Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Söndag 10 Juli 2022 - Bwindi

Dag 7 Bergsgorillor

Klockan ringer 03:50 och eftersom jag är matlaget idag så jag är uppe lite före de andra. Vi sätter oss i minibussarna för transport mot nationalparken vid 05:00. Vi ska nu sitta två och en halv timme på en lång, skumpig och krokig väg.
Väl framme får vi en kort briefing och vi börjar vandringen ut i djungeln. Det är lätt att bli lyrisk över landskapet. Vi vandrar in i en dalgång med solstrålarna strilande genom de höga träden.
Vi kommer att vandra tills vi finner vår gorillagrupp, Mishaya. För att öka chansen att hitta dem så har två spårare varit ute för att leta upp gorillagruppen. Spårarna avslutar sin arbetsdag då gorillorna bäddar för natten och på den platsen börjar de sökandet nästa dag. De här spårarna fungerar även som vakter åt gorillorna så att det inte händer dem något. Bergsgorillorna är en hotad art främst då deras naturliga miljöer krymper då människor som också bor här behöver odlingsmark. Efter lite mer än en timme så får vi besked om att de har lokaliserat gorillorna. Spänningen i vår grupp är nu på topp och när vi ser att det rör sig i buskarna så vet vi att de finns där. Den närmaste timmen blir helt fantastisk. Det är en silverrygg med flera honor och deras avkommor i olika åldrar. Den yngsta är under ett år. Vi har en timme med gorillorna i deras eget habitat. Det här är helt otroligt enligt mig. Känslan jag har här är lika den känsla jag hade då jag vandrade in i Machu Picchu eller kom upp på Kebnekaises topp, en lycka och en eufori. Här har jag inte gjort någon prestation själv utan känner bara ren lycka av att jag äntligen får uppleva detta. Vi upplever så mycket under den här timmen tillsammans med gorillorna. En ung hane hänger i en gren bara någon meter ifrån oss och kaxar sig lite mot oss, en unge som spexar med några kullerbyttor och att slå sig för bröstet, en hona klättrar upp i träd med sitt barn för att vara lite ifred. Men mest spektakulärt är att just idag har den stora hanen bestämt för att para sig. Det här blir även vår guide lite exalterad över då det inte är särskilt vanligt att få se. En av vakterna vi har med oss berättar att han jobbat i över två år här och aldrig sett det, så vi har tur.
En gorillagrupp har besök en timme om dagen, resten av dygnet får de vara ifred. Att vi faktiskt reser hit och betalar för att se dem hjälper bevarandet av bergsgorillorna och med ett bra upplägg som gör att vi inte stör dem för mycket så känns det riktigt bra. Populationen av bergsgorillor har ökat från ett kritiskt lågt antal till att idag bestå av mer än 1000 individer.
Vi avslutar med en medhavd lunch mitt i djungeln och alla har samma känslor som jag, glädje samt ren och skär lycka. Resan hem är lika lång, skumpig och krokig som vägen dit men av någon anledning är hemresan mycket lättare.

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
11 veckor sedan
Safari i tre dagar
11 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
16 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
16 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
17 veckor sedan