Nyår på Sri Lanka

25 dec. 2017 10:53 (redigerad)
Kommer vara på Sri Lanka från 30:e december till 9:e januari.
Jag reser själv så det vore kul om någon skulle vilja slå sig ihop och vara resesällskap.

De två första nätterna har jag bokat hotell i Colombo så nyåret kommer att firas in där.

I övrigt så är nog planerna rätt lösa än så länge.
Jag hade nog tänkt att främst hålla mig i de sydvästra delarna.

Tåg Till Ella, Adam´s peak, besöka nån teplantage, lite lättare hiking och förmodligen avsluta med lite surf och allmänt slappande vid nån beach sista 1-2 dagarna.

Är det nån mer som kommer vara där samtidigt?
Skriv gärna om du skulle vilja träffas och hitta på något.

(Logga in för att se e-postadress)
whats app +46702569392
// Martin
28 dec. 2017 13:12
Kom igen nu, någon mer än mig måste väl ändå vara på Sri Lanka samtidigt?
10 jan. 2018 13:41
Då var resan avklarad.
Träffade ingen från reseguiden men väl en jäkla massa andra människor, vilket land!
Helt toknöjd med mitt val att resa dit.

Tänkte dela med mig av några erfarenheter..
Brukar oftast inte köpa SIM-kort när jag reser men de senaste gångerna har jag gjort det.'
Det finns typ 4-5 operatörer att välja bland, som jag förstod det så är Dialog och Mobitel de vanligaste.
Jag körde med Dialog´s tourist package. 12 USD för samtal, SMS och 9Gb data.
Var där i 10 dagar och surfade mkt, använde inte WiFi på hotellet nån gång utan klarade mig med nästan 4Gb kvar när jag lämnade landet. Finns att köpa SIM-kort direkt när man kommer ut från terminalen i ankomsthallen.

Täckingen var riktigt bra, kunde surfa med 4G när jag åkte tåg tillexempel. På vissa ställen som över allt i världen så är täckningen så klart sämre men på det stora hela är man alltid connectad och har riktigt bra surfhastighet.
Jag var bara i sydvästra delarna av landet i en tänkt triangel mellan Colombo - Ella - Ahangama men tänker att det fungerar nog likvärdigt på många ställen eftersom Sri Lanka är så pass tätbefolkat. 20 miljoner invånare på en yta som är typ 400km lång och 250km bred.

Jag spenderade första två nätterna i Colombo, definitivt värt ett par dagar om man vill uppleva storstad. Vill man äta (eller bo) lyxigt så kan jag rekommendera Taj, Galle Face eller Sangri-La. Vilka schyssta ställen!
Jag bodde på Mövenpick men de andra är riktigt fina om man vill äta gott och bara ta en drink i solnedgången.

Vidare från Colombo åkte jag tåg till Kandy, vänta inte för länge med att boka tågresan, det kan vara fullbokat under en hel vecka under högsäsongen när det är som mest turister. Inte alla resor går att boka, mest mellan de större destinationerna. Vid andra stationer får man dyka upp en timma före avgång och hoppas på plats, inte heller kan man boka platsreservation vid alla stationer så det gäller att ha lite tur med sig vilket jag hade under hela veckan.

Från Kandy så åkte jag bil med hyrd chaufför till foten av Adam´s peak (Nallathaniya heter orten) och stannade en satt, sedan upp tidigt på morgonen för att vandra upp för alla trappstegen upp till toppen för att njuta av solnedgången på 2243 meters höjd.
Är man i form så tar det ganska exakt två timmar att ta sig upp, det är höjdskillnad på 1000 meter från hotellen till toppen. Jag gick non-stop men jag hörde andra som gått i nästa 3 timmar. Första tre-kvarten är lugnt men när stigningen sedan väl börjar efter tredje bron så är det konstant uppför i trappor, finns lite rastställen utmed hela vägen ända upp till toppen typ så vill man köpa lite enkel fika, vatten etc. så finns det förutom sista 60-70 höjdmetrarna.
Nedvägen är konstigt nog nästa lika jobbig som att gå upp...

Från Adams peak vidare till Nuwara Eliya för att stanna en natt, besökte Pedro Estate tea plantation och tog en guidad tur på tefabriken och efter det så fick man provsmaka deras te.

Efter det så var det dags att åka vidare med tåg till Ella..
Tågresan är underbart vacker, däremot så blev jag lite besviken på samhället. Det är litet och kryllar av backpackers så jag trivdes inte alls där. Hade bokat två nätter där men checkade ut redan efter en natt och drog tidigt nästa morgon.
Det var alldeles för turistigt där, fanns enbart hotell, barer och restauranger där.
I närheten av Ella finns lilla Adams peak, the nine arch bridge och ett vackert vattenfall.. Vattenfallet kan man se från vägen. Osäker på lilla adams peak och tågbron men tror att det kräver att man vandrar några timmar.

Kandy, Ella och Nuwara Eliya ligger på höjd från 1200-1800m så det är svalt och skönt, temp kring 21 grader om dagarna och nedåt 13 på nätterna. Härlig och klar luft.
Efter detta drog jag sydväst med min chaufför till en liten ort som heter Ahangama och bodde lyxigt och åt och drack och unnade mig ordentligt.

Provade även att surfa i tre dagar. Sjukt kul och rekommenderas verkligen.
Det kostade ungefär 130kr att ta 1,5 tim surflektion (inklusive surfbräda) Jag tog en lektion dag ett och dag två och sedan så hyrde jag surfbräda och surfade själv de andra dagarna för cirka 22kr / tim
Man kan också hyra bräda en heldag för en hundring men det är så jobbigt om man är ovan så att det räcker med typ 3-4 timmar.

Det tar tid att ta sig fram. Tågresan från Ahangama till Colombo är ca 220km men tog nästan 4 timmar.
I Colombo använde jag förutom tuk-tuk Uber som var supersmidigt och billigt.
Tar man taxi från flygplatsen så kan det gå på cirka 35-40 USD men kör man med uber så kan man komma undan med 2500 rupies eller 130kr.

Hotell bokade jag genom booking.com som app i telefonen, funkar supersmidigt och jag rekommenderar det varmt. Asbra med lokalt SIM-kort och surf i mobilen då...

Vet inte men jag har säkert missat några tips men hoppas att min resekompisinlägg kanske kan hjälpa några andra som är på väg att resa till Sri Lanka.
Om någon har några frågor så kan ni maila/PM:a mig så ska jag försöka svara så gott jag kan..

Ni som reser ensamma behöver inte känna sig orolig alls. Det kändes som ett väldigt säkert land med ärliga människor (även om tuk-tuk och taxiförare alltid ska krånga med prisförhandlingar) Det är väl bara att tugga i sig.
Man blir nog alltid blåst första dagen men det är inte många kronor kan man ju trösta sig med..

Det är grymt lätt att få kontakt med andra under resan så man kan alltid hänga med någon även om man reste dit själv.
Dels är lankeserna otroligt vänliga och öppna. Men sedan är det så många back packers där så man kan alltid umgås.
Jag träffade en massa svenskar där. Känns som att alla är på så bra humör och öppna när de reser så det löser sig bara man börjar snacka lite...

Jag reste rätt mkt och kan tänka ibland att jag egentligen inte riktigt hann koppla av mer än de sista tre dagarna när jag bodde på samma hotell, innan dess var det bara 1-2 nätter här och där och försöka skaffa resplan och biljetter.
Om jag gjorde om resan skulle jag försöka vara borta i minst två veckor alternativt att inte besöka så många ställen...

// Martin
8 jan. 2019 00:11
Hej!

Såg att du varit i Ahangama jag är sugen på att dra dit och surfa, undrar om du har något tips på boende?