Vietnam vs Kambodja

25 apr. 2016 08:42
Hej,
Vi är två familjer som står i valet att åka till Vietnam eller Kambodja. Vad skulle ni välja?
Våra yngsta barn är då 4,5 år och de äldsta 17 år, så vi letar efter platser med paradisstränder, chill, god mat och snorkling. Dvs en liten lungnare semester med lata dagar och skön stämning.
Tacksam för vartenda litet tips! :-)
25 apr. 2016 12:47
Har varit till Kambodja, men inte till Vietnam...

Vad gäller Kambodja är det främst på öarna man hittar paradisstränder. En del nämner Otres-beach också som en möjlighet på fastlandet, men jag har inte varit där själv.
Det är lite logistik att ta sig till tex Koh Rong, ska man vara medveten om.
Mest enklare boenden ute på öarna tror jag. Maten helt ok, men snäppet sämre än tex Thailand ändå.
Grym chill-stämning ute på Koh Rong.
Har skrivit en del om Koh Rong här:

Så kanske någon annan kan fylla på om Vietnam.
26 apr. 2016 10:37
Hej Gunilla och tack för info! :-)
Du skriver att det kan vara lite besvärligt att ta sig till tex Koh Rong, hur tar man sig enklast dit enligt dig? Jag har också tittat på Koh Rong Sanloem, ser underbart ut! Frågan är bara hur det är att vara på dessa två öar med två ganska små barn? Koh Rong är nog iaf rätt plats för tonåringarna :-).
26 apr. 2016 18:43
Man kan ju inte flyga direkt in till Sihanoukville från tex Bangkok, utan man måste först ta sig till Phnom Penh.
Därifrån antingen buss i 6 timmar eller lokalt flyg till Sihanoukville. Sedan köpa båtbiljett (gick ej at köpa i förväg för ett år sedan i alla fall) och ta båten, förmodligen nästa dag, över till Koh Rong.
Från Sverige får man vara på resande fot några dygn innan man är framme. Vi sov en natt i PP och en i Bangkok på vägen.

Se upp så att ni inte bokar ett boende med för mycket festande om ni har med små barn. Finns alla typer av boenden och lägen. Från backpacker-fest till totalt lugn...
Av Pelle77
26 apr. 2016 19:12
Jag har också bara varit till Kambodja men om ni söker sol och bad skulle jag definitivt siktat in mig på Vietnam som ju har en 350 mil lång kust. Sihanoukville i Kambodja har jag bara hört negativt om även om öarna utanför ser fina ut (se Gunillas länk)
Av Daquiri
26 apr. 2016 19:28
HoiAn i Vietnam är riktigt mysigt. Stillsam strand hittar ni på Hidden Beach. I HoiAn cyklar man. Kul!
27 apr. 2016 14:45
Avvaktar med Vietnam skulle jag göra om jag var du, det har hänt mycket i veckan med allt fiskar som dog i mellersta Vietnam, cancerframkallande ämne hittade i vattnet och fiskarna. Folk blev sjuka av fisk där nere, tack vare kineser som släppte ut farliga gifter ut i havet.
11 mars 2017 08:59
Hej,
Vill ge lite feedback kring min fråga. Det blev Kambodja och det var helt fantastiskt!! Jag rekommenderar resmålet varmt till alla som vill uppleva Asien.
Vi åkte först till Siem Reap för att besöka tempelområden i Angkor Wat. Sedan åkte vi minibuss till Phnom Penh för en övernattning innan vi tog nästa minibuss till Sihanoukville. Väl framme i Sihanoukville tog vi speedboat direkt ut till ön Koh Rong Samloem, där vi stannade 7 nätter. Efter det bar det av till ön Koh Rong för 8 nätters vistelse. Målet med resan var just sol, bad, snorkling och att ta det lugnt, och det fann vi på båda öarna. Lite på olika sätt, men precis vad vi förväntade oss. Snorklingen var det i och för sig lite si och så med. Det fanns ställen med många fina koraller, men väldigt lite fisk. Det fanns ingen snorkling direkt från stränderna utan vi fick ta båtar ut till korallreven. Efter lata dagar på öarna bar det återigen av upp till Phonm Penh och här tillbringade vi lite tid i staden. Vi åkte tuk-tuk för att hinna se så mycket som möjligt och det var en upplevelse i sig.
Det som skiljde sig från vad vi förväntat oss var priserna, de var generellt högre än vi räknat med. Det beror förmodligen på att US-dollarn nu står ganska högt i kurs mot SEK.
11 mars 2017 09:38
Bra valt👍, vi gillade också Kambodja när vi besökte Phnom Penh, mycket mindre trafik och lugnare och billigare än Vietnam.

För de som vill åka till Vietnam för sol och bad så är det bara Phu Quoc som gäller. Hittade sista minuten på Tui 2000kr för endast flyg tur o retur, eller 13000kr med 5* lyxhotell, 15 dagar.

Det går inte att bada från fastlandet pga gift i vattnet!!!
11 mars 2017 09:43
hej.
Priserna i Kambodja är mycket mycket lägre än thailand. De som säger att priserna är högre beror på att kambodjanerna säger ett extremt högre pris än vad som är normalt till os utlänningar. Jag åkte tuktuk 6 timmar för 1 dollar. Men det gäller nog att man har några kambodjanska vänner som sköter snacket :)
11 mars 2017 10:25
Ja, det gäller att pruta, säger försäljare 10$ så pruta du kanske ner 1/10 eller 1/5 av priset annars bara gå, ropa de inte efter så betyder det finns ingen vinst för dem för i det, då höjer du 1$ till eller prova med en annan butik, samma gäller med tuktuk.
12 mars 2017 12:57
Jag tänkte iofs mer på hotell samt mat på restaurang. Tyckte priserna var högre än jag förväntade mig. Ex lunch 6-9 US-dollar och middag 8-11 US-dollar. Vi valde att äta på restauranger och bo på hotell med lite högre standard, då vi reste två familjer med både små och större barn. Jag kan tänka mig att man får ner priserna rejält om man bor lite enklare samt äter på mer lokala ställen.