Negril, vad jag hade viljat veta innan vi åkte...

Av Zoega
18 jan. 2016 10:02
Vi var där 3 veckor runt jul o nyår. Vi valde charter med fritidsresor, direktflyg och priset avgjorde.

Ankomsten - Timmar av köande i en kokhet ankomsthall. Obegripligt långsamt och enorm kö.

Pengar/valuta - Både US dollar och Jamaicadollar funkar överallt. Men med JMD blir det ofta betydligt billigare.När de USD vi hade med oss tog slut använde vi 100% JMD.
ATM/bankomater - Finns vid rondellen i Negril och en vid times square plaza. De vid rondellen är små rum där man går in och reglar dörren. I scotiabanks automater kan man få USD om man vill, men vi använde den vid lilla HiLobutiken närmast rondellen. Tänk på att ha kortet upplåst för köp utanför europa! HiLo har öppet wifi vilket var uppskattat när jag skulle låsa upp kortet... På flygplatsenanvände jag en ATM som stod i gången på väg mot gate'n och några minuter senare hade jag även tagit ut pengar i USA. När vi landade var mitt kort spärrat och någon dag senare fick jag tillbaka pengarna. Tack Nordea för att ni är vakna! Använd bara ATMs där du kan låsa om dig är mitt råd...

Mat - Finns överallt. Alltid vällagad och gott. ibland väldigt stark.Ibland väldigt billigt. Våga äta på de pyttesmå ställena längs klippvägen, de skjulen som dagtid ser ut att ha stått övergivna i flera år men som kvällstid lever upp. God mat, härlig stämning och billigt. Ofta kan det ta obegripligt lång tid innan man får maten så beställ innan du blir hungrig... Ibland säger de att den rätten tar 20 eller 30 minuter, det är jamaicanska minuter vilket betyder att det förmodligen tar en timme innan ni får maten. Beställ något annat...

Taxi - Vi använde routetaxi. De går fasta rutter med fasta priser. cliffside till rondellen eller rondellen till stranden. 150 JMD per sträcka och person. Teoretiskt alltså. Kliv aldrig in utan att ha gjort upp om priset. 250 JMD betalade vi dagtid men då fick vi åka hela vägen. Dyrare kvällstid. Inga problem att hitta taxi, dom hittar dig!

Försäljare - Finns överallt, säljer allt möjligt, frukt, lobster, utflykter och smoke. Ger sig oftast efter ett No thanks. Lite ettrigare på kvällen.En otrevlig säljare träffade vi, han mer eller mindre tvingade mig att provsmaka gratis, efter det hade jag tydligen gått med på att handla av honom. okej det kan jag gå med på. Då halade han fram flera småpåsar med frukt som jag också skulle handla. Jag satt då ner på stranden och säljaren var hela tiden ivägen så att jag inte kunde resa mig upp. Han berättade också att han har fler vänner på stranden än vad jag hade så tillslut betalade jag hans rövarpriser. Några dagar senare såg han oss igen men då hann jag resa mig, se riktigt rasande ut och han lommade iväg utan att säga ett ord. Han gick sedan omvägar runt oss varje gång vi såg honom.
Frukt köpte vi annars av fruktkillen utanför vårt hotell. Han var billig och alltid glad o pratsam även om vi inte handlade.

Trafiken - Jösses, måste upplevas. Men man vänjer sig efter några dagar...

Höjdpunkter - Snorkling vid revet, Dunns river falls, Cornell, en busschaufför som körde med max attack hela tiden, värmen, att havet var varmare än hotellpoolen, parsailing.
11 feb. 2016 17:11
Tack för bra info Zoega.
Åker till Montegonbay i mars och är ute och söker info. Vet du om det gåt routetaxi från flygplatsen till hotellen i mobay?
Tycker att us25 är i kraftigaste laget för en resan på knappt 15-20min som bolagen på flygplatsen tar.
Av Lattjo
11 feb. 2016 17:19
Det är nog bara vänja sig
Det är sjukt dyrt att leva på Jamaica
11 feb. 2016 17:28
Låter inte så bra!
Tur att flygbiljetterna var billiga då jämnar det ut sig!
Av Zoega
12 feb. 2016 10:24
Sjukt dyrt tycker jag nog inte att det var allmänt, ställen som Margaritaville, Rick's cafe och liknande är dyrt men å andra sidan åt vi lunch för 500 jmd ibland när någon ställt upp en grill efter vägen. Jerk chicken med ris och en flaska vatten, eller en red stripe för 50 jmd extra. Jättegott.

Routetaxi i Montego bay har jag ingen koll på. Jag skulle nog valt ett bekvämt alternativ vid ankomsten eftersom man kan vara ganska mosig efter flygresan, 25 usd känns inte så dyrt i det läget... Men vill ni komma billigare undan så kan ni antingen börja förhandla med chaufförerna utanför flygplatsen eller leta upp någon private driver med hjälp av exempelvis tripadvisor.

Routetaxi är delade bilar/minibussar som kan bli ganska fulla och de ska köra efter en fast rutt med fasta priser ungefär som bussarna här hemma. (men både rutt & pris går att förhandla) Kliv aldrig in i en utan att ha gjort upp om priset först!
14 feb. 2016 09:51
Tack Zoega!

Äta det som invånarna äter duger gott åt oss och kanske den godaste maten?
Vill man lyxa till det någon gång vet man vart man skall gå :)
Ser verkligen framemot resan i Mars.

Tack för all värdefull info !
30 sep. 2019 10:59
Luriga i affärerna, olika priset varje dag 😎. I bland svindyrt...andra dagen billigt. Detta var i Negril.