3 veckor i Hawaii, vad ska vi göra och vart ska vi bo?

15 jan. 2017 15:44
Visningar: 1601
Hej! Jag och 3 kompisar har bokat en resa till Hawaii i april och vi kommer vara där i 3 veckor. Nu sitter vi och kollar lite på boenden och vi har också funderat på om vi ska ta och besöka några/någon mer ö än oahu (som vi landar på).

Syftet med vår resa är att sola, snorkla, gå på utflykter se natur och kultur.

Vart är det bäst att bo på oahu? Vi har tänkt oss att iallafall bo 1-2 veckor på oahu och då hyra någon hus eller lägenhet med kök osv. Vi vill gärna bo nära vatten och natur och samtidigt ha god tillgång till bussförbindelser och mataffär.

Eftersom vi endast är 19-20 år så har vi förstått det som att det är omöjligt att få tag på hyrbil på Hawaii, stämmer det?

Till sista frågan, om vi ska ta planet ut till någon annan ö en vecka, vilken ö rekommenderar ni då? :)

Har ni några allmänna tips på vad vi kan göra och se på ön oahu (utöver de typiskt turistiska sevärdheterna) så får ni gärna dela med er av dem med!
15 jan. 2017 19:42
Fråga medlemmen Hawaii så får du många bra tips.
Av Hawaii
16 jan. 2017 11:34
Jag är på resande fot i Sri Lanka just nu så begränsat med tid för svar. Men i korthet: en vecka per ö blir ganska lagom. Skulle rekommendera Oahu plus Kauai och Big Island (Hawai'i). Knepigt utan egen bil men det finns bussar, men vissa linjer trafikeras bara en eller 2 ggr om dagen. Och ang. Oahu - hela ön är i princip "turistig". Finns inget där som INTE är turistigt. Big Island bättre!
3 feb. 2017 11:03
Okej tack för tipset! Det lutar åt att vi bor 2 veckor i ett hus strax utanför Honolulu för att ta det lugnt och åka på utflykter sen ta flyget till big Island och vara där i 5 dagar. Jag vet att big Island är stort, räcker det med 5 dagar eller borde vi vara där längre? Vi vill gärna hinna tillbaka till Honolulu ett tag innan vi tar flyget hem så att hemresan inte blir allt för hektisk. :)
Av Hawaii
3 feb. 2017 17:35
Hemresan: den blir inte mindre "hektisk" om ni tillbringar 3 nätter (t.ex.) på Oahu. Lägg till ett par dagar på Big Island och flyg över till Honolulu dagen innan er hemresa till Sverige. Räcker ledigt och rent allmänt - inget speciellt hektiskt med att resa från Hawaii till Skandinavien. Misstänker att er avresa från Honolulu är på kvällen vilket innebär att om ni flyger Big Island-Honolulu dagen innan har ni i princip hela dagen att koppla av på innan flyget hem.
Av Ukunda
5 feb. 2017 16:03
Jag söker boende för sista natten i Honolulu före hemresan. Kan någon rekommendera ett trevligt sådant? Letar bland alla stora dyra hotell på Waikiki utan att hitta något som jag tilltalas av. Jag söker något nära en trevlig strand och med smidig transfer till flygplatsen nästa fm. Jag tänker att det bör ligga i Honoluluområdet. Tavksam för hjälp.
Av Steffea
5 feb. 2017 16:18
Citerat från Ukunda:
Jag söker boende för sista natten i Honolulu före hemresan. Kan någon rekommendera ett trevligt sådant? Letar bland alla stora dyra hotell på Waikiki utan att hitta något som jag tilltalas av. Jag söker något nära en trevlig strand och med smidig transfer till flygplatsen nästa fm. Jag tänker att det bör ligga i Honoluluområdet. Tavksam för hjälp.
Titta på Hilton resort vi har bokat på Rainbow Tower ser riktigt trevligt ut , Av Hawaii rekommenderade detta
Av Hawaii
5 feb. 2017 22:14
Citerat från Ukunda:
Jag söker boende för sista natten i Honolulu före hemresan. Kan någon rekommendera ett trevligt sådant? Letar bland alla stora dyra hotell på Waikiki utan att hitta något som jag tilltalas av. Jag söker något nära en trevlig strand och med smidig transfer till flygplatsen nästa fm. Jag tänker att det bör ligga i Honoluluområdet. Tavksam för hjälp.
Ja, bästa stranden har du definitivt vid Hilton Hawaiian Village, men detta beror ju också hur mycket tid du har den sista natten. Om du kommer till Honolulu sent eller tidigt på dagen och när du ska iväg nästa dag. Är nattstoppet på mindre än 12 timmar blir det inte mycket tid att njuta av stranden etc. Och om det inte är rusning så tar det bara c:a 20 minuter mellan Hilton och flygplatsen och mera tid ju längre österut på Waikiki Beach som hotellet ligger. (Alltid mycket trafik i Waikiki). Vill du ha en "trevlig strand" har du faktiskt inga andra alternativ än Waikiki.