Roadtrip USA kust till kust 2015

4 maj 2014 17:51
Visningar: 1264
Hej allihop!

Jag planerar att göra en roadtrip med buss i USA nästa sommar, från New York ner till Florida och sedan genom södern bort till Los Angeles och slutligen San Francisco. Detaljer kring själva resan finns här: http://ontheroadbusadventures.com/southern-25-day/
(Det går att klicka på de olika destinationerna för att se olika aktiviteter på varje plats.)

Själva resan är alltså arrangerad och i priset 2900 dollar ingår boende, frukost och lunch som jag förstår det. Det som tillkommer är flygbiljett, kvällsmat/middag och fickpengar för 25 dagar. Plus extra hotellnatt i USA både innan och efter roadtrippen.

Själva roadtrippen avgår alltså från New York, så jag funderar på att ta en eller två dagar i New York på egen hand och utforska staden när jag ändå är där.

Några frågor:

1) Datumen är inte riktigt bestämda ännu eftersom resan inte är förrän 2015, men förmodligen blir utresan i slutet av juni och hemresan i mitten av juli. Finns det pengar att spara på att boka flygbiljetten så tidigt som möjligt, eller får jag ändå räkna med maxpris eftersom det är högsäsong när jag åker?

2) När jag tittat på priser på flygbiljetter får jag intrycket att flybiljett hem från San Francisco är väldigt dyrt, men att det däremot blir mycket billigare om jag till exempel först bokar inrikesflyg (med exempelvis United Airlines) mellan SF-NY och sedan köper en separat flygbiljett mellan New York-Arlanda. Stämmer verkligen detta, eller är det bara jag som inte letat ordentligt?

3) Tips på bra och billigt hotell i New York som ändå ligger ganska centralt?

4) Kontanthantering. Vad är lämpligast, säkrast och mest prisvärt? Ska man bara använda Visa-kortet och betala med? (höga kortavgifter?) Är resecheckar något som används fortfarande? Finns det något annat man bör tänka på? (Förutom självklarheter som att inte gå omkring med jättemycket pengar i plånboken).

Jag har börjat sätta ihop en budget, men ni som är vana resenärer får gärna tala om ifall jag är helt ute och cyklar:

Anmälningsavgift 2900 USD - 19 000 kr (inkluderar boende, frukost, lunch, vissa entréer mm)
Flyg Arlanda - New York - 4 000 kr
Flyg San Francisco - New York - 2 000 kr
Flyg New York - Arlanda - 4 000 kr
Fickpengar roadtrip 25 dagar x 100 USD - 16 000 kr
Hotell New York 2 nätter - 2 000 kr
Hotell San Francisco
1 natt - 1 000 kr
Extra fickpengar New York 2 dagar - 1000 kr

Summa 49 000 kr

Verkar detta rimligt tycker ni? Flygbiljetterna känns som det mest osäkra, det går ju inte att redan nu kolla vad biljetterna kommer att kosta nästa sommar, men jag har hittat priser för San Francisco-Arlanda för juli i år för allt ifrån 7500 kr (Icelandair) till drygt 19 000 kr (genom SAS), så det verkar vara en enorm variation i priser beroende på hur man letar (och givetvis också beroende på hur lång restid och antal byten).

Kan väl nämnas att fickpengarna mest är tänkt att användas för mat, men det kan ju bli lite shoppande av kläder och souvenirer även om det inte är något jag räknat med. Kan ju tilläggas att jag är nykterist, så några pengar för alkohol kommer det inte att gå åt.

Det är ju som sagt en arrangerad resa, men på varje plats vi stannar är aktiviteterna frivilliga och det finns tid för lite egna initiativ och utflykter om man så vill. Någon som har tips på vad man definitivt bör testa på varje ställe, och vilka saker man lika gärna kan undvika?

Alla tips mottages med tacksamhet. :)
21 maj 2014 22:03
Hej där, har läst igenom ditt inlägg och har några tips.
19.000 är inte ett rimligt pris att betala t/r till USA, just nu ligger priserna mellan New York och Miami på runt 4,000 för en t/r biljett mellan Sverige, och Kalifornien på 5-6000 , detta är då i det billigaste laget och varierar såklart när på året du åker och vilken veckodag du åker på. Att flyga på en onsdag är alltid billigare än en fredag då efterfrågan dessa dagar är lägre.
Ett tips är att boka en flygbiljett med olika destinationer, delvis boka Arlanda - NY och sedan San Francisco - Arlanda. Då får du även ett paketpris, blir mycket billigare att boka detta på en och samma gång än att boka två separata. En enkelbiljett kostar mycket mer än t/r. De flesta flygbolag har detta alternativ att välja på sin hemsida, att dvs boka olika avgångsorter, helt utan kostnad.
Och ja, det stämmer att desto längre i förväg du bokar - desto bättre priser får du. Ju närmare avresa du kommer, desto mer höjer flygbolagen priserna då de vet att folk närmare avgång inte har något val och kommer boka resan ändå, bokar du långt i förväg finns inte samma efterfrågan och dvs lägre priser. Rekommenderar minst ett halvår innan , senast! Om du vill ha dem bästa priserna till USA.

I NY kostar hotell relativt mycket, vet inte vilken budget du har, men hotell på Manhattan är alltid dyrare än hotell i Brooklyn t.ex. Ett hostel kan ju också vara att rekommendera om du känner dej bekväm med de, på hostelworld.com finns många vandrarhems alternativ plus billigare hotell. Enkelrum på hotell brukar dessutom nästan kosta mer än ett dubbelrum ... Värt att tänka på. En säng på ett hostel kommer du undan med 20 dollar per natt och hostel i USA är av bra standard de flesta gånger.

Att använda ditt visa kort i USA är inga problem. De flesta ställen tar kort i USA och det är också de mest vanliga betalningsmetoden. Det tillkommer en avgift varje gång du tar ut pengar ur en bankautomat på 5 dollar, så det är bra att ta ut en del kontanter på en gång, även om man såklart inte vill bära med sej för mycket. Men betalar du med kortet i en affär eller restaurang så ska ingen avgift tillkomma. Resecheckar har jag aldrig sett någon betala med i USA. Kort är det som gäller.

Det är relativt billigt att äta och leva i USA, vet inte vad för sorts mat du planerar att äta, men de klassiska snabbmats kedjorna serverar väldigt billig mat, du får lätt en lunch för 50/60 kronor på de flesta ställen, dessutom är portionerna mycket större så du får valuta för pengarna även på restauranger.
22 maj 2014 15:16
Oftast är det billigare om man bokar tidigt men inget absolut svar finns på frågan. Sök på olika alternativ och rutter, det kan löna sig men ofta är de billigaste också mest obekväma när det gäller tider mm.

Kontanthantering, det är som alltid. Billigast blir det att betala direkt med kort, i princip alla tar Visa och Mastercard men gardera gärna med två kort, det händer ibland att ett kort inte funkar i en viss affär, helt utan synbar anledning. Har Du ett kort utan avgifter och valutapåslag så kostar det inget extra förutom att man ibland kan pruta mer om man betalar kontant :-) Tänk också på att de även i USA har börjat med "tjänsten" att växla åt en, får man frågan om man vill betala i Svenska Kronor ska man tacka nej (om man inte har ett kort med högt växlingspåslag, då får man kolla upp vilket som lönar sig).

Kontantuttag är allt från helt gratis till ganska dyrt. Har Du rätt kort så tar din bank inga avgifter (GE Moneybank om man inte använder kredit) väljer Du rätt uttagsautomat (oftast på bankkontor) kan det vara gratis, väljer Du fel kan det vara dyrt $5 eller t.o.m. mer för ett uttag. (Det är absolut INTE så att det alltid kostar $5). Väljer Du fel automat (ofta i små butiker, barer, kasinon, hotell o.s.v.) och de vill ha en hög avgift (över $2 tycker jag är för dyrt) avbryter Du bara och går till en annan.

Budget är omöjligt att svara på, jag har listat en del saker vi köpt i USA http://www.floridasidan.se/FlPriser.php mycket kan man också kolla på olika affärers och restaurangers hemsidor o.s.v.
9 juni 2014 07:40
Tack så mycket för tipsen! Testade som ni föreslog att söka tur-och-retur-resa med olika destinationer (Arlanda-New York och SF-Arlanda) och då ser det ut som att man kan flyga för mellan 5000-7000 fram och tillbaka.
Av Birgere
9 juni 2014 08:42
Stanna längre i NYC.
Köp inga flygbiljetter annat än dyrare avbokningsbara så länge du inte fått en bekräftelse på att resan blir av (tillräckligt många anmälda), såg att dom fortfarande desperat sökte passagerare till resan iår.
3 juli 2014 15:54
Ja, avbeställningsskydd är förstås ett måste, för man vet ju inte om resan blir av eller inte. Jag har nu för övrigt hittat två alternativ:

TrekAmerica:
http://www.trekamerica.com/tours/snb.html

TopDeck:
https://www.topdeck.travel/tours/coast-to-coast?vid=652

Båda dessa resor är på 21 dagar istället för 25. Båda tar dessutom vägen genom Memphis och Nashville istället för Florida, vilket i mitt fall är en fördel (Florida skulle jag nog gärna besöka ändå, men på en separat resa som är lite mer av sol-och-bad-karaktär). Båda dessa resor slutar i LA och åker inte till San Francisco, vilket inte heller gör så jättemycket.

Det skiljer en aning i pris. Mitt ursprungsalternativ AmericaOnTheRoad kostar 2900 USD, Topdeck kostar omkring 2700 USD medan TrekAmerica kostar omkring 3500 dollar.

En nackdel med Topdeck är att det är större resesällskap, upp till 45 personer. Övriga två alternativ har maximalt 13-15. AmericaOnTheRoad ser möjligtvis ut att ha lite roligare resmål och aktiviteter.
3 juli 2014 15:58
Ett vanligt avbeställningsskydd lär inte gälla för en sådan sak......
3 juli 2014 16:14
Citerat från Floridasidan:
Ett vanligt avbeställningsskydd lär inte gälla för en sådan sak......
Precis vad jag tänkte skriva.

Det du skall köpa är biljetter som är OMBOKNINGS- resp AVBOKNINGSBARA!
3 juli 2014 16:30
Punkt 3. Hela Manhattan är centralt beroende på vad du vill ha nära till. Möjligen är de högre numrena på Upper East o West mindre "centralt". Så välj efter budget ett område i södra delarna av Manhattan eller i mitten.

Punkt 4: Jag har aldrig fattat varför folk är så nojiga med kort på semestern? Man sparar inte många kronor på att ha rätt kort eller resecheckar eller kort utan avgift så länge man inte tänkt handla för tusentals kronor! Kanske att man sparar någon hundring? Ha lite kontanter (ja men säg ett par hundra per dag med tanke på de minimala utgifter som du tänkt dig utöver mat) så du klarar dig till dricks och mindre utgifter, ta ut (där har floridasidan helt rätt i avg) större summor ( d v s inte några hundra) någon gång under resan ifall kontanterna tar slut och använd kort som hemma. Den växlingsavg som kortfirman/banken tar för dina köp utomlands kan du ju jämföra med de % du får betala i växlingsavg innan avresa. (Resechecker kostar också)
Se kostnaden för kortet som en försäkring att slippa bära runt på en massa cash.
3 juli 2014 19:52
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Floridasidan:
Ett vanligt avbeställningsskydd lär inte gälla för en sådan sak......
Precis vad jag tänkte skriva.

Det du skall köpa är biljetter som är OMBOKNINGS- resp AVBOKNINGSBARA!
Ja, det är förstås viktigt.
4 juli 2014 11:05
Citerat från Nisse2ears:

Punkt 4: Jag har aldrig fattat varför folk är så nojiga med kort på semestern? Man sparar inte många kronor på att ha rätt kort eller resecheckar eller kort utan avgift så länge man inte tänkt handla för tusentals kronor! Kanske att man sparar någon hundring? Ha lite kontanter (ja men säg ett par hundra per dag med tanke på de minimala utgifter som du tänkt dig utöver mat) så du klarar dig till dricks och mindre utgifter, ta ut (där har floridasidan helt rätt i avg) större summor ( d v s inte några hundra) någon gång under resan ifall kontanterna tar slut och använd kort som hemma. Den växlingsavg som kortfirman/banken tar för dina köp utomlands kan du ju jämföra med de % du får betala i växlingsavg innan avresa. (Resechecker kostar också)
Se kostnaden för kortet som en försäkring att slippa bära runt på en massa cash.
Själv har jag aldrig fattat varför man ska betala 35-45 i ninimiavgift per uttag plus kanske 1,75% i valutaväxlingsavgift när man kan få detta helt gratis, det kan bli många hundralappar på en resa.
Använder vi t.ex. 20000:- på en resa varav kanske 3 kontantuttag så skulle det bli ca. 120:- i uttagsavgift och 350:- i valutapåslag, 470:-, till det kanske en lokal uttagsavgift som kan vara hög om man inte ser upp ;-)
Betalar man sen allt på resan, hotell, hyrbil, flyg mm. i utländsk valuta med sitt kort så blir det snabbt pengar (som man kan ha roligare för än att skänka till en bank) av alla dessa avgifter.
20 juli 2014 11:04
Nu är resan bokad, så den 29 maj nästa år bär det av!

Själva roadtripen börjar måndag 1 juni från New York, men jag åker ner till New York redan på fredagen så att jag har lördag-söndag på mig för lite sightseeing.

En fråga: Är det mycket som är stängt i New York på söndagar, eller är det bara lite kortare öppettider? Både vad gäller turistattraktioner och butiker. Tänkte så att jag kan planera vad jag ska göra på respektive dag.

Vill även gärna ha tips på vad jag bör prioritera de få dagar jag är i New York.