USA'S västkust mm tips?

10 juli 2016 22:35
Visningar: 365
Hej alla USA-fantaster!
Jag har gått igenom diskussionerna flitigt här, i hopp om att hitta svaret på mina frågor. Återstår dock några obesvarade.
Tanken är en road trip som börjar i San Francisco och slutar i Las Vegas alt tillbaka till San Francisco. Några frågor: Yosemite National Park och Tioga road-spelar det nån roll åt vilket håll man åker (tänker som HW 1 som rekommenderas att åka söderut)? Och hur lång tid tar det ungefär?? Vad missar jag om jag hoppar över detta?
Grand Canyon-Nån som rekommenderar en viss researrangör för helikoptertur från Las Vegas?
Är det orimligt att tänka sig SF -LA via HW 1 - LV med GC- DV - Yosemite och Tioga road - SF på 11 övernattningar? Eller hur många är det minsta ni rekommenderar? Är tidsoptimist men inser att ett magknip eller en bilkö kan sumpa hela planeringen. Tilläggas skall att planen är 4 övernattningar i SF och ingen eller max 1 i LA där vi bara ska "göra några landmärken".

Oerhört tacksam för respons :)
Mvh
11 juli 2016 08:50
Citerat från Okenrosen:
Hej alla USA-fantaster!
Jag har gått igenom diskussionerna flitigt här, i hopp om att hitta svaret på mina frågor. Återstår dock några obesvarade.
Tanken är en road trip som börjar i San Francisco och slutar i Las Vegas alt tillbaka till San Francisco. Några frågor: Yosemite National Park och Tioga road-spelar det nån roll åt vilket håll man åker (tänker som HW 1 som rekommenderas att åka söderut)? Och hur lång tid tar det ungefär?? Vad missar jag om jag hoppar över detta?
Grand Canyon-Nån som rekommenderar en viss researrangör för helikoptertur från Las Vegas?
Är det orimligt att tänka sig SF -LA via HW 1 - LV med GC- DV - Yosemite och Tioga road - SF på 11 övernattningar? Eller hur många är det minsta ni rekommenderar? Är tidsoptimist men inser att ett magknip eller en bilkö kan sumpa hela planeringen. Tilläggas skall att planen är 4 övernattningar i SF och ingen eller max 1 i LA där vi bara ska "göra några landmärken".

Oerhört tacksam för respons :)
Mvh
Hej
Det känns tight att göra allt detta på 11 nätter.
Vi delade upp på två resor. Första gången gjorde vi SF-HW 1-LA-Yosemite med 11 nätter och året efter gjorde vi LV-DV-GC och Monument Valley också 11 nätter.

Vi åkte båda gångerna i april och då är ju Tioga Pass stängt men kanske om man åker när det är öppet att 11 nätter är möjligt men det känns tight. Man stannar så pass ofta och vi åker gärna småvägarna ibland istället för att hela tiden bara ligga på motorvägarna.

I LA får ni räkna med bilköer så kanske en dag känns lite men det beror ju på vad ni vill göra där.

Lycka till med planeringen, det är ju halva nöjet
Av Marulk
11 juli 2016 09:47
japp, det är en väldigt tight tidplan. Vår första resa 2010 var 10dgr då nöjde vi oss med LA-SF + utflykt till central valley för släktbesök. se album här på RG. Där skulle ni kunna få med besök i Yosemite utan att stressa.
Ett tips är att ta en resa i taget. När är det tänkt ni ska resa? Årstid? Är också beslutande om vägval.
just hemkommen från 4e resa i denna del så återkom gärna om du har specifika frågor.
11 juli 2016 18:48
Tack för svaren Helene63 och Marulk.
Vi åker i mitten av juni nästa år. Ja det lutar åt två resor och att ta det piano istället. Jag vill så mycket och tänker att det kanske inte blir nån andra gång :) Samtidigt tröttnar man ju blixtfort på att tillbringa hur många mil som helst i bilen... Vi har tid på oss och kommer sannolikt planera om ett antal gånger innan vi spikar rutten. När sonen var i USA bokade de hotell för hotell mha Hotwire. Hur har ni gjort? Bokat allt hemifrån eller strögat och sett vart ni hamnar? Ursprungsplanen var SF 4 nätter, Ett par nätter ned för HW 1. Via landmärken i LA 1 natt. LV med dagsturer till DV och GC på 4 övernattningar. Låter mindre stressigt va?
Och när jag ändå.har er att fråga, kan man ta sig till nåt fint ställe i GC själv, med bil, eller är det bortkastad tid jämfört med helikoptertur? Nåt ställe område man definitivt ska undvika?
Så tacksam för era svar.
Av Marulk
11 juli 2016 21:21
Boende: ställen som tex SF är bra att boka i god tid. På vår senaste resa hyrde vi lgh via homeaway. Funkade riktigt bra o vi fick en fantastisk lgh på Chestnut St med gångavstånd till tex Fishermans wharf men även bra restaurang område på andra hållet. Gott kunna fixa egen frukost.
GC från LV: har ni tid o möjlighet, boka en natt i Tusayan o besök south rim i soluppgång.
Område att undvika: LA ;) men väl alla har olika tycke o smak....
Dagstur från LV till DV: visst det är möjligt men blir bara en kort besök i DV eftersom den NP ligger en bra bit utanför LV. DV är fantastiskt vackert men det finns vacker öken på närmare avstånd.
/Catarina
11 juli 2016 22:18
:D :D LA står redan på "undvika-listan". Maken vill se Piren i Santa Monica och jag vill se Hollywood-skylten :)
Kanske är mättad på öken innan vi når LV :)
Tack för tipsen!!
12 juli 2016 08:45
Vi bokar hotell (nästan alla) innan vi åker och använder de vanligaste bokningssajterna (booking och hotels). Det känns skönt att ha hotell bokat så man slipper leta när man kommer till något ställe.

När vi var till GC bodde vi en natt i Williams innan vi åkte upp till GC. Det är en mysig liten stad och cirka 10 mil att köra upp. Vi bodde också en natt i GC och det behövdes. Mycket folk och köer till shuttlebussarna.

Säger som Marulk, att åka till DV över dagen är långt och dessutom kan det ju vara väldigt varmt i juni. Men det är väldigt fint där så kanske ni kan boka in någon övernattning i närheten. Det finns en plats nära LV (ca 10 mil) som heter Valley of fire state park. Vi åkte aldrig dit för vi var mättad på öken :D, men kanske något för er om ni inte hinner till DV.

LA är som sagt inte så mycket att hurra för, 2 nätter räckte för oss. Piren ligger nära när man kommer från HW 1 så den går knappast att undvika. För att se skylten måste du upp en bit. Vi bodde i West Hollywood och där såg man den bra.

Vi hade 2 nätter när vi åkte HW1 och det tyckte vi var lagom. Missa inte 17-mile-drive en mycket vacker slinga.
14 juli 2016 06:56
Tusen tack :) Suger åt mig som en svamp.
Shuttlebussar i GC? Hur länge åker man buss? Måste man göra det för att se något?
Mvh
Av Marulk
14 juli 2016 07:17
Du behöver inte alls enbart hålla dig till shuttle bus. Vi körde själva o var nöjda med det vi såg. Kontrollera iofs på webbsidan då det kan ha skett förändring sen vi var där -13
Vissa parker har infört shuttle på större delar för att minska biltrafik tex Zion o Kings Canyon
14 juli 2016 08:22
Ja för att komma till vissa ställen måste man ta shuttlebussen i GC under vissa månader. Men såklart kan man köra själv till många fina ställen också och då blir det inte lika mycket väntetid.

På länken https://www.nps.gov/grca/learn/news/upload/sr-pocket-map.pdf finns en karta där du ser vilka vägar man får köra själv och annan matnyttig information
Av Mcenroe
14 juli 2016 09:25
Min input:

Har precis avslutat en liten tur i Californien - åker hem imöra.

SF-Santa Cruz-Big Sur-Santa Barbara-Santa Monica-Newport Beach-Las Vegas-Santa Rosa-SF på 12 nätter.

8 av 12 nätter bokade på AirBnB - grymt bra.

Hyrde bil på Hertz - funkade finemang.

I SF åker vi Uber Pool för i genomsnitt 3,5 USD per resa Laurel Heights-Union Square.

Några guldkorn:
- Enterprise Fish Co, Santa Barbara
- Zuma Beach, Malibu
- The Water Grill, Santa Monica
- The Gulfstream, Newport Beach
- Laguna Beach
- Skyfall Rooftop Bar, Mandalay Bay, Las Vegas
- Red Rock Canyon, Las Vegas
- Stinson Beach
- Shoreline Highway från Mill Valley-Petaluma
- Russian River Brewery, Santa Rosa
- Don Pistos, North Beach, SF
- Mario´s Bohemian Cigar Store Café, Washington Square, SF

Ha en fin resa!

C.
Av Marulk
14 juli 2016 17:12
C - Skoj att du är/har varit just där vi kom hem ifrån för ngn vecka sedan. Har nu lagt ngr bilder där du säkert känner igen dig.
Kan bara instämma gällande Stinson Beach (annan resa 2010) o Petaluma
/Catarina

Citerat från Mcenroe:
Min input:

Har precis avslutat en liten tur i Californien - åker hem imöra.

SF-Santa Cruz-Big Sur-Santa Barbara-Santa Monica-Newport Beach-Las Vegas-Santa Rosa-SF på 12 nätter.

8 av 12 nätter bokade på AirBnB - grymt bra.

Hyrde bil på Hertz - funkade finemang.

I SF åker vi Uber Pool för i genomsnitt 3,5 USD per resa Laurel Heights-Union Square.

Några guldkorn:
- Enterprise Fish Co, Santa Barbara
- Zuma Beach, Malibu
- The Water Grill, Santa Monica
- The Gulfstream, Newport Beach
- Laguna Beach
- Skyfall Rooftop Bar, Mandalay Bay, Las Vegas
- Red Rock Canyon, Las Vegas
- Stinson Beach
- Shoreline Highway från Mill Valley-Petaluma
- Russian River Brewery, Santa Rosa
- Don Pistos, North Beach, SF
- Mario´s Bohemian Cigar Store Café, Washington Square, SF

Ha en fin resa!

C.
28 juli 2016 16:04
Åh va härliga svar och förslag!!! Jag skriver upp dessa i planeringen :)

Får jag plåga er med fler frågor? Jag är inte nåt fan av att flyga och är lite kinkig med val av flygbolag. Förra året när vi åkte över Atlanten åkte vi med BA. Helt ok tyckte jag som nybörjare. Nästa resa lutar åt LH då deras flygtider lockar mer, men då "codeshare:ar" :D United! Har försökt läsa på betyg, omdömen etc (Skytrax, Tripadvisor mfl) ang United, men de varierar från bott till topp. Svårt att få grepp om. Nån som flugit med United som kan dela med sig erfarenheter? Vi skulle i så fall åka FRA-SFO med United.

Tack!

Ps Mcenroe - " imöra" :) :) :) Skaraborgare? Innebär i så fall att du oxå föredrar att flyga från GOT... och vad valde du i flygbolagsväg i så fall??
28 juli 2016 16:31
Jag har bara åkt med Lufthansa och United när jag åkt till USA och tycker att de funkat väldigt bra! Lufthansa tycker jag som regel har väldigt god service. United har jag inget mer att säga än att det fungerat problemfritt också :) va dock inrikesflyg och bara drygt 2 timmars resa.

Ha en fin resa!
Av Marulk
28 juli 2016 17:03
Flugit med SAS, United, Swissair, BA o två senaste med Norwegian - helt klart vinner Norwegian, inte bara för bekvämlighet med direktflyg utan även den mer rymliga dreamlinern.
Fråga på du bara, ska försöka svara så gott vi kan 😉
28 juli 2016 19:20
Citerat från Marulk:
Flugit med SAS, United, Swissair, BA o två senaste med Norwegian - helt klart vinner Norwegian, inte bara för bekvämlighet med direktflyg utan även den mer rymliga dreamlinern.
Fråga på du bara, ska försöka svara så gott vi kan 😉
28 juli 2016 19:36
Min telefon blev knäpp... kunde inte svara med bifogat citat....
Marulk: Intressant att du skriver Norwegian! De flesta andra brukar avråda från dem... Vi funderade oxå på Norwegian, men av rädsla att de skulle byta ut Dreamlinern mot nåt Aeroflot-liknande, valde vi att avstå dem. Annars flyger de hyfsat rätt i förhållande till hur vi tänkt rutten. En fråga om United till då: Flög du till USA? Det jag läst mig till är att det varit "skräpplan", utan "video on demand" mm mm. Sen är det väl oxå så att de som är missnöjda låter högst och de nöjda bara förblir nöjda.

Tack Havanna!
Av Marulk
28 juli 2016 19:51
United till USA var iofs många år sedan. Senast i år flög vi med United inrikes. Allt kostar extra dvs incheckat bagage 25$/väska, flyger ni med nattflyg finns endast snacks att köpa. Inte helt 'up to date' flygplan
Vi är mycket nöjda med Norwegian både från årets o tidigare (2014) resa.
Av Hawaii
28 juli 2016 22:44
Jag flyger i stort sett enbart med United eller bolag i Star Alliance och har gjort en hel del långflygningar med United det senaste året (inkl. deras nyaste och allra längsta lång-linje; San Francisco till Singapore, drygt 16 timmar nonstop). Flög också med Lufthansa (FRA-LAX maj 2016). United är väl kanske inte precis i topp vad gäller service i ekonomi-klass, men helt acceptabelt och definitivt jämförbart med många av de andra större bolagen. Vad gäller in-flight entertainment är det inte direkt flygbolaget som sådant som är viktigt utan flygplanstypen på en viss sträcka som är viktig. Och det är ju lätt att undersöka innan man bokar.
29 juli 2016 00:37
Tack Hawaii!
Det var inte mina ord utan vad jag sett i diverse recensioner, det med entertainmentsystemen. Men 747-400 är väl ok? Vill minnas att vi flög med den flygplanstypen med BA oxå.
Av Mcenroe
29 juli 2016 04:54
Citerat från Okenrosen:
Åh va härliga svar och förslag!!! Jag skriver upp dessa i planeringen :)

Får jag plåga er med fler frågor? Jag är inte nåt fan av att flyga och är lite kinkig med val av flygbolag. Förra året när vi åkte över Atlanten åkte vi med BA. Helt ok tyckte jag som nybörjare. Nästa resa lutar åt LH då deras flygtider lockar mer, men då "codeshare:ar" :D United! Har försökt läsa på betyg, omdömen etc (Skytrax, Tripadvisor mfl) ang United, men de varierar från bott till topp. Svårt att få grepp om. Nån som flugit med United som kan dela med sig erfarenheter? Vi skulle i så fall åka FRA-SFO med United.

Tack!

Ps Mcenroe - " imöra" :) :) :) Skaraborgare? Innebär i så fall att du oxå föredrar att flyga från GOT... och vad valde du i flygbolagsväg i så fall??
Hej! Inte från Skara - men har en kompis därifrån som jag har tagit intryck av:-)

Jag flög med Virgin Atlantic från Stockholm via Heathrow till San Francisco.
Av Hawaii
29 juli 2016 06:44
Citerat från Okenrosen:
Tack Hawaii!
Det var inte mina ord utan vad jag sett i diverse recensioner, det med entertainmentsystemen. Men 747-400 är väl ok? Vill minnas att vi flög med den flygplanstypen med BA oxå.
OK, jag skulle ha sagt "flygbolag-flygplanstyp kombination". Bara för att ett visst flygbolag har "Seatback-on-demand-entertainment" i t.ex. 747-400 innebär inte att alla flygbolag med 747-400 har det. Samtliga flygbolag, och definitivt alla de större bolagen gör sina egna beslut om de ska installera den här typen av "entertainment" i äldre maskiner eller inte. United har för avsikt att göra sig av med sin 747-400 flotta inom de närmaste 2-3 åren och vill helt enkelt inte lägga ut miljoner för att upprusta ekonomi-klassen. De har den här typen av entertainment i "Premium cabins" men vad jag vet inte i ekonomi klass. British Airways har f.n. 39 st. 747-400 i drift och har tydligen för avsikt att flyga med dem betydligt längre än vad United ska göra (som "bara" har 21 st. i drift).
30 juli 2016 21:18
Citerat från Hawaii:
Citerat från Okenrosen:

Tack Hawaii!
Det var inte mina ord utan vad jag sett i diverse recensioner, det med entertainmentsystemen. Men 747-400 är väl ok? Vill minnas att vi flög med den flygplanstypen med BA oxå.

OK, jag skulle ha sagt "flygbolag-flygplanstyp kombination". Bara för att ett visst flygbolag har "Seatback-on-demand-entertainment" i t.ex. 747-400 innebär inte att alla flygbolag med 747-400 har det. Samtliga flygbolag, och definitivt alla de större bolagen gör sina egna beslut om de ska installera den här typen av "entertainment" i äldre maskiner eller inte. United har för avsikt att göra sig av med sin 747-400 flotta inom de närmaste 2-3 åren och vill helt enkelt inte lägga ut miljoner för att upprusta ekonomi-klassen. De har den här typen av entertainment i "Premium cabins" men vad jag vet inte i ekonomi klass. British Airways har f.n. 39 st. 747-400 i drift och har tydligen för avsikt att flyga med dem betydligt längre än vad United ska göra (som "bara" har 21 st. i drift).
Ok- Tack.
30 juli 2016 23:54
Jag flyger som regel med LH. Har du möjlighet om du åker till SF eller LA, så välj A380 och då economy på övre däck, bättre benutrymme än på nedre däck. Kan du välja 747-8, välj då rad 27, där är benutrymmet sp stort att du kan ligga ned lol:
Håller själv på att kolla denna resa du gör, är nu skogsbrand längs Bid Sur vad jag förstått. Har en vän som nyligen åkt H1, minst 2 övernattningar rekommenderar hon. Sedan tror jag att jag skulle flyga mellan LA och LV, spara tid längs en tråkig väg...
Jag har planerat att kunna göra denna resa på 3 veckor, men skulle helst velat göra den på 4 veckor, med upplevelser och övernattningar nere vid Hawasupoai campground i GC..

Jens
31 juli 2016 00:56
Citerat från Jenseriksson:
Jag flyger som regel med LH. Har du möjlighet om du åker till SF eller LA, så välj A380 och då economy på övre däck, bättre benutrymme än på nedre däck. Kan du välja 747-8, välj då rad 27, där är benutrymmet sp stort att du kan ligga ned lol:
Håller själv på att kolla denna resa du gör, är nu skogsbrand längs Bid Sur vad jag förstått. Har en vän som nyligen åkt H1, minst 2 övernattningar rekommenderar hon. Sedan tror jag att jag skulle flyga mellan LA och LV, spara tid längs en tråkig väg...
Jag har planerat att kunna göra denna resa på 3 veckor, men skulle helst velat göra den på 4 veckor, med upplevelser och övernattningar nere vid Hawasupoai campground i GC..

Jens
Tack för info.
Ja det är de flighterna jag kollat på, med LH, och det hänger lite på priset och vilken dag vi kan åka. Känns inte turbulensen mycket tydligare längst bak i planet?
Har just kollat på diverse sidor om GC och jag vill åka till North rim, South rim, prova rafting och... ja. Listan blir så lång att jag bestämde att det får bli en separat resa att bara utforska GC. Får bli en "snabbis" till West rim från LV för att få sniffa lite på dem :)
Ja jag läste att det brann i Big Sur, och även i GC faktiskt :(
Vi har återgått till ursprungsplanen och får göra en andra resa för resten som inte hinns med. SF 4 nätter, HW1 2 nätter, nånstans mittemellan LA och LV 1 natt och sen diverse dagsutflykter (Red rock canyon, West rim, mm?) från LV där vi stannar i 4 nätter. Därefter flyger vi till Orlando och tillbringar ett par veckor i Florida.
När är det tänkt att du ska åka?
Av Daytona
31 juli 2016 08:56
Erat upplägg låter väldigt likt vårat ;) Vi flyger till SF ( eller Oakland för att vara exakt) med Norwegian, stannar där i 4 nätter, kör sedan highway 1 i 2 dagar mot LA dä rvi stannar i 3 nätter innan vi kör mot LV för 4 nätter där. Sedan kör vi ned till LA igen och vi tar flyget till Orlando for 10 dagars sol och bad ;) När åker ni? Vi åker nu i Oktober/november
31 juli 2016 09:00
Vi har återgått till ursprungsplanen och får göra en andra resa för resten som inte hinns med. SF 4 nätter, HW1 2 nätter, nånstans mittemellan LA och LV 1 natt och sen diverse dagsutflykter (Red rock canyon, West rim, mm?) från LV där vi stannar i 4 nätter. Därefter flyger vi till Orlando och tillbringar ett par veckor i Florida.
När är det tänkt att du ska åka?
Om ni har tid och möjlighet är ett besök här en upplevelse http://californiathroughmylens.com/elmers-bottletree-ranch. Det är en liten avstickare från motorvägen men man kommer till Barstow och där sov vi California Inn, ett helt okej övernattningshotell.
Tips på ett matställe i 50-tals stil är http://www.peggysuesdiner.com/
31 juli 2016 09:28
Har haft tur och inte upplevt ngn turbulens på mina resor, förutom mellan Frankfurt och Göteborg 1 gång. Så den frågan ka jag inte svara på. Min resa blir nog i sept-okt nästa år, träffade en man från SF på Bali nu i vår, som gav mig tipset om denna tid. Bättre klimat och inte så mycket dis. När min vän åkte H1 nu runt midsommar var det mycket moln som kom in över kusten.
Sedan vill jag se de stora Sequia-träden söder om Yosemite, men den parken är till stor del stängd i år pga renovering av vägar mm. Öppnar till våren.
Låter klokt att ta GC på en separat resa. Kolla denna länken med härliga vattenfall och pooler i GC
http://www.waterfallsofthegrandcanyon.com/havasu-falls/havasupai-waterfalls/

/Jens
31 juli 2016 15:26
Citerat från Daytona:
Erat upplägg låter väldigt likt vårat ;) Vi flyger till SF ( eller Oakland för att vara exakt) med Norwegian, stannar där i 4 nätter, kör sedan highway 1 i 2 dagar mot LA dä rvi stannar i 3 nätter innan vi kör mot LV för 4 nätter där. Sedan kör vi ned till LA igen och vi tar flyget till Orlando for 10 dagars sol och bad ;) När åker ni? Vi åker nu i Oktober/november
:)
Vi åker i juni-juli nästa år. Jag hade gärna åkt nån annan tid på året men det har med koordination av semestrar, jobb och skola att göra att det blir sommartid. Vad betalar ni för flyget från LA till MCO? Bor ni i Orlando de 10 dagarna eller åker ni till nån kust?
Av Daytona
31 juli 2016 16:00
Citerat från Okenrosen:
Citerat från Daytona:

Erat upplägg låter väldigt likt vårat ;) Vi flyger till SF ( eller Oakland för att vara exakt) med Norwegian, stannar där i 4 nätter, kör sedan highway 1 i 2 dagar mot LA dä rvi stannar i 3 nätter innan vi kör mot LV för 4 nätter där. Sedan kör vi ned till LA igen och vi tar flyget till Orlando for 10 dagars sol och bad ;) När åker ni? Vi åker nu i Oktober/november

Visa mer:)
Vi åker i juni-juli nästa år. Jag hade gärna åkt nån annan tid på året men det har med koordination av semestrar, jobb och skola att göra att det blir sommartid. Vad betalar ni för flyget från LA till MCO? Bor ni i Orlando de 10 dagarna eller åker ni till nån kust?
Nej, som alltid så bor vi i Daytona Beach ( östkusten) Vi hyr lgh direkt på stranden och trivs så bra att vi har åkt dit i snart 20 års tid.
Eftersom vi åker innan er så kan jag kanske komma med några bra tips sen ;) Har inte bokat flyget mellan LAX- MCO ännu, inväntar höstdealen ;) FInns redan nu för ca 750 kr person med Frontier, men har blivit avrådd att åka med dem då de tar extra betalt även för handbagaget och det kan bli en dyr resa i slutändan. Vi vill åka sent på kvälln från LAX och helst direkt så vi kommer till Florida tidigt på morgonen.
31 juli 2016 17:14
Citerat från Jenseriksson:
Har haft tur och inte upplevt ngn turbulens på mina resor, förutom mellan Frankfurt och Göteborg 1 gång. Så den frågan ka jag inte svara på. Min resa blir nog i sept-okt nästa år, träffade en man från SF på Bali nu i vår, som gav mig tipset om denna tid. Bättre klimat och inte så mycket dis. När min vän åkte H1 nu runt midsommar var det mycket moln som kom in över kusten.
Sedan vill jag se de stora Sequia-träden söder om Yosemite, men den parken är till stor del stängd i år pga renovering av vägar mm. Öppnar till våren.
Låter klokt att ta GC på en separat resa. Kolla denna länken med härliga vattenfall och pooler i GC
http://www.waterfallsofthegrandcanyon.com/havasu-falls/havasupai-waterfalls/

/Jens
Det var när jag såg vattenfallen mm som jag insåg att det där kräver en egen resa :)
När det gäller flyg så är jag nojjig för det som är ofarligt, just turbulensen... därav frågan. Tycker att det är så vansinnigt läskigt. Har egentligen bara varit med om det en gång oxå men det lämnade öppna sår... ;(
31 juli 2016 17:26
Nej, som alltid så bor vi i Daytona Beach ( östkusten) Vi hyr lgh direkt på stranden och trivs så bra att vi har åkt dit i snart 20 års tid.
Eftersom vi åker innan er så kan jag kanske komma med några bra tips sen ;) Har inte bokat flyget mellan LAX- MCO ännu, inväntar höstdealen ;) FInns redan nu för ca 750 kr person med Frontier, men har blivit avrådd att åka med dem då de tar extra betalt även för handbagaget och det kan bli en dyr resa i slutändan. Vi vill åka sent på kvälln från LAX och helst direkt så vi kommer till Florida tidigt på morgonen.
20 år!! Coolt!! Skulle lätt kunna tänka mig att åka till Sarasota, Siesta Key, de kommande 20 :) men jag skulle inte få med familjen...
Jag har kollat med Frontier oxå LV-MCO. Det går ju förvisso inte att boka nu, för juni 2017, men har oxå räknat med under 1000-lappen p.p. Har däremot räknat med att betala $49 för "works" och då ingår handbagage, incheckat bagage, och stretch seat :D mm. Hamnar det på 1500 kr, och inte ens det, p.p. så är jag nöjd.
Ja jag vill gärna höra hur er resa var :). Alla tips mottages tacksamt ;)
11 aug. 2016 15:42
Hilfe!
Har nästan googlat sönder mig de sista dagarna för att jämföra priser, bolag, flygklasser etc. Har nu hamnat i ett bryderi och eftersom ni här är världsbäst och hjälpsamma *fjäskar*, önskas respons på vad jag hittat.
SAS erbjuder, just nu i alla fall, SAS GO plus för 3 vuxna för knappt 19400 t/r. Utresa 15/6-2017 GOT-SFO, hemresa 12/6-2017 MIA-GOT. Känns inte detta som ett bra pris? Min man hänvisar till att dessa är små flygplan (A340-300 samt A330-300), och ja det är ingen A380, men är de ok? Jag tänker på turbulens i första hand... alltid...
Är det billiga priset mot övriga bolags 35000-45000 i premium pga att man åker i ett "modellplan" (Aerospatiale/Alenia 72 )*urk* till CPH?
Jag och mina 1000 frågor... Min man tycker jag är asjobbig som vänder ut och in på allt, bara för att han är den kolugnaste filbunken i universum, :D Eftersom inte ni är gifta med mig kanske ni kan svara mer "objektivt" och framför allt så slipper jag se era " men-herregud-ögon" :D :D
11 aug. 2016 16:44
Utresa 15/6 2017 hemresa 12/6 2017?? Hur går det ihop?? Men du men säkert hemresa 12/7 2017.
Om det är ett bra pris? Såg på LH nu i Economy basic samma resa för 15.500:- Mat samt 1 bag á 23kg.
Sas go plus tror jag erbjuder 2 bag a´23kg, samt lounge avbokning. Beror ju på vad mer du får och om du tycker det är värt det.
En Lounge kan man få för ca 200-300:- , om det är en lång väntetid.
På den biljett jag kollade så flyger ma till Zurich och sedan vidare till SFO med Swiss Air i Boeing 777-300, hem med Lufthansa A380.
Priset du vill betala är ju beroende av vad du vill ha ut av resan, vilken komfort, antal resväskor mm Tyvärr kan du inte betala för " Non Turbulence" lol förlåt skojade bara ...
När det gäller turbulens så är det mer väderberoende än vilken flygplanstyp man åker med, tror jag iaf, som haft tur att ij stort sett inte upplevt turbulens. Såg en artikel nyligen att turbulens kan upplevas mer längre bak i planet.
Till Zurich åkerman i en Embraer 190 helt ok för en kortare tur enligt mig, hem från Frankfurt i A320, som är ett mycket bra plan.
Av Birgere
11 aug. 2016 18:08
Citerat från Okenrosen:
SAS erbjuder, just nu i alla fall, SAS GO plus för 3 vuxna för knappt 19400 t/r.
SAS GO och SAS PLUS är två olika klasser (/Economy resp Premium Economy) men du kanske tänkte åka olika klasser på hem resp ditresan.
Av Hawaii
11 aug. 2016 18:25
A330, A340 och A380 är samtliga "wide bodies", d.v.s. stora flygplan. Att kalla A330 och A340 för "små flygplan" är fullständigt felaktigt. Har själv flugit i alla tre ett antal gånger och tycker inte att "rese upplevelsen" skiljer sig mellan dem. ATR 72 är ju däremot ett mindre flygplan, men mycket modernt och bekvämt, fast givetvis med mindre utrymme för baggage. Kan omöjligt tänka mig att priset är lägre av den anledningen. Flygbolagens pris-sättningar fungerar helt enkelt inte på det sättet.
12 aug. 2016 13:23
Citerat från Jenseriksson:
Utresa 15/6 2017 hemresa 12/6 2017?? Hur går det ihop?? Men du men säkert hemresa 12/7 2017.
Hjärnan har fortfarande semester. Ja du har så rätt så :)
En Lounge kan man få för ca 200-300:- , om det är en lång väntetid.
Finns det nån i FRA för ekonomiresenärer?
Tyvärr kan du inte betala för " Non Turbulence" lol förlåt skojade bara ...
Va??? Jag lovar att de hade tjänat grymma pengar på om det hade funkat :D :D
När det gäller turbulens så är det mer väderberoende än vilken flygplanstyp man åker med, tror jag iaf, som haft tur att ij stort sett inte upplevt turbulens. Såg en artikel nyligen att turbulens kan upplevas mer längre bak i planet.
Ja jag vet... men eftersom turbulens är det jag är rädd för så letar det sig in ovidkommande, mindre intelligenta, ej evidensbaserade eller beprövade frågor och kommentarer ibland :)

Birgere: Jag skrev fel :) Menade SAS PLUS... nothing else :)
Hawaii: Min man sa att det var "små flygplan" på skoj... med humor... för att reta mig...

I alla fall så satt jag uppe länge igår och kollade/googlade. SAS hade efter midnatt plötsligt sänkt priset ytterligare... Ursprungsplanen var LH och hem från MCO men då notan för önskad flight hamnade på ca 18000 kr började vi kolla på alternativa bolag och rutter. I morse när jag vaknade så kollade jag som vanligt SAS och LH, OCH då har LH sänkt priset nåt såpass... 12606 kr!! Innan jag hade svurit ett visst antal gången på bokningssidan som trasslade, kreditkortet som trasslade och ja... då hade priset gått upp till 12633 kr, men där blev det bokat!!
Sååå - Jenseriksson - A380 dit (ska platsboka ikväll vid familjesamrådet :D ) och 747-400 hem :) Är såååå nöjd!! Hur går det med dina planer??
12 aug. 2016 17:45
Hej.
Kull att du känner dig nöjd, och du har sparat ca 7`. Fn va roligt ni kan ha för domkronorna lol
Finns ingen lounge för economy, jag har haft ett sk Frequent Traveller kort, vilket gjorde att jag hade tillgång till loungen.
Men man kan betala för det, skall åka via Frankfurt i höst så jag ska kolla vad det kan kosta.
När ni kommit till SFO, checkat in på ert boende, lägg dom pengarna på att gå ut och njuta av semestern och lite god mat..
Är inte väntetiden mer än 2 timmar så tycker inte jag det är nån ide att lägga pengar på en lounge. Även om inte Frankfurt är nån av de roligaste flygplatser jag besökt, så går tiden ganska fort. Ibland när man flyger från GBg så taxar flyget inte in till nån gate, utan man blir körd med buss. Sedan skall man via passkontroll mm och vips har tiden gått..
Som jag nämnt tidigare så är det bättre benutrymme längst bak i economy A380, på övre däck. Har du åkt Balder på Liseberg?? Om inte, den är skitkul och klarar du den kommer du klara lite turbulens åxå... :)
Jo planerna fortskrider, men när jag kollar världskartan är jag ibland i Kalifornien och nästa sekund i Söderhavet. haha Kalifornien räknar jag med nästa höst, och hoppas få lite feedback från dig, vad ni såg, helst då det som finns utanför turiststråken.
I höst blir det några städer i Europa jag vill beta av under några weekender.

Jens

Jens
13 apr. 2017 21:15
Citerat från Daytona:
Erat upplägg låter väldigt likt vårat ;) Vi flyger till SF ( eller Oakland för att vara exakt) med Norwegian, stannar där i 4 nätter, kör sedan highway 1 i 2 dagar mot LA dä rvi stannar i 3 nätter innan vi kör mot LV för 4 nätter där. Sedan kör vi ned till LA igen och vi tar flyget till Orlando for 10 dagars sol och bad ;) När åker ni? Vi åker nu i Oktober/november
Hur var er resa :)?