Resväskor och Ryanair

Av Evaaro
29 jan. 2010 22:31
Visningar: 1019
Hej alla ute i snöiga Sverige. Tänkte höra om någon av er har råkat ut för att er resväska har gått sönder när ni flygit med Ryanair. Jag har nämligen hört att de tar inte ansvar för om någon resväska som är incheckad hos dom går sönder, även om man tecknat deras reseförsäkring. Försökte kolla upp detta genom deras hemsida och alla deras undertexter, men hittar inget riktigt bra svar. Tänkte nämligen att köpa mig en ny Samsonite väska för att ha till bl.a lite weekends när jag åker med dom, men då sa expediten i väskaffären till mig att det är ingen idé att du köper en dyr väska om du ska åka med Ryanair för dom ersätter inga väskor, om de går sönder. Blev lite förvånad och tänkte höra med er ifall någon vet något om detta. Tack för tips. Ha det gott.
29 jan. 2010 23:31
Kanske kunde inte expediten gå i god för kvaliten på väskorna som såldes. Varför skulle ryanair skilja sej i mängden av bolag???
30 jan. 2010 03:57
Vilket konstigt uttalande. Samsonite har ju för det första garanti på sina väskor - en skada som visar sig vara ett produktionsfel får man ju ersättning för i en massa år, och Ryan Air ersätter din skadade väska vid resan. Som jag förstår det ersätter de inte normala skador som repor, eller om väskan var skadad innan incheckning eller om du ´packat felaktigt

"Ryanair ansvarar inte för olämpligt packat, förfarbart, skadat eller ömtåligt bagage eller för mindre åverkan på bagagets yttre (som repor, fläckar, smuts, bucklor och liknande) till följd av normalt slitage."

"Transportören ansvarar för förstört, förlorat eller skadat bagage upp till 1 000 SDR. Beträffande incheckat bagage ansvarar transportören även om denna inte är vållande till skadan, såvida bagaget inte var defekt. Beträffande ej incheckat bagage ansvarar transportören endast om denna är vållande."

"Om bagaget är skadat, försenat, borttappat eller förstört, måste passageraren inkomma med ett skriftligt klagomål till transportören så snart som möjligt. Beträffande skada på incheckat bagage måste passageraren inkomma med skriftligt klagomål inom sju dagar, och vid försening inom 21 dagar, i båda fallen räknat från det datum då passageraren fick tillgång till bagaget."

Jag antar att du ockå läst detta, men jag kan inte tro annat än att de faktiskt ersätter skador. Skulle vara intressant att höra vad folk som har reklamerat säger.

BL