Stöd Ukraina

Travelfuns blogg

Fredag 2 Juli 2010 - Karlstad

Att göra i Karlstad i Sommar

En av mina vänner här på Reseguiden, Misselin, skapade bloggen "Att göra i Göteborg nu i sommar". Det inspirerade mig till att göra desamma om Karlstad. Misselins blogg hittar ni här: http://www.reseguiden.se/forum/blogg/det-har-kan-du-gora-i-goteborg-i-sommar-11472

Karlstadborna och Karlstad Kommun rekommenderar alla att sätta på sig sina solglasögon och åka till Karlstad. Här kommer mina egna tips:

Om jag vill sola och bada?
- Karlstad ligger vid toppen på vänern och vart man än befinner sig i Karlstad så har man nära till en badplats. Bomstad Baden har en fin camping och har en långgrund sandstrand. Skutberget har klippor. Klarälven som slingrar fram och glittrar sig genom staden ger också bad i centrum nedanför Värmlands Operan, mitt i centrala Karlstad. Listan på badplatser kan göras lång...
Vad kan jag hitta på?
- Några hundra meder fråm cenreum ligger den otroligt vackra Stadsträdården med växter från hela världen. Här blommar alltid något i alla årstider. Den är helt klart värd ett besök. Här finns också ett mysigt café. Tror de arrangerar guidade turer för blomsterskådning dessutom...
- Ta båtbussen! Inte bara ett utmärkt transportmedel utan också prefekt för lite sightsing då man åker förbi flera fina sevärdigheter på vägen. Och det är billigt... Man kan också åka ut till ex Jäverön i Vänern och spendera dagen här. Båtbussarna gör skärgården tillgänglig för alla.
- Plocka jordgubbar strax utanför Karlstad och ha med på en picknicktur.
- Gå på teater! I sommar spelas det teater på Maribergsskogen och även på Värmlandsoperan. Evigt Ung har Sverigepremiär i Karlstad och verkar vara riktigt rolig.
- Ta en räk kryss från Inre hamn med MS Vestvåg.
- Missa inte Karlstads vackra stenbro elle ratt promenera på Sandgrundsudden. Karlstad bokstavligt talat blommar upp på sommaren, då kommunen storsatsar på att göra staden vacker :-)
Utfykter med barn?
- Ta en promenad till Mariebergsskogen. Här finns Karlstads finaste lekpark enligt artikel i NWT http://nwt.se/mera/xtra/article728509.ece?service=mobile och "Tåget Konrad" åker genom skogen med alla barnen på "Trolltur" (tror jag att det heter). Här finns ju självklart en badstrand också, som överallt i Karlstad...
- Besök Leklandet på Nöjesfabriken om det regnar. Här kan man ha roligt även om man är vuxen. Allt från kuddar och bollar till rutchkanor och bollkanoner. På nöjesfabriken finns det också bowling (perfekt för 5 kamp) och varför inte äta något gott på deras uteservering som är riktigt mysig.
- ca 7 mil till Sunne Vattenland där man kan åka vattenrutchkanor bland annat... Utmärkt tågförbindelse.
- "Frykensjöarna" och ex "Borgviks kvarn" i Grums, ligger bara någon mil från Karlstad för fina dagsutflykter.
Om vi vill ha party?
Karlstad är en av Sveriges krogtätaste städer och här finns uteserveringar och krogar vart man än går. Detta gör helt klart Karlstad till en av de bästa sommarstäderna...
- "Nöjesfabriken" är 7500 kvadratmeter stort och har en stor nattklubb.
- "Blue Moon Bar" (även känt som Sandgrund) ligger på den fina Sandgrundsudden, nära Värmlands Museum.
- På Kungsgatan, mitt vid Karlstads Torg, hittar man nattklubbarna "Tempel", "Harrys", "Pitchers" och "Glada Ankan". Sportbarer och restauranger och inte minst fina uteserveringar.

Om vi skall äta gott?
- "Ankdammen" i Inre Hamn har både "räk kvällar" och "grill kvällar" med underhållning.
- På "Via Appia" kan man äta Italiens buffé och steka sitt eghet kött på en het lavasten. Tre våningar med en kupol på toppen med magnifik utsikt.
- "Café August", ligger lite avides, och hit tar man sig även med båt.
- "Tom Yam" har Thai mat och här känns det som om man har kommit till Thailand, pga inredningen.
- "Habibi" serverar libanesisk mat. Faktum är att man kan hitta mat från nästan alla länder i Karlstad.
-"Båten" serverar olika fiskrätter. Det är faktiskt en båt som ligger i Klarälven med fin utsikt...

Shopping?
- Köpcentret "Mitt i City", Nordstan och Drottninggatan är bra destinationer för shopping. Allt inom gångavstånd. En tur till ´"Bergviks Köpcenter" för angenäma öppettider är inte heller fel.

Bra boende, paket?
I Karlstad finns det flera centrala hotell att välja mellan.
- Scandic Winn och City brukar ha bra erbjudanden, ex golfweekend, teaterweekend, partyweekend etc.
- Bilan... tror det är Clarion det heter numera. Detta är Karlstads gamla fängelse- numera hotell.
Ja det finns en mängd olika boende alternativ. Även fina vandrarhem och camping.

Sist men inte minst. Bakom våra solglasögon är vi Karlstadbor glada, trevliga och gästvänliga typer som är tacksamma för alla turister!

Önskar alla en bra sommar, och rekommenderar varmt ett besök till Karlstad! Tar gärna själv emot tips från era hemstäder :-)
Dela med andra:    

Kommentarer
Roy säger:
Utmärkt, verkligen en vacker "insider"-guide! Hoppas att fler följer detta underbara exempel..... Får nog kika närmare på Värmland i sommar!
Postat 2010-07-09 08:43  Anmäl
Rolf_52 säger:
Kul presentation....snart hör nog turistbyrån av sig och vill anställa dig:-)
Postat 2010-07-05 08:02  Anmäl
Marika säger:
Vilken bra guide! Skulle vilja tipsa om racingen på gamla flygplatsen med! Här kan vem som helst få delta (om bilen är gatureggad o och man innehar körkort). En adrenalinkick som måste testas tycker jag!
Läs mer här: http://www.karlstadracing.nu/evenemang.php

Förhoppningsvis ses vi där den 14 augusti! =)
Postat 2010-07-04 14:40  Anmäl
Mjorumm säger:
Håller med de andra om att det är en mycken trevlig och upplysande läsning till vackra bilder

Tack för det
Postat 2010-07-03 10:54  Anmäl
Merlin säger:
Tack för intressant läsning.
Postat 2010-07-03 08:45  Anmäl
Christinee säger:
Intressant och bra läsning. Hoppas på fler liknande bloggar. :)
Postat 2010-07-03 05:06  Anmäl
Reseglad säger:
Så bra du presenterar Karlstad.
.
Postat 2010-07-02 21:39  Anmäl
Fagersta säger:
Vilket trevligt album. Det kan locka vem som helst till Karlstad. Själv har jag en kusin där, så vi kommer nog så småningom
Postat 2010-07-02 19:21  Anmäl
Karinlorvik säger:
Det ser riktigt inbjudande ut, får lust att åka dit igen.
Postat 2010-07-02 18:40  Anmäl
Gullsing säger:
Jippi! Nu blev det ju bilder plötsligt också Bravo!

Gilla
Postat 2010-07-02 16:03  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Tubbe
Tubbe säger om Travelfuns bild "Karlstad":
Bra skärpedjup
16 juli 2010 09:52