29/11-13 Första gången till Kenya!!

Av Nilu
11 nov. 2013 20:53
Visningar: 449
Inte så väldans många dagar kvar:) Börjat lufta resväskan, försöker sätta mig in i Malariaprofylaxträsket, reseapoteket laddat, solklänning tvättad mm mm mm.
Jag och mannen ska bo i Diani. Mangro Flats. Någon som känner till det?
Andra tips och tricks inför resan? (rätt så vana att resa men aldrig i Afrika)

Pratade med vår lokala vaccinationsklinik idag. Dom sa vi måste ta gulafebern sprutan..
Vad tycker ni om det?

Safari är planerad också.. Nåt att tänka på?

Ja ni hör väl! Dela gärna med er.

mvh Nina
11 nov. 2013 21:51
Hej!
Känner inte till Diani för när vi var där bodde vi här: http://www.travellersbeach.com/
Toppenhotell och maten var supergod!

Läs här om vaccination: http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Vaccinationer/Varldsdelar/Varldsdelar-Afrika/Kenya/
Jag har för mig att vi tog gula febern då vi åkte men det var ju ett tag sedan. Jag firade min 40 års dag där och idag är jag 54.

Tänk på att tidvattnet är snabbt och det händer på en gång att det blir hög vatten. Så var det då vi var där i all fall, det kanske har ändrats?

Den afrikanska maten gillar jag inte speciellt men vi hade ju helpension på hotellet och där var allt gott plus att vi åkte till en fin restaurang som jag inte minns namnet på men vi åt en 8 rätters och det var toppen.

Ang. safari så åkte vi bara en dag till Tsavo Nationalpark och det var toppen, vi såg många djur och allt var bra ordnat med vår chaufför. Vi var på en Lodge där vi kunde såg en gullig liten krabat på korta ben som en stor råtta, det var en s.k. Klippgrävlig som är släkt med elefanten !?. Jo det är sant så kolla efter den, den var nästan tam och sprang omkring i baren på Lodgen.
Var lite försiktig med elefanterna förresten, vi blev attackerade en gång på Sri Lanka så jag ville inte komma för nära dem här. Men en satte igång och började springa efter oss, då sa jag till chauffören och gasa!

Ni ska vara försiktiga om ni ser en lurvig fin orange/brun larv som är jättesöt, de kallar den cattepillar och om den bara gått över ditt yatzy-spelplanspapper på poolbordet och du tar på den sen så får du utslag och det kliar så in i bomben. Så akta er för dem, de kan trilla ner från träden och gjorde det när vi låg vid vår pool på hotellet.

Vi åkte på båttur, safari, restaurangturen och stadstur.
Men då vi var där var det oroligt i Mombasa och vi fick knappt gå utanför hotellet. Det var lite otäckt då man var tvungen att ha vakter med sig när man skulle gå till banken t.ex. Och på stranden fick ha med sig hotellvakterna för att gå utanför hotellstranden. Det kanske inte är så nu men det var lite trist att det var så.

Vackra vita stränder och lustigt när det bli lågvatten, då båtarna ligger på sidan och man gå oändligt långt ut.

Att se riktiga maasai-folk är också häftigt. De kan hoppa rakt upp så jädra högt...:)

Ha en trevlig resa!
Mvh
Av Nilu
11 nov. 2013 22:10
Tack, Canada2000, för ditt svar och att du delar med dig! Toppen :)