Tips om New York sökes

27 nov. 2006 08:06
Visningar: 2049
Jag funderar på att åka till New York mot våren. Kanske i mars eller april. Jag behöver därmed tips om bra och billiga ställen att bo på. Jag vill bo på ett enklare ställe, typ ett hostel eller B&B. Mitt enda krav är att jag och mitt resesällskap får ett eget rum, och gärna att det är ett rimligt pris.

Andra bra tips om resor till New York tas oxå tacksamt emot!
Vilka bokningssidor är bra?
Finns det nåt särskilt ställe som man bara måste se?
27 nov. 2006 10:34
Hej!
Jag bodde på Harbor House på Staten Island som är ett B&B. Det billigaste dubbelrummet ligger på ca 480 sek/natten. Det är rent och snyggt med ett underbart läge precis vid vattnet. Du kan se bilder där ifrån på min sida här. Enda kruxet är att det ligger på en ö så det kan kännas lite omständigt ibland att ta sig dit med "Staten Island Ferry" Färjorna går dygnet runt och är gratis så man blir aldrig strandsatt.
Av Anna83
4 dec. 2006 11:36
Hejsan!!

Jag tycker verkligen att du ska åka till New York!! Jag var där i maj i år och älskar staden!! Vi bokade resan på www.travellink.se. Allt fungerade kanon att boka genom dem och vi var nöjda med vårt boende på "The Grant Hotel". Finns ju hur mycket som helst som man bara inte får missa i New York. Central Park var helt otroligt fint. Att bege sig upp i antingen Empire State Building eller Top of the Rock för att få se stan från ovan är också helt fantastiskt. Frihetsgudinnan var en annan höjdpunkt samt FN:s högkvarter.

Ett matställe som jag starkt rekommenderar (Ej främst pga av maten utan upplevelsen) är Hotell Marriott Marquis restaurang "The view". Det är en restaurang som ligger 47 våningar upp med panoramafönster runt hela restaurangen. Utsikten är enorm!! Restaurangen snurrar hela tiden sakta, sakta så att man får se hela staden och inte bara en vy. Här åt vi buffé. Huvudrättsbuffén var helt okej men efterrättsbuffén var enorm! Fanns verkligen allt! Godis, kakor, glass, tårtor, bakelser, frukt, ost.......

Hör gärna av dig om du har frågor. Så kanske jag kan besvara dem....

/Anna
4 dec. 2006 18:46
Tack.
Jag har bokat flyg till New York nu, vi åker tio dagar i slutet av Mars. Boendet är fortfarande osäkert. Vi har hittat ett hostel mitt i centrala New York, men vi har inte bestämt oss än. Vi har gjort en preliminär bokning.
Av Anna83
4 dec. 2006 19:52
Så roligt!! Tio dagar blir nog perfekt! Vi var där i tio dagar och hann se allt vi ville och lite till. Det är skönt när man inte behöver ha super-stressigt schema utan hinner med att koppla av lite också. Hoppas ni får en kanon resa!

/Anna
Av Gabriep
28 dec. 2006 12:38
Det billigaste hotellet jag vet där är hotel 17, men gör en sökning på nyc.com och kolla efter billiga hotel. Lower east side är billigt... Men det finns mycket som är helt ok, tänk bara på att kolla om det är med dusch i korridoren eller inte, om det spelar roll för dig!

Lycka till och trevlig resa!
Av Gabriep
28 dec. 2006 12:38

Lycka till och trevlig resa!
28 dec. 2006 16:05
Tack för hjälpen. Jag har hittat ett hostel som verkar vara helt ok. Big Apple hostel, i närheten av Times Square. Billigt och rekomenderat, men det blir ett dubbelrum fast utan dusch och wc. Jag äger själv ett mindre hotell som ej har wc och dusch i rummen så jag antar att jag måste föregå med gott exempel och oxå acceptera denna standard. Men jag ska ju andå inte hänga på rummet särskilt mycket under min första New York-resa.
Av Thoia
3 jan. 2007 09:28
Nu verkar det ju vara försent, men om någon annan läser det här kan jag rekommendera två sajter:

- www.expedia.se där man kan jämföra och boka hotell (många billiga och med bra erbjudanden)
- www. traveladvisor.com där man kan recensera sitt boende. Den här sajten var helt ovärderlig för mig när jag letade hotell i N.Y. Hotell som verkade jättebra från första början avfärdades snabbt när jag var inne här och såg riktiga bilder tagna av andra gäster och läste deras berättelser...
Av Rk
23 jan. 2007 18:01
Hej,

Här kommer en liten reserecention som kanske kan vara till nytta...

Vet inte vad jag kan jag säga om . N.Y. som du inte redan vet men... så här gjorde vi vår resa i mars/april 06:
Vi fick bra boende centralt för 'hyfsad' peng i samband med flygbiljetten (tror det var flygcentrum.se vi tillslut bokade med). Hotell i N.Y. kostar en del och standarden är ju inte jättehög men mellanskillnaden till bättre klass var en spottstyver i sammanhanget. Vi bodde helt enkelt på Sheraton Manhattan på 57 gatan =) På så sett slapp vi pendla in till stan och tappa dyrbar tid eftersom vi skulle göra stan på 4 dagar.
Första morgonen när man klev ut på gatan från hotellet mitt i NY är riktigt häftig...
För att ta oss runt köpte vi 48 timmars röda-bussarna-biljett som man kunde hoppa av och hoppa på vid bestämda platser (deras karta/broschyr var suveränt bra), vi tog loopen som går runt södra Manhattan upp till Central Park, kostade ca 600 kr /person. Kan ha gått att ta sig fram billigare men nu fick vi guide på köpet och visste var vi var någonstans hela tiden =). Så röda bussarna är nog mitt tips och att sitta uppe så man ser ordentligt. Det blir ju också en hel del promenerande där man kliver av så bra skor är ett måste. Taxi är ju annars ganska billigt (om man står i rätt riktning) och en upplevelse i sig.
För att komma undan stressen som kan vara ganska påträngande så är Central Park perfekt. Vi hade tur med vår-vädret också när vi var där även om det kan blåsa kallt. På 'tillbakavägen' gick vi på Madison Avenue som verkade vara en fin promenad- och shoppinggata i ett betydligt lugnare Manhattan.
I övrigt så gjorde/såg vi dom klassiska sakerna, för att nämna några: Soho, China Town, Frihetsgudinnan (båttur), Empire State Building (på kvällen precis när det skymmer så man ser utsikten men också alla stadsljus). Vi tog också en drink i den roterande hotellbaren på Marriott's, men håll koll på vart partnern tar vägen när du går på toaletten =)
Du kan även se några bilder på min sida. Ha det så bra!

/Rikard
Av Ivan
18 feb. 2007 16:17
Tack alla som gett sina tips tidgare här.
Jag flyger till Chicago för att köra Route 66, 2530 miles till Los Angeles.
Har begränsad tid, så det borde/måste gå på ca. 2 veckor. Efter några dagar i L.A. åker jag hem via New York.
Räknar med att stanna där 4 nätter.
Har kollat in de hotell som tipsats om här. Pennsylvania verkar OK. Hamnar på 1143$, 4 nätter. Inkl. Tax m.m.
Comfort Inn Manhattan betydligt dyrare. 9200 - 10200 SEK beroende på var man letar. Kan det vara frukosten, men den kanske ändå är complimentary?
Gershwin hamnar snäppet under Penn. Verkar vara ½ hotell, ½ hostel. Bed bags?
Har hittat Astor on the Park med Central på andra sidan gatan. Tyvärr längst upp i norr. Avstånd! Runt 7000:-.

Har till slut fastnat för Edison Hotel mitt i smeten, 47th St / 8th Av. En twins för drygt 6125 SEK eller Mini Suite 7400. Inkl Taxes/Fees.
Tacksam om någon har erfarenheter från i första hand Edison, men även Astor.
3 apr. 2007 12:14
Vi åker till NYC första veckan i juni -längtar! Hade tänkt bo på Chelsea Lodge Hotel. Det har fått mycket bra recensioner på bl. a. Tripadvisor och har ett bra pris. Dessutom dusch på rummet! (Inte wc) Dessvärre var det fullbokat, så där gäller nog att vara ute i god tid. Det blev istället Hotel 31, vi hoppas det blir bra.

Jag har läst att en lite mer ovanlig, men sevärd, del av New York är Brooklyn Heights. Från Manhattan tar man tunnelbanan till Brooklyn Heights (ska bara ta några minuter). Det ska tydligen finnas pampiga torg, stora monument, mysiga smågator och parker. Något som inte ska missas är Brooklyn Heights Promenade, där man kan sitta och titta ut över East River på Manhattan. Runt omkring finns smala gator, fulla av vackra och välbevarade 1800-talshus, med namn som Cranberry, Pineapple och Pierrpoint! På huvudgatan Montague kan man hitta mysiga restauranger och kaféer. Detta ska man kunna hinna med på några timmar -kanske vore det värt att pröva? Man kan sedan promenera tillbaka över Brooklyn Bridge.

/Johanna
Av Sabbe
3 apr. 2007 21:15
Tja Ivan! Bodde på Astor i sommras rent och välstädat underbart att vakna och titta ut över central park, MEN det är alldeles för långt bort från "smeten" välj något annat om du kan.
Av Andrew
26 apr. 2007 18:35
Vi bodde på Clarion Hotel på manhattan. Park ave, ca 30st. helt okej boende. det ingick frukost vilket passade oss bra och det var inte för dyrt, är med i kedjan choichehotels eller något liknande, där t.ex Quality hotel ingår, kedjan är internationell och fnns i sverige