3-4 timmar i Atatürk flygplats

22 juli 2014 21:49
Visningar: 1610
Hej, kommer mellanlanda i Ataturks Istanbul flygplats

Behöver lite tips vad man kan göra? Och är det möjlighet att ta sig till Haga Sofia "Blå moskén" från flygplatsen?

Det är ungefär 2,5 timmar tillgodo för att röra sig fritt och göra något.

Tror ni att man hinner åka på en färd?

Tack för all tips, kommer läsa denna regelbundet.
Av Bibby
22 juli 2014 22:32
Jag skulle aldrig chansa på nåt sånt, tänk om det är en olycka eller ni får punka eller nåt på taxin, då är du körd.

Slappna av och koppla av i en lounge, finns flera köpelounger där.
24 juli 2014 16:13
Hej!
Efter att ha flugit till och via Istanbul ett antal gånger tycker jag att Du ska stanna på flygplatsen. Passkontrollen in i Turkiet kan ta allt ifrån 15 min till dryga trimmen, beroende på vad det är för andra flyg som landat vid samma tidpunkt som Ditt.
När Du sedan ska in igen till flygplatsen så ska Du igenom en säkerhetskontroll som kan ta hur lång tid som helst och återigen ska Du igenom passkontrollen som tar tid.
Hade Du haft några timmar till kunde Du fått hjälp via Turkish Airlines och deras TourIstanbul men som sagt då bör Du ha en transittid på minst 6 tim.
Ge hellre Agia Sofia litet mera tid en annan gång. Det finns relativt billiga week-end resor till Istanbul då Du kan se en del av alla Istanbuls sevärdheter.
Trevlig resa
Lisa
Av Zahide
24 juli 2014 20:45
Jag skulle inte heller åka. Metron tar 30 minuter + att du ska byta till spårvagn för att komma till Hagia Sofia.
25 juli 2014 00:33
Nu kanske inte detta är aktuellt i detta fallet men tänkte tipsa ändå.

Är det så att man flyger med TK och har minst 6h transfer så erbjuder TK en guidad tur runt i Istanbul.
Läs mer om hur man går till väga samt vad som ingår här :
http://www.istanbulinhours.com
25 juli 2014 10:35
Tack för alla svar, jag stannar på flygplatsen och kollar på lite plan!
Citerat från Lisanilsson:
Hej!
Efter att ha flugit till och via Istanbul ett antal gånger tycker jag att Du ska stanna på flygplatsen. Passkontrollen in i Turkiet kan ta allt ifrån 15 min till dryga trimmen, beroende på vad det är för andra flyg som landat vid samma tidpunkt som Ditt.
När Du sedan ska in igen till flygplatsen så ska Du igenom en säkerhetskontroll som kan ta hur lång tid som helst och återigen ska Du igenom passkontrollen som tar tid.
Hade Du haft några timmar till kunde Du fått hjälp via Turkish Airlines och deras TourIstanbul men som sagt då bör Du ha en transittid på minst 6 tim.
Ge hellre Agia Sofia litet mera tid en annan gång. Det finns relativt billiga week-end resor till Istanbul då Du kan se en del av alla Istanbuls sevärdheter.
Trevlig resa
Lisa