Res inte olåst med Czech Airlines

21 apr. 2011 15:20
Visningar: 4455
Den 15 april åkte jag och min flickvän från Prag med Czech Airlines. Hennes väska innehöll bland annat en inslagen presentpåse med en flaska sprit. Väskan var olåst. När vi kom hem och packade upp var påsen öppnad och spriten borta. Istället låg där en konservburk med persikohalvor.

Ivan Popov, Czech Airlines j.s.c. Customer Relations Department beklagar detta men erbjuder ingen kompensation på grund av att väskan var olåst.

Han har i princip rätt antar jag men inte flyger jag med dom fler gånger... Det finns många städer i Europa som liksom Prag är vackra så dit behöver jag inte åka fler gånger heller.
21 apr. 2011 22:51
Menar du att detta hände efter incheckat bagage? Alltså av personal?
Av Mpc
22 apr. 2011 12:22
tycker syn om dig eller er men sen måst jag säga att flygbolags kan inte lasta för stölden som mark personal gjort efter som din väska inte är låst så hjälper det inte med att klaga försäkrings täcker inte sådana saker tro du får bita i det sura äpplet o ta lärdom av det lås altid om dig eller dina saker
22 apr. 2011 12:35
Det är ju det jag säger, dom har rätt men samtidigt har jag aldrig varit med om nåt sånt förut och aldrig haft lås på väskan. Och väskan lämnades till flygbolaget. Tycker nog att dom har lite ansvar för det. Det var en skitsak men obehagligt.
Av Annl
22 apr. 2011 14:55
Hej,

Man skall aldrig lägga värdesaker i en resväska - inte heller om den är låst.

Har hört om flera personer som rest till USA och som hade sina väskor låsta eftersom väskorna var försedda med TSA-lås (särskilda lås som gör att säkerhetspersonalen i USA skall kunna öppna din väska med en särskild nyckel) men som ändå blivit av med värdesaker och det innebär ju att det är säkerhetspersonalen som öppnat väskorna och sedan plockat ut de som de vllle ha....
22 apr. 2011 16:08
Citerat från annl:
Hej,

Man skall aldrig lägga värdesaker i en resväska - inte heller om den är låst.

Har hört om flera personer som rest till USA och som hade sina väskor låsta eftersom väskorna var försedda med TSA-lås (särskilda lås som gör att säkerhetspersonalen i USA skall kunna öppna din väska med en särskild nyckel) men som ändå blivit av med värdesaker och det innebär ju att det är säkerhetspersonalen som öppnat väskorna och sedan plockat ut de som de vllle ha....
Sprit är ju knappast värdesaker och man får ju inte ha det i handbagaget.

Att saker försvinner betyder ju knappast att det är säkerhetspersonal som tagit sakerna, märklig slutsats, vanligast är nog att det är personalen som hanterar bagaget som förser sig. Alla väskor är i princip lätta att öppna även om de är låsta.
Det är olika vanligt med stölder på olika håll, i sydamerika t.ex är det vanligt och dessutom skadar de ofta väskor då de använder långa krokar när de drar ut väskorna ur planen, där är det t.ex. inte alls lämpligt med mjuka väskor.

Det är väldigt dålig stil av flygbolaget att inte ersätta stulna varor, speciellt då det knappast spelar någon roll om en väska är låst i det hänséendet.
Av Annl
22 apr. 2011 17:27
Citerat från floridasidanse:

Sprit är ju knappast värdesaker och man får ju inte ha det i handbagaget.

Att saker försvinner betyder ju knappast att det är säkerhetspersonal som tagit sakerna, märklig slutsats, vanligast är nog att det är personalen som hanterar bagaget som förser sig. Alla väskor är i princip lätta att öppna även om de är låsta.
Det är olika vanligt med stölder på olika håll, i sydamerika t.ex är det vanligt och dessutom skadar de ofta väskor då de använder långa krokar när de drar ut väskorna ur planen, där är det t.ex. inte alls lämpligt med mjuka väskor.

Det är väldigt dålig stil av flygbolaget att inte ersätta stulna varor, speciellt då det knappast spelar någon roll om en väska är låst i det hänséendet.
Hej igen,

När jag talade om värdesaker så talade jag förstås inte om sprit utan svarade på ett tidigare inlägg om värdesaker som någon skrev generellt om.

Och för god ordnings skull - och för tydlighetens skull - så vill jag bara tillägga att de personer som jag skrev om hade hårda väskor och de väskorna var inte förstörda och det handlade om resor till och från USA. Hur man skall kunna öppna en låst väska med kodlås utan TSA-nyckel och utan att du gör åverkan på väskan skulle vara intressant att få ta del av.

I USA är det ju dessutom inte ovanligt att säkerhetspersonalen river upp låset och förstör väskan - även att väskan har TSA-lås. Good luck att försöka tjafsa med ett amerikanskt flygbolag om att få pengarna tillbaka.... Detta hände oss senast i somras med en splitterny väska och vi har amerikanska vänner som är så trötta att få sina väskor förstörda av säkerhetspersonalen att de i stället väljer att resa med olåsta väskor, vilket ju inte heller känns kul.
Av Mpc
22 apr. 2011 17:28
Det är väldigt dålig stil av flygbolaget att inte ersätta stulna varor, speciellt då det knappast spelar någon roll om en väska är låst i det hänseendet.
Hur skulle det se ut om vart flygbolag ska ersätta saker som flygplatser personal har stulit dom har ju inte anställt den personal som hantera väskor ut det är flygplatsen som man ska klaga hos
Av Annl
22 apr. 2011 17:33
Precis så är det ju som Mpc skriver att flygplatspersonalen är ju inte anställd av flygbolagen utan av fristående bolag....
22 apr. 2011 18:04
Men, den man lämnar väska till är flygbolaget... Varför skulle inte flygbolaget kunna kräva flygplatsen? Kan man kräva flygplatsen för stulna persedlar?
Av Annl
22 apr. 2011 18:16
Hej igen,

Möjligen kan man tänka sig en regresstalan men jag tror att hela uplägget är kört; det kommer att bli bevissvårigheter och hur skall du kunna bevisa vad du haft i din väska?

En annan sak - möjligen - är när säkerhetspersonalen som jag skrev om förstört din väska trots att du hade TSA-lås eftersom det ju då i väskan ligger en lapp från säkerhetspersonalen om att de varit inne i väskan men jag tror att det även i det fallet kommer att bli tufft att vinna ett sådant case mot något stort amerikanskt flygbolag. Jag valde att betala 200 kr och få ett nytt TSA-lås installerat på vår väska och sparade tid, pengar och kraft....
22 apr. 2011 18:45
För min del handlar det om småpengar, det är mest principen. Och det är första gången det händer. Tjeckien tycker jag är ett civiliserat land, tjecker som jag har träffat har varit hyvens människor. Om det hade varit i Kosovo hade jag inte blivit förvånad.
Av Sanook
23 apr. 2011 07:37
Har man checkat in sitt bagage borde rimligtvis flygbolaget ha tagit över ansvaret för bagaget.
Man har ju möjlighet till ersättning från flygbolaget vid försenat, skadat och förlorat bagage..
http://www.konsumenteuropa.se/sv/Resor/Resa-med-flyg/Rattigheter-for-flygpassagerare/
Flygbolagen är emellertid inte skadeståndsskyldiga om de 'har vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika skadorna eller om det var omöjligt att vidta sådana åtgärder', vilket kanske kan göra det hela lite svårare beroende på flygbolag.
"Ivan Popov, Czech Airlines j.s.c. Customer Relations Department beklagar detta men erbjuder ingen kompensation på grund av att väskan var olåst." - m.a.o bör man tydligen inte checka in ryggsäck heller med detta bolag..hmm..

Visst inte aktuellt i detta fall, men en annan möjlighet är att titta på sin hemförsäkring el. försäkring om man har betalat resan med bank/kreditkort. Stöldbegärliga saker, lär inte ersättas i något fall, men det kan ändå bli en del av värde i ens bagage.

23 apr. 2011 08:42
Tråkigt när sådant händer, och synd om du blir avogt inställd till underbara Prag p.g.a detta.. Vår resa med Ryanair hem från Madrid fick ett liknande slut för några år sedan, två av sällskapets väskor var öppna och saker borta....
23 apr. 2011 09:19
Citerat från annl:
Citerat från floridasidanse:

Sprit är ju knappast värdesaker och man får ju inte ha det i handbagaget.

Att saker försvinner betyder ju knappast att det är säkerhetspersonal som tagit sakerna, märklig slutsats, vanligast är nog att det är personalen som hanterar bagaget som förser sig. Alla väskor är i princip lätta att öppna även om de är låsta.
Det är olika vanligt med stölder på olika håll, i sydamerika t.ex är det vanligt och dessutom skadar de ofta väskor då de använder långa krokar när de drar ut väskorna ur planen, där är det t.ex. inte alls lämpligt med mjuka väskor.

Det är väldigt dålig stil av flygbolaget att inte ersätta stulna varor, speciellt då det knappast spelar någon roll om en väska är låst i det hänséendet.
Hej igen,

När jag talade om värdesaker så talade jag förstås inte om sprit utan svarade på ett tidigare inlägg om värdesaker som någon skrev generellt om.

Och för god ordnings skull - och för tydlighetens skull - så vill jag bara tillägga att de personer som jag skrev om hade hårda väskor och de väskorna var inte förstörda och det handlade om resor till och från USA. Hur man skall kunna öppna en låst väska med kodlås utan TSA-nyckel och utan att du gör åverkan på väskan skulle vara intressant att få ta del av.

I USA är det ju dessutom inte ovanligt att säkerhetspersonalen river upp låset och förstör väskan - även att väskan har TSA-lås. Good luck att försöka tjafsa med ett amerikanskt flygbolag om att få pengarna tillbaka.... Detta hände oss senast i somras med en splitterny väska och vi har amerikanska vänner som är så trötta att få sina väskor förstörda av säkerhetspersonalen att de i stället väljer att resa med olåsta väskor, vilket ju inte heller känns kul.
Citerar Du inte ett annat inlägg utgår man naturligtvis från att det gäller det ursprungliga inlägget.
Självklart förvarar väl ingen värdesaker, elektronik, mediciner mm. i incheckat bagage?

Varför tror Du att personer som har för avsikt att öppna väskor för att stjäla inte kan skaffa sig en TSA-nyckel? De allra flesta väskor går dessutom att öppna utan att skada dem. Bara att söka på nätet om Du vill veta hur.

Har aldrig varit med om det och aldrig hört någon som råkat ut för förstörda lås eller väskor, att de klippt upp icke TSA-godkända lås men inte förstört väskor om man haft godkänt lås eller olåst, så jag tror inte det är så vanligt.

Har de gånger någon väska skadats vid flygning inte haft några problem att få ersättning eller ny väska. Detta är ju som några skrivit något som markcerviceföretagen i regel sköter (även on man som Ni är säktra på att det är Homeland Security som är ansvariga ska man ju klaga där), men nog tycker jag att flygbolaget som man har gjort affär med borde ta sitt ansvar om saker försvinner ur bagage man anförtrott dem, även om de inte juridiskt kan avkrävas det.

Tycker inte heller man ska dömma ut ett land för att ett flygbolag är otrevligt, det finns väl andra sätt att ta sig dit :-)

Glad Påsk!
Av Asok
23 apr. 2011 09:20
Tyvärr har jag 2 jobbarkompisar som råkade ut för samma sak men vi flög med SAS/LH. Den ena hade dumt nog packat ner sin kamera i resväskan och den var så klart borta när vi kom fram till Prag medans min andra jobbarkompis blev av med en del finare kläder. Inga av deras väskor var låsta. Ingen annan av oss blev av med något (vi var 26 som åkte) men alla vi andra hade låsta väskor.
Av Annl
23 apr. 2011 15:34
Jag är ledsen Floidasidanse att jag inte förstod att jag måste citera någon specifikt för att man skall förstå att svaret avser just det inlägget - jag är relativt ny på den här sajten och upptäckte den först i mars i år.

Vad gäller bagage som kommer bort i låsta väskor och lås som slits upp och förstörs trots att de är försedda med TSA-lås har jag betydligt större erfarenhet - både från våra egna resor och från såväl svenska vänner som amerikanska vänner och alla är entydiga med att detta inte är ett försumbart problem. Var nöjd och glad att du inte råkat ut för detta.

Man kan som du Floridasidanse skriver tycka att folk inte borde stoppa ned värdesaker i en resväska som skall checkas in men så sker dessvärre - det visar ju inlägget före mitt exempel på och jag har exempel från en av våra vänner som var på tjänsteresa till USA och hans personal hade stoppat ned smycken i sin låsta väska och blivit av med dessa. Och vår vän hade stoppat ned en plånbok i sin reseväska - givetvis utan pengar men med alla slippar och kvitton - och den var också borta när han kom hem och skulle räkna ihop resan. Such is life - och inte något som bara hänt oss.

Vad gäller juridiken och din tolkning av denna så vet jag inte vad du har för erfarenhet av juridik men som jag har skrivit i tidigare inlägg så kommer du att ha väldigt svårt för att bevisa vad du hade i din väska- att ha rätt är en sak men att få rätt är en helt annan sak!
24 apr. 2011 11:15
Citerat från annl:
Jag är ledsen Floidasidanse att jag inte förstod att jag måste citera någon specifikt för att man skall förstå att svaret avser just det inlägget - jag är relativt ny på den här sajten och upptäckte den först i mars i år.

Vad gäller bagage som kommer bort i låsta väskor och lås som slits upp och förstörs trots att de är försedda med TSA-lås har jag betydligt större erfarenhet - både från våra egna resor och från såväl svenska vänner som amerikanska vänner och alla är entydiga med att detta inte är ett försumbart problem. Var nöjd och glad att du inte råkat ut för detta.

Man kan som du Floridasidanse skriver tycka att folk inte borde stoppa ned värdesaker i en resväska som skall checkas in men så sker dessvärre - det visar ju inlägget före mitt exempel på och jag har exempel från en av våra vänner som var på tjänsteresa till USA och hans personal hade stoppat ned smycken i sin låsta väska och blivit av med dessa. Och vår vän hade stoppat ned en plånbok i sin reseväska - givetvis utan pengar men med alla slippar och kvitton - och den var också borta när han kom hem och skulle räkna ihop resan. Such is life - och inte något som bara hänt oss.

Vad gäller juridiken och din tolkning av denna så vet jag inte vad du har för erfarenhet av juridik men som jag har skrivit i tidigare inlägg så kommer du att ha väldigt svårt för att bevisa vad du hade i din väska- att ha rätt är en sak men att få rätt är en helt annan sak!
Du behöver inte vara ledsen , jag bara förklarade varför jag inte förstod att Du syftade på ett annat inlägg. Finns inga lagar om hur man ska göra men ju tydligare vi är med vad som avses ju mindre missförstånd blir det förhoppningsvis.

Men för att saker försvinner kan Du väl inte påstå att det är vissa personer som stulit, om Du inte har bevis för det. Kan ju lika gärna vara vid en mellanlandning i Europa eller personal på incheckningsflygplatsen som är skyldig. Inget problem är försumbart, jag ifrågasatte bara om det verkligen är så vanligt eftersom man inte hör mycket om problemet, hade det varit mer regel än undantag på ett visst resmål gissar jag att man hört väldigt mycket klagomål och varningar om det som t.ex. när vi flög till och i Argentina.
Att låsen förstörs av säkerhetspersonal som har nycklar låter inte rimligt i mina öron, händer ju inte sällan att väskor skadas i själva hanteringen.

Att ingen lägger värdesaker var som Du kanske förstod ett retoriskt påstående. Det vet vär alla att det finns folk som bortser från regler och rekommendationer, i dessa fall får man ju skylla sig själv, och det är dessa personer som gör att stölderna förekommer, hade ingen varit korkad och packat ner värdesaker hade antagligen till slut ingen letat efter dem och ofoget hade minskat drastiskt, de borde egentligen få flygförbud!

Har Du någon statistik på hur stor andel av resenärerna till olika länder som råkar ut för stölder? Kunde vara intressant att se om de stödjer påståendena, det är ju fullt möjligt att vi och alla vi känner bara haft enorm tur när Vi rest.
Vad jag läst är det ca. 2% som har problem med bagaget, då inräknas allt som förseningar, försvunnet, skadat, stölder ur bagage o.s.v. hur stor del av dessa 2% som är stölder begångna av säkerhetspersonal på flygplatser vet inte jag men antar att det är väldigt liten del av dessa 2%. Om det ska anses som vanligt eller inte får var och en avgöra.
I USA är jag ganska säker på att en anställd vid TSA som stjäler ganska omgående blir befriad från sin anställning, har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara ett utbrett problem där.

Du fårstår visst inte vad jag skriver? Begriper inte hur Du tolkar? Hört talas om "good will" "servicekänsla" o.s.v.?

citat:
"Har de gånger någon väska skadats vid flygning inte haft några problem att få ersättning eller ny väska. Detta är ju som några skrivit något som markcerviceföretagen i regel sköter (även on man som Ni är säktra på att det är Homeland Security som är ansvariga ska man ju klaga där), men nog tycker jag att flygbolaget som man har gjort affär med borde ta sitt ansvar om saker försvinner ur bagage man anförtrott dem, även om de inte juridiskt kan avkrävas det. "

Jag inser till skillnad från dig att det är svårt att säga när, var och sakerna försvunnit, även om man "tror" är det knappast något bevis. Det enda vettiga vore om flygbolagen hade ansvaret gentemot sin kund och sen fick lösa problemet i sin tur med andra inblandade, sätta press på markpersonal, ländernas gränsvakter o.s.v. för att minimera problemet. Så länge något inte kostar brukar de sällan bry sig om att göra någonting.
Söker man lite på nätet ser man att det inte alls är ovanligt att flygbolag ersätter passagerares förlorade tillhörigheter. För att det inte är lagstadgat finns inga hinder att göra det ändå.
24 apr. 2011 11:24
Nu handlade tråden om Czech Airlines (lagar är ju olika i olika länder) men spårade ur lite men här är lite från en mycket informativ sida. http://www.airsafe.com/issues/baggage.htm som kan var nyttig att läsa.

"Compensation for Lost Baggage
Should any of your luggage be lost, delayed, stolen, or damaged, you will very likely be eligible for some kind of compensation from either the airline or from the TSA. For example, on US domestic flights, there is a $3,300 compensation limit per passenger. Updated compensation limits and related information about lost and damaged baggage is available from the DOT's Aviation Consumer Protection Division at http://airconsumer.ost.dot.gov. Compensation for domestic flights in other countries will depend on the laws and the civil aviation regulations in that country.

On international flights, compensation limits are set in most cases by the Montreal Convention, an international agreement that has been signed by the US, Canada, and many other countries. Compensation varies as the value of world currencies change, and on a formula based on what the agreement calls Special Drawing Rights (SDRs). Baggage compensation is limited to 1,000 SDRs. The value of an SDR changes regularly, but you can estimate the maximum value of a claim by checking the latest SDR value. This limit is associated with baggage that is destroyed as well as baggage that has been lost or damaged, or where the return of baggage has been delayed.

If your bag is lost, stolen, or damaged, whether on a domestic or international flight, your first step is to gather all the information you have about what happened, and take steps to file a complaint with the appropriate company or agency. "
24 apr. 2011 11:31
Citerat från mpc:
Det är väldigt dålig stil av flygbolaget att inte ersätta stulna varor, speciellt då det knappast spelar någon roll om en väska är låst i det hänseendet.
Hur skulle det se ut om vart flygbolag ska ersätta saker som flygplatser personal har stulit dom har ju inte anställt den personal som hantera väskor ut det är flygplatsen som man ska klaga hos
Det skulle se mycket bra ut tycker jag. Att någon har det övergripande ansvaret gentemot kunden är precis vad som krävs.
Köper Du t.ex en TV och den är trasig när Du kommer hem med den går Du väl tillbaka till affären och klagar.
Hur skulle det se ut om de sa "tyvärr kan vi inte hjälpa dig då det kan vara killen som körde TVn från fabriken i Korea till lastbilen som kan ha gjort fel, här är hans nummer, Du kan ringa honom och klaga"?
Det handlar om vem man gör affär med, de har sedan ansvaret gentemot kunden och får lösa sina mellanhavanden med sina underleverantörer i sin tur. Allt konsumentskydd skulle sättas ur spel om det inte fungerade så som det gör i många andra länder än Sverige.
Av Mpc
24 apr. 2011 14:14
Citerat från floridasidanse:
Citerat från mpc:
Det är väldigt dålig stil av flygbolaget att inte ersätta stulna varor, speciellt då det knappast spelar någon roll om en väska är låst i det hänseendet.
Hur skulle det se ut om vart flygbolag ska ersätta saker som flygplatser personal har stulit dom har ju inte anställt den personal som hantera väskor ut det är flygplatsen som man ska klaga hos
Det skulle se mycket bra ut tycker jag. Att någon har det övergripande ansvaret gentemot kunden är precis vad som krävs.
Köper Du t.ex en TV och den är trasig när Du kommer hem med den går Du väl tillbaka till affären och klagar.
Hur skulle det se ut om de sa "tyvärr kan vi inte hjälpa dig då det kan vara killen som körde TVn från fabriken i Korea till lastbilen som kan ha gjort fel, här är hans nummer, Du kan ringa honom och klaga"?
Det handlar om vem man gör affär med, de har sedan ansvaret gentemot kunden och får lösa sina mellanhavanden med sina underleverantörer i sin tur. Allt konsumentskydd skulle sättas ur spel om det inte fungerade så som det gör i många andra länder än Sverige
Du nu setter vi punkt det kan bli långdraget annars

själv klart att jag hade ringt affären om nu inte det var ett transport bolga som kör hem tv det om så voro så hade jag fått ringa dit o klagat .........
24 apr. 2011 16:19
Citerat från mpc:
Citerat från floridasidanse:
Citerat från mpc:
Det är väldigt dålig stil av flygbolaget att inte ersätta stulna varor, speciellt då det knappast spelar någon roll om en väska är låst i det hänseendet.
Hur skulle det se ut om vart flygbolag ska ersätta saker som flygplatser personal har stulit dom har ju inte anställt den personal som hantera väskor ut det är flygplatsen som man ska klaga hos
Det skulle se mycket bra ut tycker jag. Att någon har det övergripande ansvaret gentemot kunden är precis vad som krävs.
Köper Du t.ex en TV och den är trasig när Du kommer hem med den går Du väl tillbaka till affären och klagar.
Hur skulle det se ut om de sa "tyvärr kan vi inte hjälpa dig då det kan vara killen som körde TVn från fabriken i Korea till lastbilen som kan ha gjort fel, här är hans nummer, Du kan ringa honom och klaga"?
Det handlar om vem man gör affär med, de har sedan ansvaret gentemot kunden och får lösa sina mellanhavanden med sina underleverantörer i sin tur. Allt konsumentskydd skulle sättas ur spel om det inte fungerade så som det gör i många andra länder än Sverige
Du nu setter vi punkt det kan bli långdraget annars

själv klart att jag hade ringt affären om nu inte det var ett transport bolga som kör hem tv det om så voro så hade jag fått ringa dit o klagat .........
Du, det gör vi, Du verkar inte förstå vad jag menar eller låtsas inte förstå och då kan det bli väldigt långdraget, förstår inte att Du tilltalar mig om Du inte är beredd att få svar, märkligt............
9 maj 2011 14:03
Hej måste bara få göra ett inlägg,

Oavsett vilket flygbolag du reser med så kan detta hända, det är snarare destinationen man skall vara vaksam inför än flygbolaget. Allt bagage hanteras av markpersonalen på flygplatserna, å det är samma personal oavsett vilket flygbolag. Sedan är ju nästa fråga då huruvida flygbolaget ska ersätta sådan som försvunnit ur bagaget, hur vet flygbolaget exakt vad jag hade i väskan?. Men det är en helt annan fråga. Att hänga ut ett helt flygbolag pga en försvunnen flaska i ett bagage är inte rättvisteller särskilt genomtänkt, du behöver nog mer fakta om bagagehantering.

Det är ju så att när man reser till andra länder...men för all del även i Sverige, så finns det mer eller mindre samvetsgranna människor. Om du reser till ett land där korruption, stölder, bedrägerier är vanligt så kan inte flygbolagen hållas ansvariga för det. Du väljer själv vart du reser och får ta riskerna med det, alla länder fungerar inte som i Sverige...tack och lov ibland :-) Det jag har märkt är att många som bor i Sverige och reser tror att det fungerar lika säkert och smärtfritt dit de reser....det är inte så och vi kan inte kräva att det skall göra det heller, som sagt väljer du att resa...räkna med att saker och ting kan inträffa och tänk till säkert utifrån det. Det går aldrig att få fullständiga garantier.....å du har ett eget ansvar!

Mvh
15 maj 2011 01:51
Att resa med en olåst väska är nog lite väl optimistiskt, kan jag tycka......tror inte ni kommer att få någon slags ersättning då.

Men man lär sig av erfarenhet och nästa gång reser ni nog med låst väska, det försvårar för klåfingriga typer....;)

Mvh Eva
16 maj 2011 17:46
Citerat från indianturbo:
Att resa med en olåst väska är nog lite väl optimistiskt, kan jag tycka......tror inte ni kommer att få någon slags ersättning då.

Men man lär sig av erfarenhet och nästa gång reser ni nog med låst väska, det försvårar för klåfingriga typer....;)

Mvh Eva
Ja du Eva. Denna tråd är inte lätt att följa råden. Det tycks inte spela någon roll om väskan är öppen eller låst. Är den öppen så blir man av med "saker", men är den låst så blir man av med "saker" och dessutom blir väskan förstörd. Ansvaret är givetvis flygbolaget, som i sin tur anlitat någon entreprenör, men det betyder givetvis inte att ansvaret försvinner. En annan sak är att flygbolaget inte betalar skadan men det finns metoder för att driva ett skademål vidare. Om man orkar!!