3 veckor i Florida över jul, svårt att bestämma mig!

Av Mirreli - Reseguiden.se
22 apr. 2016 10:54
Visningar: 1555
Hej allihopa! Har bokat biljetter T/R till Miami och stanna i USA i tre veckor från 16/12 med min man och två killar på 7 & 13. Vi kommer delvis att spendera tiden ihop med några kompisar och det som är spikat är 2 nätter i Miami vid ankomst och sedan 3 nätter i Key West.

Nu till frågan! Har läst en massa trådar här i forumet men kan bara inte bestämma mig hur vi skall lägga upp resan efter Key West, klart är att vi vill se Everglades sedan är allt uppe i luften. Vi har ju rätt gott om tid men vill samtidigt inte packa upp tusen gånger....Vi gillar att göra saker och se nytt och har inte behovet att ligga på stranden hela dagarna...

Ser fram emot era svar, ni är så många som är grymma på Florida och för vår del är det första besöket!
22 apr. 2016 11:04
Citerat från Mirreli:
Hej allihopa! Har bokat biljetter T/R till Miami och stanna i USA i tre veckor från 16/12 med min man och två killar på 7 & 13. Vi kommer delvis att spendera tiden ihop med några kompisar och det som är spikat är 2 nätter i Miami vid ankomst och sedan 3 nätter i Key West.

Nu till frågan! Har läst en massa trådar här i forumet men kan bara inte bestämma mig hur vi skall lägga upp resan efter Key West, klart är att vi vill se Everglades sedan är allt uppe i luften. Vi har ju rätt gott om tid men vill samtidigt inte packa upp tusen gånger....Vi gillar att göra saker och se nytt och har inte behovet att ligga på stranden hela dagarna...

Ser fram emot era svar, ni är så många som är grymma på Florida och för vår del är det första besöket!
Ja den du!

Du har läst massor av tråder men kan inte bestämma dig. Då är det ännu svårare för oss andra ;-)

Du kan ju berätta lite mer om vad ni är ute efter, sska ni bada, hur varmt vatten vill ni ha? Temaparker? Intressen?

Var bor ni och vad ska ni göra första dagen som ni lagt i Miami? En natt är vettigt att ta, om man landar framåt kvällen och ska vidare en bit bort, men normalt sett är många korta stopp ett dåligt upplägg.....

Med din beskrivning skulle ni uppfylla önskemålen om ni tar all tid i Key West och Miami Beach så berätta mer! Tre veckor är inte gott om tid i Florida :-)
Av Mirreli - Reseguiden.se
22 apr. 2016 11:22
Ja du Floridasidan, kan hålla med dig om att jag ber om mycket så du får ha lite tålamod med mig. Vi skall bara landa lite i Miami tänkte vi och därför bokade vi två nätter i South Beach. Därefter skall vi 3 dagar till Key West, det är bokat och klart. Sedan är agendan öppen. Håller med om att många korta stopp blir stressigt så efter KW är det läge att ta det lugnt. Vi behöver som sagt inte sola och bada alla dagar och gillar det mesta som barnfamiljer i allmänhet gör, gärna möjligheter att promenera och se sig omkring...Temaparker, ja den känns lite svårkombinerad då barnen skiljer såpass i ålder, funderade på Bush Gardens....
Av Birgere
22 apr. 2016 11:35
Härlig resa :-)

Du tänker helt rätt med att inte luffa runt för mycket mellan olika boenden.

Det är definitivt värt att stanna längre i Miamiområdet men den andra viktiga basen bör väl vara Orlando där ni både har tillgång till parkerna o allt annat plus att det är nära att utforska centrala Florida kust till kust.
Synd ni hade bokat upp dom första dagarna då tiden innan jul hade varit perfekt för Orlando.

Se till, speciellt över julen att bo i hus eller lägenhet så att ni kan skapa en viss julstämning iaf.
Ett upplägg som
5 nätter som ni tänkt
5-7nätter Orlando antingen direkt efter KW eller efter nyår
3-5 nätter västkusten
5-7 nätter Miami Beach
22 apr. 2016 11:42
Citerat från Mirreli:
Ja du Floridasidan, kan hålla med dig om att jag ber om mycket så du får ha lite tålamod med mig. Vi skall bara landa lite i Miami tänkte vi och därför bokade vi två nätter i South Beach. Därefter skall vi 3 dagar till Key West, det är bokat och klart. Sedan är agendan öppen. Håller med om att många korta stopp blir stressigt så efter KW är det läge att ta det lugnt. Vi behöver som sagt inte sola och bada alla dagar och gillar det mesta som barnfamiljer i allmänhet gör, gärna möjligheter att promenera och se sig omkring...Temaparker, ja den känns lite svårkombinerad då barnen skiljer såpass i ålder, funderade på Bush Gardens....
Hmmm, ja landa, det gör ni perfekt i Key West så lägg gärna lite fler dagar där, landar ni sent i Miami så är som sagt en natt vid eller en bit söderut vettigt, annars direkt ner dit..... Att ta en dag i South Beach är meningslöst, packa upp och packa, böka med parkering, trötta på kvällen de första dagarna.....
Ta istället South Beach efter Key West (alla dagar (minst en vecka) som inte går åt till eventuella Orlando och Busch Gardensbesök.) Självklart en smaksak men så hade jag gjort....

Hur varmt vatten ville ni nu ha om ni ska bada? Svårt att ge råd utan info :-)

Ska ni till parkerna så är ju Orlando ett stopp, parkerna har något för alla så så ska ni inte tänka.
Ska ni till Busch Garden så är kanske Clearwater Beach, Treasure Island eller St. Pete Beach ett alternativ. Men här uppe ska ni inte räkna med 20 grader i havet, klarar ni er med 17-19 kanske ni trivs....

Det kan vara bra att undvika parkerna just juldagarna.

Som sagt mer information krävs för vettiga råd ;-)
Av Birgere
22 apr. 2016 12:21
Detta med åldersskillnaden förstår jag absolut inte hur det skulle kunna vara ett problem.
Promenera o se sig omkring.... tja KW, SoBe, Celebration, Winter Park, Naples och St Augustine är ju mysigt för sådant.
Men är fokuset på "barnfamiljen" så är ju Orlando världens huvudstad för detta, det är väl typ 8-10miljoner barnfamiljer som åker dit varje år.
Av Mirreli - Reseguiden.se
22 apr. 2016 13:08
@Birgere- Åldersskillnaden lät allvarligare än vad det var menat. Har i ärlighetens namn inte lusläst info om parkerna, är så sugen på att uppleva allt annat som Florida har att erbjuda, tror det kommer finnas massor för barnen vart man än är.

Funderade ett tag att på att kanske inte kuska runt för mkt utan tex ta oss upp runt Cape Coral efter KW för att sedan åka över till andra sidan och avsluta med West Palm Beach. Blir ju ändå 4 stopp totalt. Vad tror ni om det?

@Floridasidan, temperatur i vattnet spelar mindre roll så länge ungarna kan kasta sig in i en uppvärmd pool, har förstått att det är en stor skillnad, kanske bra då att dela upp det som jag nämnde till Birgere...
22 apr. 2016 14:05
Citerat från Mirreli:
@Birgere- Åldersskillnaden lät allvarligare än vad det var menat. Har i ärlighetens namn inte lusläst info om parkerna, är så sugen på att uppleva allt annat som Florida har att erbjuda, tror det kommer finnas massor för barnen vart man än är.

Funderade ett tag att på att kanske inte kuska runt för mkt utan tex ta oss upp runt Cape Coral efter KW för att sedan åka över till andra sidan och avsluta med West Palm Beach. Blir ju ändå 4 stopp totalt. Vad tror ni om det?

@Floridasidan, temperatur i vattnet spelar mindre roll så länge ungarna kan kasta sig in i en uppvärmd pool, har förstått att det är en stor skillnad, kanske bra då att dela upp det som jag nämnde till Birgere...
Ja, lovar ni inte ungarna (eller de tar det som självklart) så är så klart nöjesparker inget måste.

Det finns massor att se och göra, tre veckor är ingenting. Det går utmärkt att göra som du skriver och det finns massor av tips om alla ställen, välj de som passar er. Vill ni hyra hus så blir det ju ofta lite kompromiss med läget, allt är en smaksak.

Personligen gillar vi att ha mer omkring oss av affärer, nöjen, restauranger o.s.v. och havsbad är viktigt, andra gillar annorlunda. Jag hade själv inte valt de ställena, Key West är jag helt med på och som sagt gärna någon dag ytterligare men Cape Coral hade jag bytt mot Ft, Myers Beach (hyr ni hus kan det dock vara större utbud i CC).
West Palm Beach hade jag bytt mot Miami Beach (bättre, större, varmare vatten ;-), vill ni ha "mindre" ställe, kanske Hollywood Beach, eller Ft. Lauderdale.

Återigen är extranatten (nätterna) först i Miami då onödig/a ta en natt i t.ex. Homestead på väg ner till KW och se Miami Beach och Miami, Everglades, Ft. Lauderdale mm. mm. på slutet.

Vi bokade just tre veckor i Oktober, vi har ju sett South Beach och Miami ganska väl redan men en vecka tar vi där ändå (omöjligt att hålla sig borta och minst en vecka behövs om man inte ska känna sig helt frustrerad när man åker hem) sen delar vi resten på orter vi vill utforska mer än tidigare, Daytona Beach, Treasure Island och Ft. Myers Beach.
Vi landar på kvällen och tar en natt söder om Ft. Lauderdales flygplats, lite lagom på vägen och billigaste hotellet längs I95 vi hittade som verkade riktigt bra.
Blir vi sugna på någon park så sticker vi till Orlando från Daytona, avstånden i Florida är inte gigantiska.

Det kan ju vara svårt när man åker första gången och läser om allt som folk rekommenderar men oavsett om man ser lite mer av ett eller två ställen eller om man far runt på fler så lär man inte bli missnöjd, ju fler man ser ju fler blir det förstås sen som man måste tillbaka till.......
Av Mirreli - Reseguiden.se
22 apr. 2016 14:43
Tack Floridasidan, tar med mig vad du skriver och som du säger, blir nog bra vart vi än hamnar :).
Av Birgere
22 apr. 2016 15:02
Håller med Floridasdans tankar om val av orterna...förutom Homestead som jag uppfattar som en riktig håla. Har förvisso inte bott där men varit inne o käkat lunch o tittat runt lite och vi var alla överens om att dit behöver vi inte återvända.

Att tillbringa 3 veckor i södra Florida är ju hur bra som helst, men om ni då avstår att åka till Orlando, gör detta solklart för ungarna redan idag. Då dämpas förväntningarna och "trycket" från kompisarna om allt vad som dom borde göra i Florida. Detta är helt o hållet baserat på egna erfarenheter och våra ungar brukar, om än lite surmulna, acceptera faktum då dom samtidigt vet att resan efter så kör vi kanske 2-3 v i Orlando istället. :-)

Nu är dom blivit lite äldre så att när vi åkte för någon månad sedan så blev det bara Miami Beach med omnejd och då valde dom att stanna hemma. Inte för att dom har något emot Miamiområdet men då vi bara åkte en vecka så tyckte dom resan i sig var lite lång.
22 apr. 2016 18:09
Med 2 killar 7 och 13 skulle jag aldrig hoppa över Orlando och några parker. Visserligen mycket folk den tiden men...
Jag gillar Bush Gardens men skulle välja Universal alla dagar i veckan med barn i de åldrarna.
Homestead är ok för en övernattning om ni ska ut till Keys men annars är det inte mycket att göra där.

Kolla noga när ni bokar hotell så de har uppvärmda pooler.
22 apr. 2016 21:22
Om det mot förmodan kunde misstolkas så är förslaget om Homestead eller någon annanstans på vägen enbart för övernattning om ni landar sent. Sova och köra vidare tidigt ;-)
22 apr. 2016 21:53
Precis så Floridasidan! Det brukar vi göra.
Av Mirreli - Reseguiden.se
23 apr. 2016 21:31
Tack alla, era svar hjälper min planering, vilken jag för övrigt tycker är halva nöjet. :)
24 apr. 2016 06:58
Homested/Florida city är ju en perfekt övernattning till-från KW med billigt boende för 700:- och ska ni passa på att göra Everglades NP så kan det passa med 2 nätter där https://www.tripadvisor.se/Attractions-g143024-Activities-Everglades_National_Park_Florida.html Anhinga trail är perfekt för alla och ungarna kommer bli upphetsade av att kunna se sådant djurliv så lättåtkomligt och strax utanför parken finns Airboat och Aligator wrestling på ett ställe jag glömt namnet på.
Entrén till parken ligger 20 min från Homested om jag minns rätt och sista morgonen på hotellet är det bara att köra västerut över träsket och stanna till där man tycker för att till kvällen komma fram i Naples eller var i dess närhet ni kan tänka er stanna några dagar.

Eftersom man bör undvika Jul-Nyår pga mycket folk i Orlando så fundera på att åka dit eller Kissemee direkt efter nyår och bo där tills ni ska flyga hem från Miami. Perfekt för utflykter till Kennedy Space center som lär imponera pojkarna och en annan dag kan ni åka till Daytona Beach och ta en guidad tur på racerbanan där och köra ner på beachen.
Det är positivt för plånboken att bo i Kissemee men svårt att välja bland ett sådant enormt utbud för jag har själv letat nyligen för vistelse i början av januari, men hittade till slut Serilago Hotel & Suits för 1500:- för 4 nätter som jag tror blir kanon nära Old Town och med kylskåp och micro så man kan göra egen frukost.
Den var billigast på Hotelopia via bokningssiten Nazar. Verkligen ett virrvarr med alla dessa möjligheter med internetbokningar om man vill jaga priser..........

Om ni ska ta någon park så är en 3 dagars biljett till Universal prisvärt för ca 50$/dag tycker jag med något för alla. EDIT: Såg nu den biljetten gått upp till drygt 70$/dag.

För att göra det ändå svårare att bestämma, varför inte fundera på en kryssning? Ni kan hitta 7 dagars för under 20k så slipper ni fundera på mat, och nöje en vecka, så KW och Orlando resterande tid så som jag planerat våran Januari resa.......
Om man räknar lite hastigt på hyrbil 400:-/dag hotell 1000:-/dag, frukost ute 30$, Lunch 50$, middag 60$, fika å glass 25$ så är det plötsligt inte alls dyrt med en caribienkryssning där all mat, fika, desserter ingår inklusive de upplevelser strandhuggen ger. Väntar ni kommer ungarna vara för gamla för att vilja hänga med........
Av Mirreli - Reseguiden.se
25 apr. 2016 15:22
@Brucecanyon, vilket bra tips för Everglades, vi skall absolut göra Anhinga Trail...lutar nog även mot Orlando och 3 dagarspass på Universal Studio, kikade in Serilago, bra tips!
21 juni 2016 21:41
Om ni nu ska till universalparkerna under jul så räkna med tokmycket folk. Förra året i mellandagarna var väntetiden ca 2 timmar. Överväg att bo på någon av deras On Site hotell som erbjuder Unlimited Expresspass, ni kommer att få köa bort många timmar annars, ett två-dagarspass, park to park räcker kanske om ni har expresspassen som ingår i hotellpriset, inträde ingår inte. De har även uppvärmda pooler så ni hinner med bad också. Dyrt, ja men räkna och överväg det alternativet. Om ni inte varit i Florida i Orlando och varit på parkerna innan så är det svårt att förstå hur stort det är, hur mycket intryck ni kommer att orka med och inte minst, hur kul det är på parkerna.
Av Mirreli - Reseguiden.se
26 juni 2016 21:45
Tack för tips Dalton, vi har dock beslutat att ta denna resa utan att lägga några dagar i Orlando. Slutliga planeringen blev som följer:

Miami Beach- första 2 nätterna
Key West- 3 nätter
Boka på plats- 2 nätter (kanske Ana Maria, Sanibel)
Clearwater- 7 nätter
Ft. Lauderdale- 7 nätter
3 aug. 2016 21:43
Nu har jag inte läst igenom alla svar ovan, och jag vet av egen erfarenhet att "gubbarna" som svarat dig är ritkigt grymma på att ge bra tips om Miami.
Men jag kan berätta lite om hur vi (familj med 2 barn 11, 13) lagt upp vår resa 20/12 - 6/1. Vi spenderade 3 veckor i Miami förra sommaren och bestämde oss direkt vi kom hem att boka en ny resa.
Vi landar tidigt på förmiddagen och hämtar ut hyrbilen och kör direkt ner till KW. Inte optimalt med en sådan bilresa direkt, men vi har ingen tid att spilla. Det blir 2 nätter på hotell i KW (vi hann inte åka dit sist) sedan upp till Miami Beach där vi har en lägenhet vid Mid Beach 1 vecka. Så jul firar vi i lägenheten, resten av tiden där kommer gå till sol & bad, shopping på bl a Sawgrass, ev en tur på båt i Everglades. Vi gjorde sist gång och det var kul för hela familjen, men kankse resonerar vi som "been there, done that"? Vi varvar resturangbesök med egenlagat hemma. Dels ur ekonomisk aspekt, men framförallt för att man tröttnar på resturangmat efter ett tag (trots att de har fantastiskt bra matställen). Tänk dock på att när man hyr lägenhet/hus finns det ofta inga basvaror alls så man behöver handla mycket för att kunna laga ordentlig mat.
Efter Miami Beach åker vi upp till Orlando en vecka där vi hyrt lägenhet i Davenport (Bahama Bay). Vi bodde där sist efter tips från detta forum och jag kan verkligen rekommendera det. Se bahamabay.se för mer info.
Vi kommer att göra Universals bägge parker (igen). Vi går "all in" med en natt på on-site hotell som inkluderar unlimited express pass och early entry till Harry Potter. Det är ett helt suveränt upplägg. Tidig start i parken, lunch och tupplur på rummet, sen pigga barn och vuxna som orkar hela kvällen fram till de avslutande fyrverkerierna.
Universal är verkligen för alla. Min fru är inte så förtjust i karuseller och berg o dalbanor, men hon älskade alla 3D-rides, liksom oss andra i familjen gjorde. Det finns attraktioner för alla åldrar och smaker.
Bush Gardens var också väldigt bra, fin djurpark och enorma berg o dalbanor. Men vi hinner bara Universal denna gång. Ska försöka klämma in KSC också. Nyår ska jag försöka boka bord på Hard Rock vid Universal, Dicks last Resort eller Mideval Times lr liknande. Shoppingen är bra i Orlando så det blir nån tur på mallen vid Int'l dr.
Förra resan var vi en vecka i hus på västra sidan, men skippar det nu pga att det är kallare i vattnet där på vintern (samt att vi inte kan vara borta lika länge denna gången). Vi hade delade meningar om öst och väst. Min fru gillade den breda stranden på South Beach medan jag föredrog det mera laid back-tempot och rika djurlivet på västra sidan.
Hoppas ni får en härlig resa (självklart kommer ni få det). Vem vet, vi kanske ses i vimlet?
Av Birgere
4 aug. 2016 18:05
Citerat från Eddievedder:
Nu har jag inte läst igenom alla svar ovan, och jag vet av egen erfarenhet att "gubbarna" som svarat dig är ritkigt grymma på att ge bra tips om Miami.
Men jag kan berätta lite om hur vi (familj med 2 barn 11, 13) lagt upp vår resa 20/12 - 6/1. Vi spenderade 3 veckor i Miami förra sommaren och bestämde oss direkt vi kom hem att boka en ny resa.
Vi landar tidigt på förmiddagen och hämtar ut hyrbilen och kör direkt ner till KW. Inte optimalt med en sådan bilresa direkt, men vi har ingen tid att spilla. Det blir 2 nätter på hotell i KW (vi hann inte åka dit sist) sedan upp till Miami Beach där vi har en lägenhet vid Mid Beach 1 vecka. Så jul firar vi i lägenheten, resten av tiden där kommer gå till sol & bad, shopping på bl a Sawgrass, ev en tur på båt i Everglades. Vi gjorde sist gång och det var kul för hela familjen, men kankse resonerar vi som "been there, done that"? Vi varvar resturangbesök med egenlagat hemma. Dels ur ekonomisk aspekt, men framförallt för att man tröttnar på resturangmat efter ett tag (trots att de har fantastiskt bra matställen). Tänk dock på att när man hyr lägenhet/hus finns det ofta inga basvaror alls så man behöver handla mycket för att kunna laga ordentlig mat.
Efter Miami Beach åker vi upp till Orlando en vecka där vi hyrt lägenhet i Davenport (Bahama Bay). Vi bodde där sist efter tips från detta forum och jag kan verkligen rekommendera det. Se bahamabay.se för mer info.
Vi kommer att göra Universals bägge parker (igen). Vi går "all in" med en natt på on-site hotell som inkluderar unlimited express pass och early entry till Harry Potter. Det är ett helt suveränt upplägg. Tidig start i parken, lunch och tupplur på rummet, sen pigga barn och vuxna som orkar hela kvällen fram till de avslutande fyrverkerierna.
Universal är verkligen för alla. Min fru är inte så förtjust i karuseller och berg o dalbanor, men hon älskade alla 3D-rides, liksom oss andra i familjen gjorde. Det finns attraktioner för alla åldrar och smaker.
Bush Gardens var också väldigt bra, fin djurpark och enorma berg o dalbanor. Men vi hinner bara Universal denna gång. Ska försöka klämma in KSC också. Nyår ska jag försöka boka bord på Hard Rock vid Universal, Dicks last Resort eller Mideval Times lr liknande. Shoppingen är bra i Orlando så det blir nån tur på mallen vid Int'l dr.
Förra resan var vi en vecka i hus på västra sidan, men skippar det nu pga att det är kallare i vattnet där på vintern (samt att vi inte kan vara borta lika länge denna gången). Vi hade delade meningar om öst och väst. Min fru gillade den breda stranden på South Beach medan jag föredrog det mera laid back-tempot och rika djurlivet på västra sidan.
Hoppas ni får en härlig resa (självklart kommer ni få det). Vem vet, vi kanske ses i vimlet?
Man blir ju riktigt avis... :-) Bara av ren nyfikenhet ang nyår, hur mycket har du kollat upp vad som finns? Tänkte bla på Mideval Times som inte jag iaf skulle tänka på men om dom har nyårs special så varför inte.
Kul att ni bott på Bahama Bay, älskar det stället och vi bodde även där igen några dagar nu i Juli på vår NYC-Florida resa, planerar redan nästa bokning😍. Lyckade ni boka hos dom svenskarna som har webbsidan? Det brukar inte vara helt lätt och man måste antingen ha tur eller vara ute i väldigt god tid.
4 aug. 2016 20:50
Vi har inte bott hos Magnus o Jane, men vi har träffat dem på plats och de hjälpte oss med att tipsa om hyresvärdar i området första gången vi var där. Väldigt trevliga och hjälpsamma!!! Anledningen att vi inte hyr deras är för att vi inte vill ha tre sovrum (pga att vi vill att barnen ska dela rum, lång historia... men det är gör husfridens skull).
Jag har faktiskt inte kollat om de har någon nyårsspecial, det börjar väl bli dags att kika närmre på det snart?

Citerat från Birgere:
Citerat från Eddievedder:

Nu har jag inte läst igenom alla svar ovan, och jag vet av egen erfarenhet att "gubbarna" som svarat dig är ritkigt grymma på att ge bra tips om Miami.
Men jag kan berätta lite om hur vi (familj med 2 barn 11, 13) lagt upp vår resa 20/12 - 6/1. Vi spenderade 3 veckor i Miami förra sommaren och bestämde oss direkt vi kom hem att boka en ny resa.
Vi landar tidigt på förmiddagen och hämtar ut hyrbilen och kör direkt ner till KW. Inte optimalt med en sådan bilresa direkt, men vi har ingen tid att spilla. Det blir 2 nätter på hotell i KW (vi hann inte åka dit sist) sedan upp till Miami Beach där vi har en lägenhet vid Mid Beach 1 vecka. Så jul firar vi i lägenheten, resten av tiden där kommer gå till sol & bad, shopping på bl a Sawgrass, ev en tur på båt i Everglades. Vi gjorde sist gång och det var kul för hela familjen, men kankse resonerar vi som "been there, done that"? Vi varvar resturangbesök med egenlagat hemma. Dels ur ekonomisk aspekt, men framförallt för att man tröttnar på resturangmat efter ett tag (trots att de har fantastiskt bra matställen). Tänk dock på att när man hyr lägenhet/hus finns det ofta inga basvaror alls så man behöver handla mycket för att kunna laga ordentlig mat.
Efter Miami Beach åker vi upp till Orlando en vecka där vi hyrt lägenhet i Davenport (Bahama Bay). Vi bodde där sist efter tips från detta forum och jag kan verkligen rekommendera det. Se bahamabay.se för mer info.
Vi kommer att göra Universals bägge parker (igen). Vi går "all in" med en natt på on-site hotell som inkluderar unlimited express pass och early entry till Harry Potter. Det är ett helt suveränt upplägg. Tidig start i parken, lunch och tupplur på rummet, sen pigga barn och vuxna som orkar hela kvällen fram till de avslutande fyrverkerierna.
Universal är verkligen för alla. Min fru är inte så förtjust i karuseller och berg o dalbanor, men hon älskade alla 3D-rides, liksom oss andra i familjen gjorde. Det finns attraktioner för alla åldrar och smaker.
Bush Gardens var också väldigt bra, fin djurpark och enorma berg o dalbanor. Men vi hinner bara Universal denna gång. Ska försöka klämma in KSC också. Nyår ska jag försöka boka bord på Hard Rock vid Universal, Dicks last Resort eller Mideval Times lr liknande. Shoppingen är bra i Orlando så det blir nån tur på mallen vid Int'l dr.
Förra resan var vi en vecka i hus på västra sidan, men skippar det nu pga att det är kallare i vattnet där på vintern (samt att vi inte kan vara borta lika länge denna gången). Vi hade delade meningar om öst och väst. Min fru gillade den breda stranden på South Beach medan jag föredrog det mera laid back-tempot och rika djurlivet på västra sidan.
Hoppas ni får en härlig resa (självklart kommer ni få det). Vem vet, vi kanske ses i vimlet?

Visa merMan blir ju riktigt avis... :-) Bara av ren nyfikenhet ang nyår, hur mycket har du kollat upp vad som finns? Tänkte bla på Mideval Times som inte jag iaf skulle tänka på men om dom har nyårs special så varför inte.
Kul att ni bott på Bahama Bay, älskar det stället och vi bodde även där igen några dagar nu i Juli på vår NYC-Florida resa, planerar redan nästa bokning😍. Lyckade ni boka hos dom svenskarna som har webbsidan? Det brukar inte vara helt lätt och man måste antingen ha tur eller vara ute i väldigt god tid.
Av Birgere
5 aug. 2016 00:05
Citerat från Eddievedder:
Vi har inte bott hos Magnus o Jane, men vi har träffat dem på plats och de hjälpte oss med att tipsa om hyresvärdar i området första gången vi var där. Väldigt trevliga och hjälpsamma!!! Anledningen att vi inte hyr deras är för att vi inte vill ha tre sovrum (pga att vi vill att barnen ska dela rum, lång historia... men det är gör husfridens skull).
Jag har faktiskt inte kollat om de har någon nyårsspecial, det börjar väl bli dags att kika närmre på det snart?
Kul, vi har också träffat dom... du får väl hälsa om du träffar dom när ni är där i jul.
Ang nyår så tror jag inte det finns så mycket att boka ännu men du kan ju alltid söka på nyårsfirande 2015 för att skaffa dig en uppfattning. Jag vet att Orlandoborna själva brukar mötas upp runt lake Eola och att parkerna kör så det ryker
5 aug. 2016 07:04
Tack för tipset!

Citerat från Birgere:
Citerat från Eddievedder:

Vi har inte bott hos Magnus o Jane, men vi har träffat dem på plats och de hjälpte oss med att tipsa om hyresvärdar i området första gången vi var där. Väldigt trevliga och hjälpsamma!!! Anledningen att vi inte hyr deras är för att vi inte vill ha tre sovrum (pga att vi vill att barnen ska dela rum, lång historia... men det är gör husfridens skull).
Jag har faktiskt inte kollat om de har någon nyårsspecial, det börjar väl bli dags att kika närmre på det snart?
Visa mer
Kul, vi har också träffat dom... du får väl hälsa om du träffar dom när ni är där i jul.
Ang nyår så tror jag inte det finns så mycket att boka ännu men du kan ju alltid söka på nyårsfirande 2015 för att skaffa dig en uppfattning. Jag vet att Orlandoborna själva brukar mötas upp runt lake Eola och att parkerna kör så det ryker
Av Mirreli - Reseguiden.se
8 aug. 2016 13:28
Tack Eddievedder , vad intressant att läsa om ert upplägg! Vi är i FL under nyår och spenderar tiden fram tills dess tillsammans med vänner...Antar att vi kommer hitta ngt kul att göra även där på nyår. Skippar parkerna helt, vill se och uppleva Florida då det är vårt första besök, vad vi förstår så finns det ngt för alla vart man än är...
8 aug. 2016 17:02
Hej Mirreli!

Här kommer lite tips från mej som har varit några gånger i Florida.
Skippa inte parkerna dom är lite av det bästa som man kan uppleva i USA om man har barn =)

Ni åker över jul å nyår så det är lite små kallt i havet men Miami Beach & Key West funkar där brukar det vara okej för Strand-bad.

Miami South Beach är ju en turistfälla ala Gran Canaria en massa inkastare på resturangerna som vill tjata in en på deras ställe.

Jag gillar bättre Miami Downtown "Coconut Grove area" Där finns det trevliga barer med soffor på gatan och är lite mer layback, Samt ett litet shopping mall Cocowalk -> (http://www.cocowalk.net/) och som har en AMC bio, Ett bra hotell i detta område som jag kan rekommendera (http://www.mayfairhotelandspa.com/) som är lite dyrare men sköna sängar samt en bra pool på taket och vissa rum har bubbel-kopp på balkongen och dessutom en TV i badrummet förstås =)

Keywest tar lite tid att åka till men helt klart värt alla ca. 40 broar, och håll hastigheten för det kan vara poliser bakom buskar med radar pistol. På keywest är det soft lite shopping fina restauranger. Vid detta fina hotell (http://www.ibisbayresort.com/) så kan man hyra vattenskoter å köra runt ön, det finns flera uthyrare på ön runt 100.$ timmen. Om man förbokar på nätet innan
(typ en timme innan på mobilen) ett varv tar runt ca. 90.min.

Sen ska ni fara uppåt i Florida så kan jag rekommendera stop i Naples och övernatta där samt bada vid stranden.(http://www.naplesbeachadventures.com/) Där kan man få se stora vilda Sköldpaddor som går på stranden samt Delfiner i havet och Sjöstjärnor i vattnet, man får leta lite under sanden men dom finns där =), fiskar (snappers) vid strandkanten kan man få se om man har tur.

I Naples så kan man gör lite olika saker, det finns en vattenpark (http://www.napleswaterpark.com/) som inte kostar skjortan. 13 Dollar för vuxen och 6 Dollar för barn under 122.cm = 48 Inch men lite begränsad öppet tider under vintern. Öppet mellan 22 dec till 3 jan 10:00-17:00 och 2-3 timmar där inne räckte för oss.

Man kanske vill shoppa loss lite så finns det en stor Outlet (http://www.miromaroutlets.com/) norr om Naples. Där hittade jag bra priser på en Polo Ralph Lauren tröja till min dotter för 29 $ ca. 232:-/sek som kostar här hemma Sverige 1.299:-Bara där spara jag 1.000 :-) sek. Också kan man göra ett trick att man först köper en paket strumpor eller en keps för typ.10.$ Då får man ett vanligt kvitto men som på baksidan säger att ditt nästa köp ger dej 15-20 % rabatt på nästa köp. Och då kan man gå och köpa typ en dyrare jacka, byxor, skor eller vad man nu vill ha i den butiken med lite extra rabatt =D

Eller så vill ni hoppa runt en stund då kan ni kolla in detta ställe i Fort Myers ovanför Naples (http://www.skyzone.com/fortmyers/)
Skyzone är en kedja som finns över hela USA bara att kolla in deras hemsida. kolla in videos på Youtub (https://www.youtube.com/results?search_query=skyzone) och det finns andra hopp ställen/företag än skyzone.

Orlando
kan man hyra hus för en dag till vecka eller mer här har ni en av massor i Orlando (http://www.husiorlando.nu/)
Eller ta i på nåt hotell en eller flera dagar, ett tips är denna (https://www.cocokeyorlando.com/) som på International Drive. Nära till dom olika nöjesparkerna. På CoCo Key så har dom en liten Vattenpark som dom tar lite extar betalt för per natt ca.20.$ när vi var där 2014 Och dom har vanliga pooler också att bada i men som är väldigt varma nästa så man bränner sej i bubbelkoppen.

Och jag tycker att en vecka är rätt bra där i Orlando och det är smidigt att åka med bil till Clearwater ca.1 timme och märker ni att det är långa bilköer så försök att ta en annan väg ibland så räcker det med att köra upp 2-3 kvarter om man nu är på väg till Clearwater beach och vips så slipper man köerna =)

Sist men inte minst ((( Go Card )))

Det finns massor att göra i Orlando/Florida då tycker jag att det kan bli ganska dyrt med dom olika entrerna, så jag har hitta ett super bra kort som gäller på många olika nöjen (http://www.smartdestinations.com/orlando-attractions-and-tours/_d_Orl-p1.html?pass=Orl_Prod_Go)
Go Card finns i lite olika städer i USA som man sparar mycket pengar med.

Jag hoppas att ni har fått lite mer input/tips för eran vinter resa till Florida..
Av Mirreli - Reseguiden.se
9 aug. 2016 12:17
Citerat från Miguel_de_la_rocka:
Hej Mirreli!

Här kommer lite tips från mej som har varit några gånger i Florida.
Skippa inte parkerna dom är lite av det bästa som man kan uppleva i USA om man har barn =)

Ni åker över jul å nyår så det är lite små kallt i havet men Miami Beach & Key West funkar där brukar det vara okej för Strand-bad.

Miami South Beach är ju en turistfälla ala Gran Canaria en massa inkastare på resturangerna som vill tjata in en på deras ställe.

Jag gillar bättre Miami Downtown "Coconut Grove area" Där finns det trevliga barer med soffor på gatan och är lite mer layback, Samt ett litet shopping mall Cocowalk -> (http://www.cocowalk.net/) och som har en AMC bio, Ett bra hotell i detta område som jag kan rekommendera (http://www.mayfairhotelandspa.com/) som är lite dyrare men sköna sängar samt en bra pool på taket och vissa rum har bubbel-kopp på balkongen och dessutom en TV i badrummet förstås =)

Keywest tar lite tid att åka till men helt klart värt alla ca. 40 broar, och håll hastigheten för det kan vara poliser bakom buskar med radar pistol. På keywest är det soft lite shopping fina restauranger. Vid detta fina hotell (http://www.ibisbayresort.com/) så kan man hyra vattenskoter å köra runt ön, det finns flera uthyrare på ön runt 100.$ timmen. Om man förbokar på nätet innan
(typ en timme innan på mobilen) ett varv tar runt ca. 90.min.

Sen ska ni fara uppåt i Florida så kan jag rekommendera stop i Naples och övernatta där samt bada vid stranden.(http://www.naplesbeachadventures.com/) Där kan man få se stora vilda Sköldpaddor som går på stranden samt Delfiner i havet och Sjöstjärnor i vattnet, man får leta lite under sanden men dom finns där =), fiskar (snappers) vid strandkanten kan man få se om man har tur.

I Naples så kan man gör lite olika saker, det finns en vattenpark (http://www.napleswaterpark.com/) som inte kostar skjortan. 13 Dollar för vuxen och 6 Dollar för barn under 122.cm = 48 Inch men lite begränsad öppet tider under vintern. Öppet mellan 22 dec till 3 jan 10:00-17:00 och 2-3 timmar där inne räckte för oss.

Man kanske vill shoppa loss lite så finns det en stor Outlet (http://www.miromaroutlets.com/) norr om Naples. Där hittade jag bra priser på en Polo Ralph Lauren tröja till min dotter för 29 $ ca. 232:-/sek som kostar här hemma Sverige 1.299:-Bara där spara jag 1.000 :-) sek. Också kan man göra ett trick att man först köper en paket strumpor eller en keps för typ.10.$ Då får man ett vanligt kvitto men som på baksidan säger att ditt nästa köp ger dej 15-20 % rabatt på nästa köp. Och då kan man gå och köpa typ en dyrare jacka, byxor, skor eller vad man nu vill ha i den butiken med lite extra rabatt =D

Eller så vill ni hoppa runt en stund då kan ni kolla in detta ställe i Fort Myers ovanför Naples (http://www.skyzone.com/fortmyers/)
Skyzone är en kedja som finns över hela USA bara att kolla in deras hemsida. kolla in videos på Youtub (https://www.youtube.com/results?search_query=skyzone) och det finns andra hopp ställen/företag än skyzone.

Orlando
kan man hyra hus för en dag till vecka eller mer här har ni en av massor i Orlando (http://www.husiorlando.nu/)
Eller ta i på nåt hotell en eller flera dagar, ett tips är denna (https://www.cocokeyorlando.com/) som på International Drive. Nära till dom olika nöjesparkerna. På CoCo Key så har dom en liten Vattenpark som dom tar lite extar betalt för per natt ca.20.$ när vi var där 2014 Och dom har vanliga pooler också att bada i men som är väldigt varma nästa så man bränner sej i bubbelkoppen.

Och jag tycker att en vecka är rätt bra där i Orlando och det är smidigt att åka med bil till Clearwater ca.1 timme och märker ni att det är långa bilköer så försök att ta en annan väg ibland så räcker det med att köra upp 2-3 kvarter om man nu är på väg till Clearwater beach och vips så slipper man köerna =)

Sist men inte minst ((( Go Card )))

Det finns massor att göra i Orlando/Florida då tycker jag att det kan bli ganska dyrt med dom olika entrerna, så jag har hitta ett super bra kort som gäller på många olika nöjen (http://www.smartdestinations.com/orlando-attractions-and-tours/_d_Orl-p1.html?pa...)
Go Card finns i lite olika städer i USA som man sparar mycket pengar med.

Jag hoppas att ni har fått lite mer input/tips för eran vinter resa till Florida..
Hej, men vilka bra tips, skall kolla igenom detta mer noggrant. Har ombokningsbart i MIA så skall kolla in Coconut Grove, verkar vara i min smak. Skall kolla upp Go Card, defininitv. Som sagt så har jag bestämt mig för att skippa Orlando, vill uppleva mer av Florida, tycker vi om det så får det kanske bli en resa med fokus på parkerna...Gillar ditt förslag för Naples och vilda sköldpaddor men är även sugen på ett stopp vid Sanibel Island...

Tycker du att vi skall förbeställa Sunpass då vi ändå skall bila runt en del, tacksam för tips där?
9 aug. 2016 20:27
Absolut så är Sunpass ett måste i Florida skönt att slippa ha växel å köa bara att köra igenom vägtullen som läser av eran nummerplåt, och visa motorvägar har egna Sunpass filer som man kan slippa långa bilköer i Miami area och på andra ställen samt det kan ni skaffa när ni hyr bilen eller förbokar.

Jag bilade runt i New Jersey mellan New York till Washington DC utan EZ Pass och det blev väldigt dyrt å struligt med alla vägtullar å brotullar och det gör jag inte om.

När man hyr bil utomlands så har man en grundförsäkring på bilen men dom brukar gärna skrämma upp en med hög självrisk om man blir drabbad och dom vill gärna pracka på en "tillägg försäkring" så ni slipper självrisken ifall något händer men ofta's så händer inget på bilresan (fast man kan aldrig vara 100% säker) det brukar bli 500:-sek eller mer extra i veckan som biluthyraren får provision på.

Så vissa biluthyrare vill dra 10.000:- eller mer i pant på kreditkort om man inte tar deras "tillägg försäkring".

Ring gärna och kolla med priser på bilar Avis, Hertz, Budget eller någon annan här i Sverige samt hur deras "tillägg försäkring" funkar i USA. Här kan ni kolla lite priser (http://www.rentalcars.com/sv/) på hyrbilar och jämföra med förslag som ni får på telefonen, ibland kan man få en bra deal på telefonen av dom stora biluthyrnings företagen.

En bra mobil GPS (Scout)
Som ej behöver var uppkopplad på nätet som jag alltid använder utomlands och billiga kartor att ladda ner så slipper man hyra deras GPS, och den varnar även för dolda väg radar =) den senaste uppdateringen verka ha blivit lite strulig men hoppas att den blir bra till nästa uppdatering.

Iphone mobil (https://itunes.apple.com/se/app/gps-navigation-maps-traffic/id335306430?mt=8)
Android mobil (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.skobbler.forevermapng)

Lite off topic men om ni ska handla mat så heter en stor mat kedja "Publix" i Florida.
Av Mirreli - Reseguiden.se
9 aug. 2016 22:40
@Miguel_de_la_rocka- tack för många fler matnyttiga tips. Vi har bokat bil på Rentalcars, tog faktiskt en 7-sätare så att man har gott om plats och för att förhindra att 13 och 7-åringen ryker ihop för ofta ;). Ja, då vi är borta i 3 veckor så har vi sett till att kunna laga mat på de hotell som vi bokat...Maken kollar på Sunpass och GPS...livet är bra!
27 okt. 2019 12:06
Tack Alla för fina tips. speciellt till @Miguel_de_la_rocka
21 nov. 2019 03:48
Varsågod Mary det var så lite, hoppas att ni haft glädje av mina tips så här långt tid efter jag postade i denna tråd. 🙂