A eller AA istället för Å

Av Murre1
9 aug. 2018 15:26
Visningar: 389
Var hittar man någon info om hur det är OK att stava, eller felstava sitt efternamn? Lyckades få med alla namn rätt i bokningen men missade den "lilla" detaljen att man tydligen ska skriva AA istället för Å. Nu har jag skrivit A.....g istället för Aa.....g, hur "viktigt" är detta egentligen? Tog den dyraste biljetten med fria av-/ombokningar men hittar ingen info om man även kan ändra namn på en sådan biljett, någon som vet hur det brukar funka?
9 aug. 2018 15:34
Det lär inte bli några problem!

Själv har jag ö i namnet och sen några år har jag konsekvent gått in för att använda oe som ersättning eftersom det krävs på vissa ställen och jag vill få lite enklare liv ;) Det ställer till problem när man registrerat ö, o resp. oe på olika sidor, medlemsklubbar, kort mm. som sen inte stämmer om man bokar en resa med oe o.s.v.

Nog tusan hade ett flygbolag åsikter angående detta och sa att man ska skriva som i namnraden, absolut INTE den maskinläsbara delen "det begriper väl alla?" alltså "ö", det fick gå för den här gången sa de, vet inte vad straffet blir nästa gång :-( Tyvärr går det inte ens att skriva ö på många sidor eller så omvandlas öet automatiskt till o eller oe :(

Det går helt enkelt inte att göra rätt......
9 aug. 2018 22:04
Jag är ju helt inne på att man ska skriva som det står i den maskinläsbara delen eftersom det är det som scannas och jämförs med bokningen.
Sen kan jag förstå att de som endast sitter och kollar pass bara ser ö som o och därför tycker det är konstigt att det står oe...
9 aug. 2018 22:52
Citerat från Worldofmarie:
Jag är ju helt inne på att man ska skriva som det står i den maskinläsbara delen eftersom det är det som scannas och jämförs med bokningen.
Sen kan jag förstå att de som endast sitter och kollar pass bara ser ö som o och därför tycker det är konstigt att det står oe...
Kollar man pass bör man känna till att det finns en maskinläsbar del med standardiserad översättning av specialtecken. Enl. vissa ska det alltså vara a a o enl. andra aa ae oe, det går som sagt inte att göra rätt ;)
10 aug. 2018 09:25
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Worldofmarie:
Jag är ju helt inne på att man ska skriva som det står i den maskinläsbara delen eftersom det är det som scannas och jämförs med bokningen.
Sen kan jag förstå att de som endast sitter och kollar pass bara ser ö som o och därför tycker det är konstigt att det står oe...
Kollar man pass bör man känna till att det finns en maskinläsbar del med standardiserad översättning av specialtecken. Enl. vissa ska det alltså vara a a o enl. andra aa ae oe, det går som sagt inte att göra rätt ;)
Syftar särskilt på det jag läst på detta forum, om amerikansk immigrations kommentarer att det ska vara o.
I övrigt känner jag inte till någon som förespråkar o istället för oe.
10 aug. 2018 09:34
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Worldofmarie:
Jag är ju helt inne på att man ska skriva som det står i den maskinläsbara delen eftersom det är det som scannas och jämförs med bokningen.
Sen kan jag förstå att de som endast sitter och kollar pass bara ser ö som o och därför tycker det är konstigt att det står oe...
Kollar man pass bör man känna till att det finns en maskinläsbar del med standardiserad översättning av specialtecken. Enl. vissa ska det alltså vara a a o enl. andra aa ae oe, det går som sagt inte att göra rätt ;)
Syftar särskilt på det jag läst på detta forum, om amerikansk immigrations kommentarer att det ska vara o.
I övrigt känner jag inte till någon som förespråkar o istället för oe.
Men just där kräver de ju att man ska skriva som i den maskinläsbara delen, oe.

Uppenbarligen gör vissa det, alltså går det inte att göra rätt ;)
Av Murre1
10 aug. 2018 11:02
Det är ju just det, finns ju ingenstans där man kan läsa sig till att det MÅSTE vara AA, AE eller OE annars får du snällt stanna hemma eller köpa en mycket dyrare biljett. Vem är det som kan stoppa en om det nu skulle vara så hemskt Med A istället för Å, är det passkontrollen? Om man checkar in tidigt kan de fixa saken i disken, om de anser att det är helgalet? Kan man komma iväg från Sverige men bli nekad att få åka hem igen, i detta fall från Turkiet?
10 aug. 2018 12:16
Citerat från Murre1:
Det är ju just det, finns ju ingenstans där man kan läsa sig till att det MÅSTE vara AA, AE eller OE annars får du snällt stanna hemma eller köpa en mycket dyrare biljett. Vem är det som kan stoppa en om det nu skulle vara så hemskt Med A istället för Å, är det passkontrollen? Om man checkar in tidigt kan de fixa saken i disken, om de anser att det är helgalet? Kan man komma iväg från Sverige men bli nekad att få åka hem igen, i detta fall från Turkiet?
Det är klart att man inte blir stoppad! Enda undantaget är om man sökt elektroniskt visum som inte matchas med den maskinläsbara delen. Då kan det i vissa fall bli problem.
Och nej, man kan inte ändra namn på biljetter i check-in. Det är svårt eller omöjligt att ändra namn på en utställd biljett. Och i så fall ska det göras av flygbolag/resebyrå.
Av Murre1
11 aug. 2018 13:40
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Murre1:
Det är ju just det, finns ju ingenstans där man kan läsa sig till att det MÅSTE vara AA, AE eller OE annars får du snällt stanna hemma eller köpa en mycket dyrare biljett. Vem är det som kan stoppa en om det nu skulle vara så hemskt Med A istället för Å, är det passkontrollen? Om man checkar in tidigt kan de fixa saken i disken, om de anser att det är helgalet? Kan man komma iväg från Sverige men bli nekad att få åka hem igen, i detta fall från Turkiet?
Det är klart att man inte blir stoppad! Enda undantaget är om man sökt elektroniskt visum som inte matchas med den maskinläsbara delen. Då kan det i vissa fall bli problem.
Och nej, man kan inte ändra namn på biljetter i check-in. Det är svårt eller omöjligt att ändra namn på en utställd biljett. Och i så fall ska det göras av flygbolag/resebyrå.
Antar att jag inte kan checka in i automat om det står A på biljett och Aa på passet?
12 aug. 2018 02:12
Citerat från Murre1:
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Murre1:
Det är ju just det, finns ju ingenstans där man kan läsa sig till att det MÅSTE vara AA, AE eller OE annars får du snällt stanna hemma eller köpa en mycket dyrare biljett. Vem är det som kan stoppa en om det nu skulle vara så hemskt Med A istället för Å, är det passkontrollen? Om man checkar in tidigt kan de fixa saken i disken, om de anser att det är helgalet? Kan man komma iväg från Sverige men bli nekad att få åka hem igen, i detta fall från Turkiet?
Det är klart att man inte blir stoppad! Enda undantaget är om man sökt elektroniskt visum som inte matchas med den maskinläsbara delen. Då kan det i vissa fall bli problem.
Och nej, man kan inte ändra namn på biljetter i check-in. Det är svårt eller omöjligt att ändra namn på en utställd biljett. Och i så fall ska det göras av flygbolag/resebyrå.
Antar att jag inte kan checka in i automat om det står A på biljett och Aa på passet?
Det beror framför allt på flygbolagets checkin-system samt destinationen.
Av Murre1
12 aug. 2018 22:53
Har läst någonstans, tror det var på denna sida, om IATA standard där det stod lite olika här på forumet. En menade att det var A A och O som var "standard" och nån att det var AA AE och OE. Dock så är det en omöjlighet, i alla fall för mig, att hitta på IATAs sida någonstans om detta