Resealbum: Turkiet
Visningar: 152

Nemrut Dagi

Plats: Karadut, Turkiet
Bilden tagen: 16 maj 2015
Kommentarer
31 maj 2015 10:00
Tack!
Av Lora
30 maj 2015 19:50
Tack, snälla du… :) Det lär komma fler frågor under resans gång. Nemrut lockar något enormt… i sådant fall skulle vi kunna passa på och besöka världens äldsta tempel Gobekli Tepe...
Av Mcenroe
30 maj 2015 18:57
Fin bild Gunilla. Älskar skuggspelet över bergen. Rätt tidpunkt för foto:)
29 maj 2015 15:15
Fortsätt bara fråga om det är något mer. :-) Och om ni åker till Nemrut, bo på hotell Euphrat, ägaren var SÅ gullig, maten så god och utsikten så himla fin...
Av Lora
28 maj 2015 11:35
Ett hjärtligt tack för tipsen, Gunilla. Uppskattar det mycket. (Dock. Det gick inte att besöka AirKapadokya’s hemsida ostört - Internet Security varnade och hittade ett virus på deras sajt… ska kontakta dem via e-mail så att de kan åtgärda problemet.) Vansjön. Så vacker! Ararat likaså. Hade i tankarna näst största Tuzsjön och flamingos… Ja. Massor av nya platser att googla… hade den utmaningen med Grekland. Lär bli likadant med Turkiet. :) Fast denna gång blir det lättare då vi redan nu vet vad vi vill se och uppleva där. Intressant idé om Georgien och Armenien… blir nyfiken. Har hört mycket om dessa länder – vi hade familjekompisar som kom därifrån.
27 maj 2015 18:21
Åh, massor av nya platser att googla.... Det är ju det som är utmaningen med Turkiet. Många saker man vill se utspridda på ett stort område. Till slut tänkte jag bara att vi får börja i någon ände och sedan komma tillbaka. Georgien...jag har en idé om en resa som börjar i Georgien, går genom Armenien, till berget Ararat och Van-sjön i Turkiet... När jag hade bokat hotellet i Kappadokien (via booking.com) skickade de ett mail där de erbjöd oss att köpa till olika paket med ballongflygning/utfärder/flygtransfer/haman. Vi bokade ett sådant paket. Men det finns massor av arrangörer. Först var jag seriös och säkerhetsmedveten och kollade upp hotellets arrangör noga med referenser på internet och så, men sen med några veckor kvar fick jag ett nytt mail som meddelade att man bytt firma, och då orkade jag inte riktigt längre, utan tänkte bara, ja ja det blir nog bra.... De vi till slut flög med hette AirKapadokya och vi var mycket nöjda. Piloten kändes stabil och gjorde ett bra jobb. Man bör nog boka hemifrån, så man är säker på att man har en plats. Jag läste även innan att man bör boka första morgonen, för ibland blir det inställt pga vädret och då har man bäst möjlighet att kunna boka om. Så det gjorde vi.
Av Lora
27 maj 2015 15:16
Har inte varit i Turkiet. Något som ska ändras. :) Det är min son som vill dit och han vet precis vad han vill se där: det gamla Konstantinopel, den trojanska hästen, Abydos, antikens Hellesponten... Bergama. Jag vill flyga ballong över Kappadokien och sedan… Nemrut alt. några dagar i Rize, Uzungöl, Ayder… Tittar på kartan i skrivande stund och snubblar över Tusheti National Park i Georgien – mm… en resa dit blir till en ny dröm. Tillbaka till Turkiet och Kappadokien. Ja. Har ni bokat ballongtur hemifrån alt. på plats? Kan tänka mig att det finns en uppsjö av arrangörer.
27 maj 2015 07:32
Tack! Vad kul att du har användning av bloggen! Turkiet är ett land med många sevärdheter som jag haft ögonen på länge. Dock svårt att hitta bra info bortanför charterorterna, har försökt flera gånger här på RG med skralt resultat.
Av Lora
27 maj 2015 00:00
Så fint morgonljus... Intressant ställe. (Har hämtat lite inspiration från din blogg. Tack för att du delar med dig av dina reseupplevelser.)
25 maj 2015 07:14
Tack, ja Nemrut är en speciell plats!
24 maj 2015 22:48
Trodde först det var morgonsol, men så läste jag din blogg, och kom fram till att det kanske var kväll ;)
Av Dodi
24 maj 2015 22:40
Vackert att vandra i det vackra morgonljuset....en fin bild!
24 maj 2015 20:14
Morgonbild är detta, precis efter soluppgången. Vi gjorde dock vandringen kvällen innan också för säkerhets skull...
24 maj 2015 18:44
Ser ut att vara en härlig vandring i kvällssolen(?), och vilken utsikt!