10 dagars Florida resa

Av Mra
31 maj 2017 06:17
Visningar: 946
Jag och sambon har nu bokat en 10 dagars resa med flyg t o r från Miami. Vet att det finns många trådar och jag har läst många men hade uppskattat lite uppdaterade tips.
Resans upplägg
Boende på South beach ca 6-7 dagar för att sedan åka ner mot Florida Keys resterande 3-4 nätterna.
Jag är mycket stort am fotbollsfan och därför blir de Nfl match dag 2. Vi tycker också mycket om djur och natur och vill därför får in aktiviteter med det också!

Lite funderingar:
Är Key West värt ett besök? Vad finns att göra samt vart bort man bäst? (höga priser ute på key West)
Är västkusten värt ett besök, ska man dela upp resan på tre boende istället?
Tips på snorkling och bada med delfiner?
Några rookie misstakes som man inte ska göra?

Övriga tips mottages gärna också!
31 maj 2017 07:43
10 dagar blir perfekt för Miami Beach och Key West. Gör utfärder till Everglades från SoBe så får ni naturupplevelserna. Kör både US41 västerut, gärna ända ut till västkusten, detta kan ni lätt göra ett par tre dagar för att hinna med allt, t.ex. en dag till Shark Valley, http://www.miccosukee.com/indian-village/ och någon airboattur, en dag ut till kusten, t.ex. ToR Chokoloskee med några stopp i Big Cypress National Preserve. En tur söderut hela vägen ut till Flamingo https://www.nps.gov/ever/planyourvisit/flamdirections.htm är också värt en dag (halv dag), kan t.ex. kombineras med Zoo Miami om man vill eller så kan ni ta det på väg till Key West.

Key West är klart värt ett par, tre kanske fyra dagar. Härlig sstämning och en hel del att se. Bäst är ju så klart att bo centralt men priserna kan vara lägre närmre (brofästet).

På Key West finns båtturer med snorkling på rev. Delfinsim finns på vägen ner till K.W men även i Miami på Seaquarium.
31 maj 2017 19:16
Eftersom ni gillar djur och natur så ska ni naturligtvis stanna för att titta på de små rådjuren på väg ut till Key West. de finns bara där och strövar omkring helt öppet så ni kan inte missa dem. Det står med på alla turistinformationsblad om Key West. Minirådjur, Key Deers. Helt bedårande!

Simma med delfiner kan ni bland annat göra på Dolphin Research Center, Grassy key. Theater of the sea och Hawks Cay. Och så förstås en heldag på Discovery Cove i Orlando

Om ni är riktigt modiga så kolla om Loop Road är öppen, ett par timmars bilåkande på en liten gropig väg där alligatorer finns i massor, både på vägen ibland (!) och längs med kanterna, vi fick köra lite slingrigt ibland när de inte ville flytta på sig. Där finns även mycket fina fåglar (och gamar) och annat. det var en fantastisk upplevelse att se allt på så nära håll i det vilda. Tycker att det slår alla guidade turer alla gånger.

Visst är det höga priser på Key West, men väl värt ett besök. Såklart att västkusten är värt ett besök, men med 10 dagar totalt så nja, det blir nog lite för stressigt. Synd för stränderna där är underbara.
3 juni 2017 22:56
Rekommenderar precis som Dalton Dolphin research center på Marathon. Skippa Seaqarium och Seawolves där djuren lever under dåliga förhållanden. Jag har skrivit om DRC i bloggen om du är nyfiken. http://frun.se/delfinlek-dolphin-research-center/

Vi tyckte också att Jacks airboattours i Everglade var bra. http://frun.se/airboattour-och-alligatorshow-pa-captain-jacks-everglades/

En kväll var vi även på rodeo. Det var patriotisk stämning och en riktig folkfest.
Av Mra
4 juni 2017 10:54
Tack för bra svar! Vi har planerat in att gå på NFL, åka till everglaydes, gå på Miami zoo och även en shoppingdag. Har ni något mer man inte får missa i Miami?
Key West verkar häftigt! Satsar på någon snorklingtur något annat måste ute på öarna? 🙂

Hade ni satsat på ha bil i SoBe alla dagar?
4 juni 2017 11:11
Citerat från Mra:
Tack för bra svar! Vi har planerat in att gå på NFL, åka till everglaydes, gå på Miami zoo och även en shoppingdag. Har ni något mer man inte får missa i Miami?
Key West verkar häftigt! Satsar på någon snorklingtur något annat måste ute på öarna? 🙂

Hade ni satsat på ha bil i SoBe alla dagar?
Vet för lite om er för att ge absoluta svar men är ni intresserade av djur och natur så finns Seaquarium, reser ni med barn, Monkey Jungle, Det finns flera fina museum och botaniska trädgårdar mm.i Miamiområdet. I Key West är det mycket stämningen, Mallory Square på kvällarna, Hemmingways House, Little Whitehouse, några museum, fjärilspark mm. finns flera olika båtutfärder, solnedgång, middag, snorkling´, fiske o.s.v.

Ska ni runt och titta cpå så mycket plus kanske några köpcentra, titta på Ft. Lauderdale och stadsdelar i Miami bortom downtown så rekommenderar jag verkligen bil hela tiden, se andra trådar eller http://www.floridasidan.se/FlTra.php#Parkering: angående tips för att hålla nere parkeringskostnaderna.
4 juni 2017 19:56
Hejsan😊

Tycker absolut ni ska ta en tur till Key west , 2-3 nätter räcker dock, hyra jetski, eller båt ng timmar är kul.
Everglades är en upplevelse !
Vi stannade 6 nätter i Miami beach och vi älskade det, bo inte för långt upp bara...bo nära stranden och nära sobe.
Vi var även på västkusten fort myers beach , perfekt för sol och bad,men personligen så gillar jag Miami beach bättre eftersom vi tycker om stadslivet combo stranden.

Ett mall som jag kan rekommendera är Dolphin Mall i Miami ....där finns allt 😀👍

Tyckte det var trevligt att äta på en av restaurangerna vid bayside marketplace.

Mvh Tezzan