Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Fredag 8 Juli 2022 - Katunguru

Dag 9 Queen Elisabeth National park

Vi flyttar idag till nationalparken Queen Elisabeth. Där ska det bli safariturer, en med bussen och en med flodbåt. Vi anländer på eftermiddagen och det är då för sent för safari. Vi åker istället på en kratertur. Den är inte så upphetsande och det mest spännande är väl då vi anfalls av broms och geting som kommer in i bussen.


Vägarna vi åker på nu är sand och grus så dammet som dras upp blir riktigt besvärligt. Sällan har jag känt mig så smutsig som jag gör på den här resan. På väg in mot vårt nattstopp så kör vi förbi en stor grupp med elefanter, så mäktiga djur de är. Vi ställer upp bussen i parken och det första vi ser är två vårtsvin som lungt promenerar förbi oss, helt obekymrade om att vi är där.
När mörkret har fallit och jag ska gå på toaletten kommer en hyena smygande några meter ifrån mig. Den håller koll på mig lika intensivt som jag håller koll på den, ännu ett väldigt mäktigt ögonblick. När jag sen ska somna den här natten kan jag ligga och lyssna till flodhästarnas läten nere från floden. Naturen är väldigt nära här.

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
15 veckor sedan
Safari i tre dagar
15 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan