2 veckor i södra Brasilien

17 feb. 2016 15:42
Visningar: 514
Hej!
I sommar åker jag och en vän till Brasilien i 15 dagar. Vi landar i Campinas utanför Sao Paolo.
Har tittat runt lite på andra trådar om brasilien och det som känns intressant än så länge är:

- Iguazu Falls
- Rio (Bad & stränder, Sockertoppen, Corcovado)
- Sao Paolo (shopping och matmarknader?)
- Ilha Grande (relax.. har läst Mcenroe's guide här på forumet)
- Fotboll?

Finns det något mer i södra regionen att rekommendera att man besöker? Är öppen för allt, vacker natur som upplevelser..

---IGUAZU FALLEN---
Sen är det här med tider. Om man landar i Campinas, och börjar med att besöka Iguazu falls, kan man ta en hyrbil och åka dit och tillbaka på 2-3dagar? Tänker isåfall om man kör i lugnt tempo dit, sen stannar man i nån mysig stad och tar in på hotell/hostel. Funkar det bra att göra så i Brasilien?

---RIO---
Gissar att man vill bo någorlunda nära sockertoppen och stränderna i sydöstra Rio? Tips på område?

---SAO PAOLO---
Nån som vart på shopping malls där? Rekommendera någon bra?
Om man vill ha god mat? Matmarknader?

---SPORT---
Hur är det med sportevent? Antar att fotbollsmatcher är största grejen i Brasilien? Är det Sao Paolo eller Rio som gäller då?

Tack på förhand!
17 feb. 2016 17:32
Hej!
satsa på flyget istället till foz do iguazu, över hundra mil enkel resa med bil, säkerligen ett billigare alternativ oxå.

Vet inte riktigt när ni åker och om tiden finns för er, men om ni gillar att se valar med sina kids ska ni tar er till florianopolis, fantastiska djur och värt ett besök.

Tror inte det finns något spelprogram än för fotbollen, spelas ju både OS och copa america i sommar så håll utkik. Maracana, Rio, hade jag satsat på om det är första gången men den bästa fotbollen spelas i Sao Paolo och då är det Corinthians jag skulle gått och sett.

Ipanema är ett bra område och bo i, lite dyrare är det ,men känns säkrare än copacabana iaf nattetid.
Området runt Flamengo funkar även det, billigare är det oxå.
19 feb. 2016 09:27
Citerat från Brian123:
Hej!
satsa på flyget istället till foz do iguazu, över hundra mil enkel resa med bil, säkerligen ett billigare alternativ oxå.

Vet inte riktigt när ni åker och om tiden finns för er, men om ni gillar att se valar med sina kids ska ni tar er till florianopolis, fantastiska djur och värt ett besök.

Tror inte det finns något spelprogram än för fotbollen, spelas ju både OS och copa america i sommar så håll utkik. Maracana, Rio, hade jag satsat på om det är första gången men den bästa fotbollen spelas i Sao Paolo och då är det Corinthians jag skulle gått och sett.

Ipanema är ett bra område och bo i, lite dyrare är det ,men känns säkrare än copacabana iaf nattetid.
Området runt Flamengo funkar även det, billigare är det oxå.
Ok tack för tipsen!

Någon erfarnhet av Sao Paolo? Shopping? Finns det ställen med "moderna kläder" till hyffsade priser att rekommendera?
22 feb. 2016 19:57
Citerat från Brian123:
Hej!
satsa på flyget istället till foz do iguazu, över hundra mil enkel resa med bil, säkerligen ett billigare alternativ oxå.

Vet inte riktigt när ni åker och om tiden finns för er, men om ni gillar att se valar med sina kids ska ni tar er till florianopolis, fantastiska djur och värt ett besök.

Tror inte det finns något spelprogram än för fotbollen, spelas ju både OS och copa america i sommar så håll utkik. Maracana, Rio, hade jag satsat på om det är första gången men den bästa fotbollen spelas i Sao Paolo och då är det Corinthians jag skulle gått och sett.

Ipanema är ett bra område och bo i, lite dyrare är det ,men känns säkrare än copacabana iaf nattetid.
Området runt Flamengo funkar även det, billigare är det oxå.
Har funderat på hur vi ska ta oss till Iguazu falls. Om man vill ta flyg, vad kan det kosta?
Hur långt innan bör man boka, och vart? (på plats eller på nätet)