Resealbum: Näslund på tur
Visningar: 106

Weta Cave och Te Papa

När man är på resa såhär länge går det inte fylla varje dag med innehåll till bredden. Det är så mycket intryck hela tiden, man behöver lite lugn också. Jag tycker vi är bra på det, vi har chill-timme (Majas uttryck och infört av henne) då var och en vilar eller gör vad den vill. Ofta är wi-fi en del av den chillen. Eller en bok. Idag blev hela förmiddagen sådan chill. Jag passade på att gå på massage igen. En helkroppsmassage med hemliga inslag som inte går att redogöra för här😱 Ibland blir det inte som man tänkt sig och då gäller det att go with the flow😉
Frampå dagen letade vi rätt på lokalbussen och tog oss via Mount Victoria till Miramar. Här hade vi bokat en guidad tur på Weta caves. Nu är vi återigen på de där 80 och 20% och den här gången är det Sagan om ringen. En av oss har inte läst böckerna eller sett filmen, men hängde gladeligen med.
En fascinerande tur. Wellingtonbördige Peter Jackson har i dessa studios filmat allt interiört och tillverkat alla props och miniatyrer. Vi hade en duktig guide som visade hur tillverkningen gick till och berättade om hur de filmats. De insatta kände igen sig och alla uppskattade vi turen.
Det är vackert i Wellington. En större stad än de andra platserna vi varit på (eller Singapore var ju förstås större), men vi upplever den inte stressig. Det var fint att åka lokalbussen, åkte genom mysiga kvarter. Vi tog oss ner till stan igen och gill Te Papa, NZ nationalmuseum. Här hade de en utställning om slaget vid Gallipoli som vi fått tips om. Vilken utställning! Kan ha varit det bästa muséet vi varit på. Det var skildrat utifrån soldaters brev och berättelser och gav verkligen en känsla för hur det var. Alla tyckte om det. Fast inte kriget förstås, det var ännu tydligare meningslöst.
Ikväll har vi käkat på restaurang. Killarna är på bio. "Mortal engines" av Peter Jackson, är man i Wellington så är man! Vi andra har chill-timmar i lägenheten😊
Plats: Wellington, Nya Zeeland
Bilden tagen: 27 december 2018
Kommentarer
28 dec. 2018 08:58
❤️
Av Elda
27 dec. 2018 10:42
Nu har jag läst om allt roligt ni hittar på. Fantastiskt, här blir det snart 11 kaffe. Längtar eftet er Kram ❤❤❤❤