1 vecka i Trogir/Split med barn i maj

12 apr. 2012 21:01
Visningar: 6444
Vi har bokat en veckas semester till Split i slutet av maj. Har via bekanta tillgång till en lägenhet i Trogir, men vet inte riktigt vad vi ska göra, vad vi bör se etc. Har två flickor på 7 och 5 år som vi tidigare mest varit på charter-resor med. Ville från början båtluffa med dem, men när vi kom över lägenheten insåg vi att det kanske inte var så dumt att ha en bas att utgå ifrån trots allt.
Barnen är mest intresserade av bad, lockas av att åka båt etc.
Vi vuxna vill mest ha lata dagar med familjen, sol och bad, god mat och lite kultur. Behöver man en hyrbil? Tolkar tidigare inlägg som att det är relativt lätt utan bil. Stämmer det?
Tacksam för alla tips! :)
16 apr. 2012 09:21
Hej,

Du behoever inte oroa dig, bussar gar regelbundent fra trogir till split... du kan ocksE aka till Sinj eller Omis fran Split (bada stader ligger bara en halv timme med buss fran busstationen i Split). Omis har ett par harliga strander og manga travliga cafeer i centrum... Sinj ligger i den historiska regionen Zagora, och har ingen strander, men ar ocksa apsolut vart att se. Det ar ocksa en mojlighet att hyra bil i en dag och aka till alla dessa staderna sjalv. Ak garna til Split och ta en tur pa Marjan halvon som ar en mycket kant park i Split.
Av Desires
16 apr. 2012 22:30
Om ni bara ska vara borta i en vecka tror jag ej ni behöver någon hyrbil. Det går lokalbussar till Split, tar ca 45 min från Trogir. Självklart ska ni ta er in till Split någon dag och spendera några timmar där, jättefin palmkantad strandpromenad där samt väldigt fin gammal stad intill och en enorm marknad!
Här kan du titta på foton från Split http://www.desires.se/#post117.

Och om ni känner för att ifrån Split göra en båttur kan ni ju t ex ta färjan till den närmaste ön, nämligen ön Brac, det tar bara ca 50 min. Ni hamnar då i staden Supetar som är en liten ort där ni kan bada
och ha det skönt några timmar. Vill ni därifrån ta er till orten Bol (där den omtalade stranden Zlatni Rat ligger) går det buss över dit också, men det kanske blir för mycket när ni bara har en vecka på er i Trogir.

Själva staden Trogir är ju urgullig med alla sina myllrande små gränder. Vi bodde där i 5 dagar, och tyckte inte vi tröttnade på denna stad under den tiden. Men när vi skulle bada tog vi en dag typ en mindre/färja/båt ut till några småöar i närheten, en annan dag båten till en finare sandstrand. Ni kan fråga på turistbyrån där i Trogir vart man kan ta båten för att bada på andra platser än vid själva Trogir.
Det går förstås att bada vid Trogir också men vi tyckte den gången att de stränder vi såg i närheten av där vi bodde inte hade lika läckert kroatiskt kristallklart vatten som vi var vana vid (från öarna utanför Split). Men vi testade inte alla bad i Trogir, har sett sedan att det finns fina bad där också!
Mer foton från Trogir här http://www.desires.se/#post17

Jag tror ni kommer att bli nöjda med detta för en vecka, jag tror ni kommer att få en fin vecka där i maj!
Fråga mig gärna om det är ngt mer ni undrar över.......