Afrika med barn?

6 feb. 2009 10:36
Visningar: 4048
Alla jag känner säger att "Nä inte kan ni åka till afrika med barnen, då måste ni ju vaccinera (eller något annat obehagligt)..."

Men det skulle vara så kul att göra en riktig resa med dem!
I augusti , som tyvärr är den enda månaden vi kan avsätta för resan, kommer ungarna vara 7 och 5 år gamla.

Finns det någon här som kan säga om det är helt omöjligt att resa runt i Botswana eller Sydafrika på egen hand med barn, eller om det i själva verket är hur genomförbart som helst??

hälsningar
AnnaKatt
Av Charina
6 feb. 2009 12:58
Vad är du rädd för? Att de ska bli uppätna? Får nog säga att har du ungar med dig så blir du välkommen överallt.
6 feb. 2009 13:33
Självklart är detta genomförbart. Jag och en vän reste runt helt på egen hand i sju veckor i Rwanda, Uganda, Tanzania och Kenya, detta var inga problem för oss och jag tror inte heller de hade varit det för er heller. Jag har ingen erfaranhet av Botswana eller Sydafrika, men de är säkert lika lätt som vi hade de i östra Afrika. Transport, boende och dylikt är väldigt lätt att hitta längs vägen. Aktiviteter som ex. safari är mycket billigare att boka på plats. Undrar du något, så fråga bara! =)

Mvh Anna
6 feb. 2009 14:31
Uppätna?

av myggen då eller? MALARIA...det är väl det enda jag är rädd för egentligen. men jag har inte så bra koll på om det är risk för malaria i botswana och sydafrika.
Egentligen vill jag åka tillbaka till västafrika, men det känns inte aktuellt (det är ju inte helt lämpligt ens för västafrikanska barn att vistas där), dessutom är vädret i augusti väldigt tungt. regnigt, tryckande, hög luftfuktighet och extremt varmt.

Det var bra att veta att safarin är billigare att boka på plats, de färdiga paketen som kan man boka härifrån är hutlöst dyra så det är inget alternativ!

tack för svaren!

Jag ska gå och köpa lite böcker och läsa på, är det nån som har ett tips om en bra resehandbok för de här länderna?
6 feb. 2009 14:41
Vi använde oss väldigt mycket av Lonely Planet - East Africa. De har ju säkert en bok om södra Afrika också. Titta på nätet, de är mycket billigare att beställa där än köpa i en vanlig bokhandel.
Av Charina
6 feb. 2009 14:44
Varför köpa när du kan låna på biblioteket?
Av Trea
6 feb. 2009 15:30
Det gäller väl egentligen samma saker när man har barn med sig som annars... Dvs läsa på om länderna och ta reda på vad man kan göra och inte göra. Självklart finns det områden i Sydafrika, Botswana osv dit jag INTE skulle vilja ta med mig några ungar, men om man reser klokt och undviker onödiga risker går det säkert utmärkt.
Men vaccinera bör man väl självklart göra!
Av Fdp
6 feb. 2009 16:01
Det här är en fråga som tydligen varit aktuell tidigare och du kan via sökfunktionen hitta vad man då sa. Eftersom du reser till södra halvklotet är det tidig vår där i augusti. Sydafrika har sin rikaste blomningsperiod i september. Du nämner inget om hur ni skall resa men av det du skriver drar jag slutsatsen att ni tänkt åka runt med bil på egen hand. Om jag har fel - tänk om!

Med egen bil behöver ni inte bekymra er kostnaderna för safari. Inträdet till t.ex. Krugerparken är en ringa del av det man får betala för att sitta i blåsten på en skumpig jeep på safaritur. Vid gaterna till parken finns fina kartor samt dagliga anslag om var man sett de rara djuren. Jeepturen kan bli jobbig för mindre barn och dessutom är det inte säkert att jeepen alltid stannar när barnet vill titta på något. Med egen bil bestämmer man själv stoppen.

De flesta Lowveld områden runt floderna är malariaområde, t.ex. Krugerparken, men det är ju tabletter man äter för att skydda sig så det är inte så farligt. Tala med närmaste vaccinationscentral om detta. Annars behöver man inte sprutor utöver det som är normalt vid resa i liknande länder.

Vet inte hur länge ni skall vara borta, men har ni mer än två veckor till ert förfogande skulle jag föreslå en kombination Sydafrika/Botswana. Detta så att ni också får uppleva ökenlandskapet i Botswana. Det går säkert att lägga in en kanonresa i norra Sydafrika med avstickare till Botswana. Flyg till Johannesburg - Mpumalanga inkl. Kruger - Witwaterrand -Sun City- Pilanesberg-Botswana inkl Kalahari-Magaliesberg- Mänsklighetens vagga-Johannesburg. En resa som inte bara kommer att tilltala de vuxna utan även vara ett stort äventyr för de unga.

Med tanke på tidpunkten och barnen föreslår jag att ni inte åker till södra Sydafrika. Den som är lite äldre har mycket att uppleva där, men för de unga finns nog äventyret i norr.
6 feb. 2009 16:13
Fdp: Tack för infon!

Det får nog bli Lonely Planet som guide i första hand, den har ju alltid varit (ganska) pålitlig.
Charina! Det är kul att ha kvar böckerna i bokhyllan som resminne efteråt... Dessutom släpar nog italienska låneexemplar efter dels pga av att översättningarna ofta släpar efter den engelska utgivningen, dels för att att biblioteksex släpar efter utgivningen... Jag tar det nyaste jag kan hitta.