Resa runt

22 feb. 2014 15:28
Vi har rest runt i Mayamar i nästan 4 veckor och det har varit en spännande och härlig upplevelse. Vi flög till Mandalay från Bangkok och där stannade vi 3 nätter. Vi köpte en rundtur med en taxichaufför vi träffade på stan och vi åkte då runt till bl.a munkklostret där det borv1300 munkar, Sagain, Ava, U Bein bridge m.m. Ett tips är att se solnedgången vid bron en fantastisk upplevelse.
Sen åkte vi vidare med taxi (på hemskt dåliga vägar)till Inle lake där vi stannade 3 nätter och bl.a naturligtvis åkte en heldagstur på sjön, vilket var intressant och mysigt. En dag hyrde vi cyklar och cyklade till vingården och sen ytterligare en bit söderut innan vi fick en kontakt som tog oss över sjön och så cyklade vi efter kanalbanken på andra sidan tillbaka.
Vi tog buss till Kalaw där vi stannade 2 nätter och var på trekking.
Vi tog sedan buss till Bagan där vi stannade 2 nätter och hyrde elcykel och åkte mellan alla Pagodor.
Sedan flög vi till Ngapali där vi stannade 12 dgr och solade och badade. Det finns inte något att göra där men ta en tur in till Thandwe och gå på marknaden och missa inte att gå in i byn vid Ngapali beach det blir oförglömliga upplevelser.
Vi avslutade vår Mandalay resa med att flyga till Yangon där vi stannade 2 nätter
och det räckte, en mycket biltät stad.
Visa skaffade vi via nätet, tydligen dyrt? 90 $ /person och 30 $ vid ankomst, men det fungerade perfekt. Inga problem att åka inom landet och nu finns ATM på alla ställen där vi varit.
Folk är väldigt fattiga så ett tips är att ta med kläder framförallt till barn och
skänka bort.
Passa på att åk hit innan befolkningen blir trött på turister som det är nu tycker de flesta att vi västerlänningar är väldigt spännande.
Susanne och Bernt
Av Pelle77
22 feb. 2014 22:50
Tack för berättelsen! Vi åker till Burma om 2 veckor och har förbokat med lokal arrangör (50 $ för Visa on Arrival)

Så ATM funkar?

Vår resebyrå tryckte på att ta med så gott som nya 100 $-sedlar, är det så stenhårt med det överallt!

Ser verkligen fram emot resan och att besöka landet innan den stora turistströmmen kommer. Blir Bagan-Inle-Rangoon på 1 vecka med flygtransfer.
Av Flammy
29 mars 2014 05:10
Atm finns nu i stort överallt, man blir förvånnad hur fort det har gått att bygga upp ett fungerande ATM system, jag upplevde att master card kanske fungerade oftare, men då var det i något av de nya shoppingscenter som nu börjar finnas i större städer som Mandalay.
Även på hotell kan man betala med kort.
Nu var det Burmeserna som försökte växla bort sin slitna dollar sedlar, som turisterna använt genom åren istället för den inhemska valutan Kyat.
Lämna dina dollar hemma.
30 mars 2014 08:50
Inget av hotellen vi bodde på tog kort.
Så cash is still king på de allra festa ställen...
Citerat från Flammy:
Även på hotell kan man betala med kort.