrika, Zimbabwe, Namibia och Botswana kräver t ex inget visum av resenärer med svenskt pass. Inga sådana regler är enkla. Kolla med ambassader etc. Den här listan är en bra början (länder i Afrika som kräver visum): http://sv.wikipedia.org/wiki/Visum#Afrika

- jag har hyrt och lånat bilar i Afrika. Det är ingen självklarhet utan kräver ofta personliga kontakter. Länder p jag känner till som har en mer utbyggd hyrbilsbusiness är Namibia, Sydafrika och Botswana.
Det vanligaste tankefelet är att köra en alltför modern bil som inte kan få service ute i tassemarken.
Körde hundratals mil i Zambia med en gammal LandCruiser där man kunde ställa sig grensle över motorn och banka med en hammare. Så bör en afrikansk bil vara konstruerad (vägarna är ibland fina men oftast värre än du någonsin kan föreställa dig).

- att åka med mellanstor buss mellan Arusha (Kili Int. Airport) och Nairobi kostar runt 40 USD. Har kamrater som åkt den vägen. Det stod 5 timmar i tidtabellen. Han klockade in på exakt det dubbla. Att åka buss från Dar es Salaam (TZ) till Lusaka (Zambia) kostar runt 100 USD beroende på var du bokar.
Inte direkt ruinerande, men det är inte alltid enkelt att lappa ihop en fungerande transportkedja från A till B till C i de här länderna. Du kan behöva vänta ett par dagar på nästa avgång. Ibland lönar det sig att flyga. Tåg är sällan en option (fungerar dock hyggligt mellan Dar es Salaam och Lusaka enligt mina vänner i Zambia).

Det är nog lappandet och pusslandet som är det knivigaste med din resplan. I sådana lägen kanske man önskar sig en rosa buss. Det beror mest på vilken typ av resenär du är. Men har du inte bråttom, så är ju varje försening en chans att skaffa nya vänner...

All the best,

:: hkn ::
Tack så mycket för ett väldigt Bra svar
9 apr. 2014 08:49
Hkn har skrivit mycket matnyttig information.

Har iofs mest cyklat på kontinenten, men ger några bra tips nedan.

Skulle undvika rosa bussarna och liknande då de alla har ett fast och hektiskt schema som omöjliggör ett resande för att kunna uppleva saker på ett rättvist sätt enligt mitt tycke. Många jag träffat på campingar som åkt med dessa olika företag har knappt vetat vart de skall härnäst och många sover under dagarna i dessa fordon. Verkar vara mycket transport och lite kvalité för ett högt pris om du frågar mig.

Att resa med lokala färdmedel:
- Buss
- Tåg
- Minibuss
- Båt
- Lifta (kan kosta en liten peng till ägaren)

Alla dessa färdmedel kommer att fungera i olika utsträckning, men ta sin lilla tid då exempelvis många bussföretag fyller upp bussarna innan de lämnar stationen.

Det skall även sägas att trafiken är relativt rå och farlig jämfört med Sverige te x. Men inget som ska ska skrämma bort dig från kontinenten i fråga. Själv så lever jag utan några större men efter 13 månader på cykel på kontinenten ;).

Det man behöver i Afrika generellt är TÅLAMOD och TID för att kunna resa utan stress!

Mvh Daniel
Av Gabjac
9 apr. 2014 10:18
Citerat från Macgunde:
Hkn har skrivit mycket matnyttig information.

Har iofs mest cyklat på kontinenten, men ger några bra tips nedan.

Skulle undvika rosa bussarna och liknande då de alla har ett fast och hektiskt schema som omöjliggör ett resande för att kunna uppleva saker på ett rättvist sätt enligt mitt tycke. Många jag träffat på campingar som åkt med dessa olika företag har knappt vetat vart de skall härnäst och många sover under dagarna i dessa fordon. Verkar vara mycket transport och lite kvalité för ett högt pris om du frågar mig.

Att resa med lokala färdmedel:
- Buss
- Tåg
- Minibuss
- Båt
- Lifta (kan kosta en liten peng till ägaren)

Alla dessa färdmedel kommer att fungera i olika utsträckning, men ta sin lilla tid då exempelvis många bussföretag fyller upp bussarna innan de lämnar stationen.

Det skall även sägas att trafiken är relativt rå och farlig jämfört med Sverige te x. Men inget som ska ska skrämma bort dig från kontinenten i fråga. Själv så lever jag utan några större men efter 13 månader på cykel på kontinenten ;).

Det man behöver i Afrika generellt är TÅLAMOD och TID för att kunna resa utan stress!

Mvh Daniel
Tack För tipset om rosa bussarna. Med eran info så känns det bäst att resa själv.
=) tänkte till en början att 2 månader på kontinenten borde räcka men inser att det behövs mkt längre tid haha. Tack igen!!
9 apr. 2014 10:22
Längden på resan beror på vart du ska och vill göra. Två månader funkar bra om man väljer ut vart man ska, men att se allt blir svårt tror jag :).
Av Hkn
9 apr. 2014 14:37
Citerat från Macgunde:
Längden på resan beror på vart du ska och vill göra. Två månader funkar bra om man väljer ut vart man ska, men att se allt blir svårt tror jag :).
Håller med.

TID:
Två månader är ett bra scope. Har du längre tid på dig så riskerar du att bli sittande för att du träffat några sköna typer eller för att du helt enkelt inte känner pressen att åka vidare (”det kan man ju alltid göra i nästa vecka”). Välj en bra tid på året för att slippa regn. Att resa själv under regnperiod är ingen höjdare (afrikanska bussterminaler har inte bekväma fåtöljer och klimatanläggning – hållplatsen kan vara en målad sten eller en skylt).

ROUTE PLANNING:
Och sedan är ju frågan om vad du vill se. Det är ont om riktiga must-sees i Afrika.
• Kilimanjaro, Ngorongoro-kratern, Serengetis slätter och Victoria Falls är min privata lista. Saker som inte är byggda av människohand, alltså.
• I övrigt så liknar storstäderna varandra en del (kaos i trafiken, ett par rejäla compounds där folk lever i misär, någon byggnad från kolonialtiden, något monument över när landet blev självständigt).
• Det kan löna sig att läsa på lite om nationalparker och sådant. Att åka in i sällskap med guide är mycket enklare än self-drive. Djurlivet skiljer sig beroende på säsong. Parkavgifterna varierar kraftigt. Ngorongoro-kratern är t ex väldigt dyr i jämförelse med många andra (man vill minska slitaget/dra in pengar). Vissa parker är attraktioner i sig (Ngorongoro och Serengeti, t ex) andra parker har djurlivet men inte mycket mer... (den som minns något särskilt från Kafue räcker upp en hand!).

Mitt tips är att du bygger en huvudsaklig rutt – typ bestämma dig för vägtransport Kenya, Rwanda, Tanzania, Zambia, Namibia + flyg till Sydafrika – och sedan ser vilka nationalparker och annat som finns längs vägen. Vissa parker kräver tid (för att de är så stora). Andra kan du bränna av på en dag.

BOENDE:
Boende i parkerna är nog vad som kommer att äta upp den största delen av din budget. Du kan bo för en spottstyver i byar och städer, men parkerna är gjorda för turism = en helt annan prislista.
• Det går att tälta (finns i allmänhet public campsites i eller precis utanför parken). Det kräver att du har med eget tält – eller reser med guide som organiserar detta. Dessa campsites är ibland inhägnade. Ibland inte. Facilities brukar vara ett par mindre hygieniska utedass.
• Ju tjusigare boende, ju bättre mat. Den ekonomiska smällen av att välja högre standard dubbleras med andra ord (du betalar i de allra flesta fall för helpension exklusive alkohol).

GUIDE:
• Guider ska vara licensierade; ska du göra något speciellt (åka på kanotsafari eller bestiga Kilimanjaro) så ska guiden ha speciallicens. Utan licens blir ni inte insläppta i parken – har att göra med försäkringar, etc.
• Reser du med guide, så brukar boende och mat bakas in i ett totalpris.
• Ett av de bättre sätten att komma i kontakt med lite bättre guider på plats är att höra sig för på ett hotell (de har ALLTID kontakter och får provision av guiden för att de fixat kunder åt honom).

Good luck!

:: hkn ::
Av Gabjac
11 apr. 2014 12:09
Tack igen För alla svar Och länkar det här underlättat i sökandet Och planeringen även fast det inte blivit så mkt planerat men Har ett år på mig haha. Men som det ser ut nu så gäller följande, flyg till Nairobi och uppleva kenya lite sen röra sig västerut mot uganda ingen längre vistelse i uganda men vill se bergsgorrilorna där, vid gränsen mot Rwanda eller var det Nu var hehe. Vad jag Har förstått det som så Är det en dyr upplevelse? (Kom gärna med tips i rwanda hittar inte mycket på det jag Har sökt) Men efter där så rör jag mig mot Tanzania För att se natur Och djur Och sånt, bestiga kilimanjaro se zanzibar, där efter ner mot Zambia och Zimbabwe, där Victoria fallen finns Och sen För att uppleva dessa länder. Därefter röra sig igenom botswana till Namibia för att sen avsluta allt i Sydafrika, lesotho Och swaziland. Vill tillbringa lite tid i Sydafrika iallafall, dyka med vithajar, surfa Och allmänt leva lite.

Har inte direkt kollat upp alla nationalparker Och så, men det kommer:)

Så Är tanken just nu, mycket Tack vare era berättelser:) får se bara när man åker:)
Ha det bäst /Gabbe
Av Hkn
11 apr. 2014 17:21
Citerat från Gabjac:
Tack igen För alla svar
[...]
>ingen längre vistelse i uganda men vill se bergsgorrilorna där, vid gränsen mot Rwanda eller var det Nu var >hehe. Vad jag Har förstått det som så Är det en dyr upplevelse? (Kom gärna med tips i rwanda hittar inte >mycket på det jag Har sökt)

• • • Ett gorilla trek pass kostar 750 USD i Rwanda (man höjde priset med 50% 2012). Sedan tillkommer parkavgift och så ska du bo och äta. Det kan underlätta att köpa allt i paket. Problemet med gorilla treks är att de bara säljer ett begränsat antal pass per dag för att inte störa djuren alltför mycket. Tipset är att boka din trek i mycket god tid.
I Uganda kostar ett permit för att se gorillorna 500 USD och i Congo 400 USD.
Men efter där så rör jag mig mot Tanzania För att se natur Och djur Och sånt, bestiga kilimanjaro
• • • Se till att du avsätter åtminstone 10 dagar för Kili. Fem dagar upp. Två dagar ner. Och sedan några dagars vila. Och det är STOR skillnad mellan seriösa och mindre seriösa guideföretag.
De mindre seriösa tvingar porters att bära för mycket; har inte bra utrustning till sin personal – och gissa hur det påverkar stämningen i gruppen. Bättre guideföretag får de bästa och kunnigaste guiderna (och de bästa kockarna, vilket höjer kvaliteten på upplevelsen).
Livet runt 6000 meter över havet är ingen tebjudning. 1-2 turister dör på berget varje månad. En erfaren guide ser symptom på akut höjdsjuka och har organisation som kan få ner dig om du börjar må dåligt (du blir nerburen – ingen helikopterräddning på det berget...). Och för allt sådant är det värt att betala lite mer, om du frågar mig.
se zanzibar, där efter ner mot Zambia och Zimbabwe, där Victoria fallen finns Och sen För att uppleva >dessa länder. Därefter röra sig igenom botswana till Namibia för att sen avsluta allt i Sydafrika, lesotho Och >swaziland. Vill tillbringa lite tid i Sydafrika iallafall, dyka med vithajar, surfa Och allmänt leva lite.
• • • Vic Falls är på gränsen mellan Zambia och Zim. Det finns hotell på båda sidor (kanske är bungy-hoppet från bron kvar).
Har inte direkt kollat upp alla nationalparker Och så, men det kommer:)

Så Är tanken just nu, mycket Tack vare era berättelser:) får se bara när man åker:)
Ha det bäst /Gabbe
• • • Good luck. And happy planning!

:: hkn ::