Resrut Kalifornien + Östkust.

Av Flerry
17 sep. 2008 15:32
Jag kommer tillsammans med 4 kompisar först besöka Indonesien, främst Bali i 2 månader för att sedan ta oss över till USA för ytterligare 2 månader.

Vi kommer landa i LA och flyger hem från NY två månader senare, allt där emellan är fritt.
Vi hade tänkt hyra bil och göra den "vanliga" rutten i Kalifornien, alltså besöka städerna Los Angeles, San Fransisco, Las Vegas, San Diego och sevärdheterna där emellan.
Men har en fundering. Eftersom vi landar i LA så hamnar vi nästan mitt i själva Kalifornien, vad är smartast av att köra söderut eller norrut.
Borde ju vara bäst att börja med SF och sedan åka söderut igen då de flesta städer ligger omkring eller söder om LA.

Vi ska därefter ta oss över till Florida och Miami, vi lämnar antagligen bilen och tar tåg eller buss över, blir en lång och fin sträcka.
Vad bör man inte missa mellan Miami och New York?

Sedan undrar jag hur ni tycker att vi ska fördela upp tiden, vi har alltså 2 månader på oss och för oss så känns Kalifornien mest intressant.

Ciao!
17 sep. 2008 23:57
San Francisco är ett måste och självklart kan ni ju ta en avstickare via San Diego. Däremot skulle jag rekommendera att istället åka via vindsitrikten, över Rockies och sedan söderut. Den södra rutten känns mer spännande en Mid West och bättre om ni skall till Florida.

I Florida kan jag rekommendera Miami Beach (söderut Key West), Ft Lauderdale, Cape Canaveral (Titusville), Daytona Beach sedan Georgia med Savannah och Tybee Island. Efter det tar min geografiska kunskap ett skutt till New York och Boston MEN Richmond skall vara trevligt.
19 sep. 2008 19:37
Ooh, låter härligt! Jag var på en fem veckors roadtrip I USA i maj-juni -08 och det var en fantastisk resa. Vi åkte först från NY till Las Vegas genom norra USA och sen genom södra USA till Florida och så norrut igen. Vi skippade Kalifornien eftersom det finns så mycket att göra där att det får bli en egen resa, men i Florida kan jag bla rekommendera Pensacola Beach, Daytona Beach, Orlando med Sea World och Universal Studios. Jag är egentligen inte ens nån djurvän men Sea World var verkligen värd ett besök, vi hade tänkt stanna till sju på kvällen men lämnade parken först halv elva, trötta men supernöjda(vi var och badade under de varmaste timmarna borde jag kanske tillägga)! Miami orkade/hann vi inte med(men ska definitivt tillbaka till Florida och då blir det södra delen). På vägen upp längs östkusten stannade vi i Savannah några timmar, där finns riktigt fina gamla hus om man är intresserad av sånt. Vi körde sedan i ett sträck upp till Washington DC som var en väldigt positiv överraskning för mig. Hade inte tänkt så mycket på den staden inför vår resa, men jag skulle gärna återvända dit, gillade stan riktigt mycket, med alla monument och sevärdheter. Efter det var vi en sväng in i Pennsylvania och Amish-bygderna, riktigt intressant. Ledsen att jag inte kan berätta nåt om Kalifornien, men hoppas att ni får en riktigt bra resa!
Av Conon
24 sep. 2008 18:34
Jag kan bara Kalifornien så jag kan kanske kan komplettera Roadtrip08s svar :)

Los Angeles är så stort och för varje grej man vill göra där får man nästan räkna med en heldag pga. avstånden. Det finns otroligt mycket att göra och se där. Några exempel: Hollywood, Beverly Hills, Santa Monica, Downtown, Venice Beach, Universal Studios, Disneyland, Mulholland Drive, Six Flags osv osv...

En mäktig upplevelse i sig är bilresan norrut till San Francisco längs den berömda Highway 1 som slingrar sig längs Stilla Havet i bergen. 2-3 dagar på den sträckan kan nog vara lagom. I SF är det i motsats till LA lätt att ta sig fram till fots (eller cable cars) och många av de populära turistattraktionerna ligger ganska nära varandra. Det var 10 dagars väntetid på att få åka med båten ut till Alcatraz så det gör ni bäst i att boka innan om ni är intresserade av det.

För att sedan ta sig söderutigen så kan man börja med att åka inåt land där jag kan tänka mig att Yosemite National Park kan vara passande att ta på vägen mot Las Vegas. Jag har själv inte varit vare sig i Yosemite National Park eller Las Vegas men vi hade med det i vår rutt innan vi skar bort det i planeringen då vi inte hade så mycket tid.

San Diego var en stad som jag tyckte hemskt mycket om och mer än gärna besöker igen.

Ni kommer få en übergrym resa!! Kanske hittar ni lite fler tips och råd inför resan på vår blogg: