4-dagars bilresa start och mål Oslo

Av Arvidy
10 aug. 2015 20:34
Visningar: 1530
hej!

vi är och hälsar på sonen i Oslo, och tänkte ta en tur med bilen så tidigt som nu på torsdag 13/8.
har tidigare tagit två turer mot trollstigen och geiranger så den här gången tänkte vi styra söderut eller väster mot kusten.
söker därför efter restips och sevärdheter som vi kan besöka :)
Av 123321
10 aug. 2015 21:10
Flåm och flåmsbanan vid kanten av fantastiskt vackra aurlandfjorden är mitt tips. Jag bodde i Oslo några år och över en helg tog vi bilen dit. Vi bodde bla på hotel Freithem nere i byn som vi var mycket nöjda med samt på Stalheim hotel. Utsikten uppe från berget ner mot dalen är fantastisk men själva hotellet i sig (Stalheim) var vi inte helt imponerade av, tyckte standarden ej motsvarade priset, men det är absolut värt att ta bilen upp för att se på utsikten. Uppskattar ca 10 minuter med bil från Flåm.
I Flåm finns flera aktiviteter, men de flesta åker dit för att åka Flåmsbanan. Jag kan verkligen rekommendera en båttur på fjorden, vi åkte i en mindre öppen båt, typ ribb-båt och hade en fantastisk guidad tur där man var nära vattenytan och kom nära vattenfallen som rinner ner längs berget (vet ej hur mycket vattenfall det är i augusti då vi var där i maj och förmodligen större flöde då) På vägen till Flåm åker man genom världens längsta vägtunnel Laerdalstunneln som är nära 2,5 mil lång, en mäktig känsla att köra igenom.

Här kan du läsa mer om flåm:
https://www.visitflam.com

Ha en fin helg i Norge! God tur
/Carina
Av Arvidy
11 aug. 2015 00:48
tackar :)
bra länk, flåm verkade jättefint. blir nog en tur åt det hållet.
funderar ev. på att besöka Hardangervidda nasjonalpark, Kjeåsen och Rjukan på vägen hem också.

med vänlig hälsning
Eva & Anders