3 månader backpacking Sydostasien frågor

8 maj 2019 03:52
Visningar: 259
Hej tänkte sticka till Sydostasien i 3 eller 4 månader i vinter och skulle vilja besöka Thailand, Laos, Kambodja, Vietnam och ev Bali. Hur ska man lägga upp rutten? Skulle vilja avsluta i Bangkok på songkran. Vill ju komma så billigt som möjligt undan så vilket land blir bäst att landa i isåfall?
Bör jag ha fler vacciner än twinrix?
Tips på saker att göra i respektive land?
Städer osv.. alla tips är välkomna.
Mvh
8 maj 2019 15:52
Hej, nu var det några år sedan jag reste i Sydostasien men det är enkelt att ta sig runt med buss eller tåg för det mesta! Nu ligger ju Bali lite off track jämfört med resten av dina tänkta stopp, för att få in det smidigt är ett alternativ att börja med att flyga dit och flyga hem från Bangkok. Annars kan en rutt vara att börja i norra vietnam och åka söderut in i Kambodja, vidare till södra Laos och norrut och sedan åka in i norra thailand för att avsluta i bangkok! Chiang Mai i Thailand och Luang Prabang i Laos var trevliga städer tycker jag så de rekommenderas :)
Jag har för mig att jag bara hade Twinrix och koleravaccin (Dukoral om jag inte minns fel)
Trevlig resa!
Medlemmen har tagit bort svaret
17 maj 2019 20:56
Hej!
Det beror på vart i dessa länder man vill åka också. Jag tycker att bkk är en bra utgångspunkt att både starta och avsluta med. Börja i bkk och avsluta där med songkran.

Den ordningen du skrev låter bra. Börja i bkk sen kan du åka buss genom städerna upp till nong khai sen vidare in i Loas till Vientiane osv. Där ifrån till kambodja. Rekommenderar Siem Reap med Angkor Wat. Sen vidare till Vietnam och därifrån till Bali. Det är lågsäsong på bali tidigt på året men var helt okej när jag var där i slutet av februari. Sen åker du tillbaka till Bangkok och firar songkran! Songkran firas 3 dagar i Bangkok men fortsätter några dagar till i pattaya där sista dagen är helt galen med tusentals folk på beach road och tom brandkåren kommer med sina bilar och sprutar vatten på folk hehe.
Ska du vara ute djungel osv bör du även ta nått mot malaria/dengue feber.