Resrutt Sri Lanka 2 veckor

Av Jannnna
31 jan. 2013 09:10
Åker på en rätt spontan resa till Sri Lanka om några dagar och sitter och småplanerar vad man vill se och vilken resrutt som man kan sikta in sig på.

Har tänkt mig västkusten, söder om Colombo, men även en liten snutt inåt landet för att få se lite mer tempel och natur.
Vill sola, bada, snorkla, vandra runt i byarna, se lite tempel och historia, uppleva naturen och djuren. Ja, allt det där en turist vill göra :)

Tips på en bra resrutt?
Något man MÅSTE se? Något man bör skippa?
1 feb. 2013 18:16
Ska göra liknande resa snart, så hade varit gött med lite tips!
2 feb. 2013 18:51
Då vi var på Sri Lanka tänkte vi först att vi skulle ta oss ändå upp till norra delen men det fick man inte. Det var utegångsförbud och det ena med det andra.
Men vi fick åka till Kandy i alla fall och se en himla massa saker där.
Vi tog liksom en rundtur som vår chaufför ordnade och det var toppen, Från Hikkaduwa uppåt via Colombo till Kandy uppe i bergen och sedan ner på östra sidan via Nuwara Eliya och sen ner till någon av nationalparkerna (minns inte vilken) där vi var på safari. På vägen besökte vi teplantager och köpte te som räckte i flera år och som var så gott. Vi besökte en stor trädgård i Kandy med 150 olika sorters orkidéer och där fanns världens största benjaminfikus som 1000 personer fick plats under. Vi såg en elddans och där finns även Buddhas ena hörntand sägs det. I en liten tempelliknande låda. Jag minns också att jag blev riktigt sjuk där och fick besöka toan 17 ggr under elddansen, ville ju inte missa något för jag fotade allt.
På safarin blev vi anfallna av en ilsken ensam och utstött elefant men vi klarade oss.
Vi besökte senare också Galle och blev bekanta med polischefen som bjöd oss hem på middag bl.a.
Det finns så mycket att se och det är så vackert och grönt överallt. Och så himla gott te.
Så hitta en bra chaufför och gör en rundtur, det är jätteskoj.
Sedan åkte vi vidare till Maldiverna i två veckor vilket var himmelskt och bara semester.
Mvh Eva
Av Lisil
4 mars 2013 09:06
Jag var på Sri Lanka i februari/mars 2012. Vi började då i Negombo, strax norr om Colombo, vilket ligger väldigt nära flygplatsen. Jag tyckte det var skönt att landa där då det var en ganska lugn plats. Vi hittade ett billigt hotell och tillbringade den första dagen på stranden innan vi reste vidare.Det fanns en ganska gullig stadskärna i Negombo också med diverse kyrkor. Efter Negombo åkte vi inåt landet mot Kandy vilket jag rekommenderar. Här kan man få lite kultur, i och med det redan nämnda templet med Buddhas tand. Staden i sig är vacker med mycket vatten och grönt. Vi fortsatte vidare mot Nuwara Eliya. Nuwara Eliya var otroligt vackert, min favoritplats på Sri Lanka. Även vi besökte teodlingar men även om man inte är så värst intresserad av te kan jag rekommendera det eftersom naturen var så fantastisk. Mycket berg och dalar, vattenfall o dyl. När vi ändå var i mitten av landet passade vi på att bestiga Adam's Peak vilket är ett berg där det ligger ett tempel ovanpå. Det var i princip inga västerlänningar men däremot fullsmockat av singaleser när vi vandrade uppåt nattetid. Templet var en besvikelse men när vi skulle gå ner för berget på morgonen fick vi se en underbar utsikt.

Vi åkte sedan ner till Mirissa som ligger längst den södra kusten. Här badade vi och vilade. Mirissa var bästa stranden, enligt mig. Inte så mycket turister och ganska lugnt med små restauranger längs stranden. Vi åkte även på valsafari och fick se knölvalar. Inga delfiner såg vi dock, även om man kan få se det också. Dessutom fick vi se små sköldpaddor som plötsligt kläcktes på stranden och kravlade sig ner i havet, underbar syn. Därefter tog vi oss upp längst den västra kusten och stannade vid Unawatuna, Galle, Hikkaduwa och slutligen Colombo. Unawatuna och Hikkaduwa är mer turistiga strandställen. Ifall ni åker till Unawatuna rekommenderar jag att uppsöka "Jungle beach" som ligger avsides. Man måste gå genom en skog men det var verkligen värt det för det var inte några turister nästan och stranden var fantastisk för den som vill snorkla. Mycket vatten i Sri Lanka är annars vågigt och bra för surfing, men kasnke inte för snorkling. Galle ligger nära Unawatuna, ca 30 min med rickshaw. Galle rekommenderas för den som vill ha lite mer kultur. Jättevackert med en stor mur runt staden, som byggdes vid kolonialtiden.

Colombo var jag inte särskilt imponerad av. Skrikigt, skränigt och hetsigt. Till sist besökte vi en stor shoppinggalleria som dock var till belåtenhet. Jag köpte med mig en massa dvd-filmer hem och mina vänner passade på att köpa högtalare, skor, kläder m.m.